Avtalsövergångar SL

Startat av igel, 06 januari 2013, 15:38:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Fortfarande stora problem. Man ska ha hittat problemet till dörrarnas motsträvighet på VDL-bussarna (felhängda) och VDL är enligt uppgift hos oss och fixar till detta. Men annars tror jag majoriteten av problemen beror på 2 saker.

1. Man har inte tagit hänsyn till förseningar vid tomkörningar och reglertider.
2. Man ställer inga turer, utan låter oss köra med stora förseningar utan möjlighet till att hämta igen.

Ersa

Samma reglemente som gäller på E19 torde ju även gälla på E20. Dvs att om det är t.ex. 10-minuterstrafik, räknas alla avgångar som startar mer än 5 min försenade från starthållplats som helt inställda. Även om de rullar hela sträckan.
Vid 30-minuterstrafik gäller 15 minuters försening osv.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 20 januari 2013, 11:47:21 AM
Samma reglemente som gäller på E19 torde ju även gälla på E20. Dvs att om det är t.ex. 10-minuterstrafik, räknas alla avgångar som startar mer än 5 min försenade från starthållplats som helt inställda. Även om de rullar hela sträckan.
Vid 30-minuterstrafik gäller 15 minuters försening osv.

Oj, det vette 17 om man går efter här faktiskt. Låg efter en 626 förra veckan som var 2 h sen. Han fick order om att köra ändå.

Nico

Åker ofta som vanlig trafikant och samma gäller på Råsta. Där kan man ju nu under rusning få vänta på 540 i mer än 25 minuter under peaken... och sedan kommer det tre bussar samtidigt. Om jag förstått det rätt så skiljer sig E19 och E20 och i det senare fallet så utgår inga viten oavsett hur (in i absurdum)  försenad turen än är. Att den då även är totalt inställd även är för mig (och andra)  som trafikant är tydligen irrelevant.

Sedan verkar ett stort aber på flera håll, från Råsta vidare till Norrort, vara att man planerat väldigt mycket alldeles för tajt. Vissa körsträckor som jag tidsmässigt  inte ens klarar med min egen bil ska man under peaken i vissa fall köra med buss i trafik. Som exempel, linje 113 ska tydligen i vissa fall köras från Solna C till Krysshammarvägen på fyra minuter... vilket det inte finns en sportmössa till. sådant påverkar sedan allt annat som tomningar, avlösningar, raster, resenärers bussbyten etc.

I princip kan man säga att turerna ska gå sträcka A-B-C, men att bussarna i många fall passerar B mot C när de i själva verket borde befinna sig vid ungefär samma punkt, men på retur från C till B. Då bör man ju normalt klippa och vända turen för att få den i fas, men det gör man då alltså inte om jag förstått rätt?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 20 januari 2013, 12:48:08 PM
Åker ofta som vanlig trafikant och samma gäller på Råsta. Där kan man ju nu under rusning få vänta på 540 i mer än 25 minuter under peaken... och sedan kommer det tre bussar samtidigt. Om jag förstått det rätt så skiljer sig E19 och E20 och i det senare fallet så utgår inga viten oavsett hur (in i absurdum)  försenad turen än är. Att den då även är totalt inställd även är för mig (och andra)  som trafikant är tydligen irrelevant.

Sedan verkar ett stort aber på flera håll, från Råsta vidare till Norrort, vara att man planerat väldigt mycket alldeles för tajt. Vissa körsträckor som jag tidsmässigt  inte ens klarar med min egen bil ska man under peaken i vissa fall köra med buss i trafik. Som exempel, linje 113 ska tydligen i vissa fall köras från Solna C till Krysshammarvägen på fyra minuter... vilket det inte finns en sportmössa till. sådant påverkar sedan allt annat som tomningar, avlösningar, raster, resenärers bussbyten etc.

I princip kan man säga att turerna ska gå sträcka A-B-C, men att bussarna i många fall passerar B mot C när de i själva verket borde befinna sig vid ungefär samma punkt, men på retur från C till B. Då bör man ju normalt klippa och vända turen för att få den i fas, men det gör man då alltså inte om jag förstått rätt?

Jag har jämfört lite och hos oss var man ändå smarta nog att låta tiderna ligga kvar från Keolis. De jag har kollat har samma turtid nu som då. Kanske lärde man sig från Råsta. Däremot fler tomkörningar känns det som, och dom är riktigt optimerade vilket ju gör som du skriver att förseningarna följer med. Vi byter också buss oftare (trodde Keolis var värst där, men drar tillbaka det  :P ) och ska hinna göra det på kortare tid, men då med fler moment (alkolåset har nyckel och blåsmoment samt greenboxen ska sättas igång) så det sinkar också.

Jag tror absolut du har rätt i det där med avtalet. 626:an jag pratade med som var 2 h sen känns rätt dum att köra, det hade ju redan gått flertalet 626:or efter och vi körde kolonn från Ljusterö färjeläge-på färjan-till Åkersberga  ::)

Det som klipps och ändras nu är det som vissa förare gör själva, många har helt enkelt slutat kontakta trafikledningen och gör egna varianter för att komma ikapp.

Ersa

Citat från: Nico skrivet 20 januari 2013, 12:48:08 PM
Åker ofta som vanlig trafikant och samma gäller på Råsta. Där kan man ju nu under rusning få vänta på 540 i mer än 25 minuter under peaken... och sedan kommer det tre bussar samtidigt. Om jag förstått det rätt så skiljer sig E19 och E20 och i det senare fallet så utgår inga viten oavsett hur (in i absurdum)  försenad turen än är. Att den då även är totalt inställd även är för mig (och andra)  som trafikant är tydligen irrelevant.

Det förvånar mig! Kraven på E19 är hårda men klara och tydliga, och lätta att förstå. Både trafikledare och förare är vakna och rapporterar tidigt faktorer som kan leda till senare störningar, och åtgärder hinner oftast sättas in innan problem uppstår. Även om det ibland är nästan omöjligt med tanke på avståndet mellan Tekniska högskolan och närmsta depå.
Dessa lösningar leder t.ex till att Hallstaviksavgångar prioriteras före Rimboavgångar på 639. eller att en förare som ska köra 639 till Rimbo får fortsätta till Hallstavik, medan en blå VDL sätts in på dennes Rimbotur. Fel färger och bussmodeller noterar vissa enstaka resenärer, men de kommer oftast hem i tid.

"Är det du som ska rädda oss? Det gick fort! Tack tack!" sade några strandade Hallstaviksbor glatt när jag 5 min sen öppnade dörrarna på en "fel bussmodell" på Danderyds sjukhus en gång i somras. Tack vare en trevlig kundvärd hade de ju fått all info om hur vi alla försökte hålla tiderna trots ett fordonshaveri långt från närmsta depå.


Omnilasse

Det stämmer att det inte finns något generellt vite för försenad avgång, utan endast om det når under en viss kvalitetsnivå. Däremot räknas turen fortfarande som inställd om den är allt för försenad (som i tidigare avtal). Har för mig att reglerna dock ändrats något för det. I äldre avtal hade man väl också direkt viteskrav om bussen var mer än 3-minuter sen. Något sådant finns inte på den detaljnivån längre. Fanns väl inte i E19 heller vill jag minnas?




F.Å

Citat från: Omnilasse skrivet 21 januari 2013, 08:37:05 AM
Det stämmer att det inte finns något generellt vite för försenad avgång, utan endast om det når under en viss kvalitetsnivå. Däremot räknas turen fortfarande som inställd om den är allt för försenad (som i tidigare avtal). Har för mig att reglerna dock ändrats något för det. I äldre avtal hade man väl också direkt viteskrav om bussen var mer än 3-minuter sen. Något sådant finns inte på den detaljnivån längre. Fanns väl inte i E19 heller vill jag minnas?

Kan du möjligtvis förtydliga då vad viss kvalitetsnivå innebär? Skulle också vara intressant att veta hur mycket sen en avgång behöver vara för att räknas som vitesgrundande inställd. Har du kläm på vitesnivåerna?

buskörare

Citat från: F.Å skrivet 21 januari 2013, 13:30:14 PM
Kan du möjligtvis förtydliga då vad viss kvalitetsnivå innebär? Skulle också vara intressant att veta hur mycket sen en avgång behöver vara för att räknas som vitesgrundande inställd. Har du kläm på vitesnivåerna?

Också nyfiken, med tanke på att man kör avgångar hos oss trots att avgången efter redan gått.

Omnilasse

Har inte materialet tillgängligt nu och jag vill - pågrund av det är lite känsligt - inte komma med felaktiga uppgifter. Men ska se om jag kan plocka fram det var det lider.

Buss-busen

Citat från: buskörare skrivet 20 januari 2013, 11:39:42 AM
Fortfarande stora problem. Man ska ha hittat problemet till dörrarnas motsträvighet på VDL-bussarna (felhängda) och VDL är enligt uppgift hos oss och fixar till detta. Men annars tror jag majoriteten av problemen beror på 2 saker.

1. Man har inte tagit hänsyn till förseningar vid tomkörningar och reglertider.
2. Man ställer inga turer, utan låter oss köra med stora förseningar utan möjlighet till att hämta igen.

Man skulle kunna kasta om turerna lite. Om man är så sen att man aldrig kommer ikapp, hoppar man över en tur och kör den sist istället. Man kör exempelvis 9.21-turen på 610 kl 14.00. Då blev den inte inställd.

igel

är det därför 178:orna kan vara rejält sena, på displayen i Kista C såg jag att en (den som var mest sen) 178 var 52 minuter sen. Och då är det ändå 10-minuters-trafik.

Ersa

Hela detta tillvägagångssätt känns rätt bakvänt och att det påverkar kundernas resor klart negativt.  Varför frångick SL kraven som de så tydligt satt i E19? Då kan man ju på sätt och vis hävda att SL fått precis den trafiklösning de önskat för E20. :(

Peter Rost

#29
Måste säga att jag börjar tycka lite synd om förarna därute! Det är tydligen så illa att en buss sammanstött med en annan, i det rådande virrvarr som tycks pågå ute i Norrort. Har aldrig hört talas om en sådan, snudd på farsartad inledning i ett upphandlat trafikområde. Tråkig situation för de anställda, och ett stort antal frustrerade och missnöjda resenärer.

http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/for-fa-for-sena-och-for-sma-bussar-fran-akersberga/

/Peter