Snökedjor ska bota SL:s vintersjuka

Startat av Fredde, 04 november 2011, 14:46:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Tålamodsprövande är ett milt uttryck för att beskriva kollektivtrafiksituationen de föregående två vintrarna.
I går berättade SL, SJ, Trafikverket och Jernhusen tillsammans om vad som ska leda till förbättringar.


http://www.dn.se/sthlm/snokedjor-ska-bota-sls-vintersjuka


Robert T

Häftigt!

Jag har aldrig haft behovet av snökedjor trots att jag plöjt igenom drivsnö på över meters höjd, men det var med en bakmotor buss och pressad boggi.

De sämre konstruerade bussarna skulle ju vara bra om de hade snökedjor i något förvaringsfack. För jag hävdar att det finns inget dåligt väder, bara dålig utrustning.

Jag ser verkligen fram emot att se bussförare lägga på kedjor i busvädret. Det kommer ge bra PR för branschen när vi inte ger oss för lite snö utan kämpar vidare med rätt utrustning!

Peter Elmheden

Jag ser också detta som ett bra alternativ, som du sade så gäller det ju att utbilda förarna.

bjorn_k


yngrot

Snökedjor hade vi i Borås förr fanns en låda under ett säte där de låg. Med kedjor på så kunde man alltid komma loss tyvärr brydde sig en del förare inte om att ta av dem . Inte så lyckat köra längre tid med dem på .. Finns Onspot idag ??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

forthemoment

två utav våra 24 metare skall utrustas med onspot :P
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

bjorn_k

OnSpot såg jag reklam för senast i Scaniabladet om jag inte missminner mig... OT?: Enl uppgift har Kallhäll-garaget köpt MYCKET grövre däck till sina B9S för att försöka undkomma lite av problemen med Volvos undermåliga antislir/sladd som inte funkar bra i praktiken med de sidmonterade motorerna... Ena sidan spinner som en katt, andra står still och motorn dör pga strypningen... Den är inte heller möjlig att stänga av vad jag hörde sist vi pratade om det...

lil-sis

Är det inte väldigt bökigt att lägga på kedjor på en buss där man knappt ser hjulen? De inre hjulen i tvillingmontagen måste väl i princip vara omöjliga att få på kedjor på om man inte lyfter upp bussen?

homer

snökedjor känns inte realistisk i SL trafiken, däremot 2 axlade bussar, diffspärr och onspot samt givetvis ordentliga däck, en bra växellåda och en stark motor

Robert T

Citat från: lil-sis skrivet 04 november 2011, 19:05:14 PM
Är det inte väldigt bökigt att lägga på kedjor på en buss där man knappt ser hjulen? De inre hjulen i tvillingmontagen måste väl i princip vara omöjliga att få på kedjor på om man inte lyfter upp bussen?

Man kan ju höja fjädringen.

Omnilasse

Citat från: bjorn_k skrivet 04 november 2011, 17:29:06 PM
OnSpot såg jag reklam för senast i Scaniabladet om jag inte missminner mig... OT?: Enl uppgift har Kallhäll-garaget köpt MYCKET grövre däck till sina B9S för att försöka undkomma lite av problemen med Volvos undermåliga antislir/sladd som inte funkar bra i praktiken med de sidmonterade motorerna... Ena sidan spinner som en katt, andra står still och motorn dör pga strypningen... Den är inte heller möjlig att stänga av vad jag hörde sist vi pratade om det...
Vi får väl se vad det ger. Man köpte ju in den förstorade däckgubbens vinderdäck även förra året av "värsta sort" i andra trafikområden. Vad jag förstått gav det väldigt marginell effekt - däremot ger det ju överlag förstås bra resultat om man har nya frächa däck som har kvar bra mönsterdjup - under 12 mm. ger de ju inte mycket nytta i vinterväglag. Dubbdäck skulle nog behövas för att kunna klara av B9S - men det sliter ju så på underlaget. Och kanske något överdrivet ändå för ett trafikområde som Kallhäll? OnSpot är väl den enda lösningen...sätta dit snökedjor manuellt, nä det kommer nog inte fungera i praktiken, om man nu inte skulle nöjda sig med att ha ute ett fåtal vagnar i någon form av krislösning. 

Knut

snökedjar lägges da bare på ytre hjulet. Men mange busser er konstruerade slik at man ikke kan kjøre dem med snökedjar monterad om man inte höjer fjädringen.
Er lagstiftning i Norge som sejar at man skal ha med minst 3 stk i vinterperioden som er 1. nov - første søndag etter påsk.
Lagstiftningen sier inget om at føraren skal kunne legge på snökjedjar, dom skal bare vara med i fordon som har tot.vikt över 3,5t
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Staffan Sävenfjord

Citat från: Knut skrivet 04 november 2011, 20:41:08 PM
snökedjar lägges da bare på ytre hjulet. Men mange busser er konstruerade slik at man ikke kan kjøre dem med snökedjar monterad om man inte höjer fjädringen.
Er lagstiftning i Norge som sejar at man skal ha med minst 3 stk i vinterperioden som er 1. nov - første søndag etter påsk.
Lagstiftningen sier inget om at føraren skal kunne legge på snökjedjar, dom skal bare vara med i fordon som har tot.vikt över 3,5t

Finns det inte också en regel om att de skall sättas på om väder och väglag kräver det. I varje fall är jag rätt säker på att man måste ha på "kjettinger" om man kör i "kolonnekjøring", vilket är ganska vanligt vintertid på de vägar som går över fjällen (vilket många vägar i Norge gör). Det är  förstås mest lämpligt om föraren kan lägga på dem men man kan ju också tänka sig att någon följer med som kan göra det.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: bjorn_k skrivet 04 november 2011, 16:27:30 PM
OnSpot... Någon... :)

OnSpot var ju monterat på alla Nobinas 8500:or i 55xx-serien när de levererades, och kan säkert åter monteras på.

Citat från: homer skrivet 04 november 2011, 19:44:29 PM
snökedjor känns inte realistisk i SL trafiken, däremot 2 axlade bussar, diffspärr och onspot samt givetvis ordentliga däck, en bra växellåda och en stark motor

Diffspärr är bara att glömma sedan tio år tillbaka. 2001 var sista årsmodellen som Volvo erbjöd diffspärr, då på Carrus Vega och Star. När 8700 och 9700 kom året efter var det enbart automatiskt antispinnsystem som fanns som enda tillval.
De nyaste Scaniorna jag kört med diffspärr var två st MaxCi av 1998 års modell i Umeå. När MaxCin ersattes av OmniCityn och OmniLinken (året efter?) försvann diffspärren helt även i Scanias bussflotta.

Jag anser att man med välskötta vägar tar man sig långt. Det går inte att snåla in på vägunderhållet samtidigt som man inför "stadsbussar" med lågentré på landsbygden. Dessvärre verkar inte många inse sambandet att moderna handikappanpassade tätortsbussar kräver ett mer omfattande vägunderhåll för att ta sig fram med samma lätthet som de gamla högre bussarna gjorde. Man kan således inte röja snö som förr, utan man måste utöka kostnaderna för snöröjningen om de lågbyggda lågentrébussarna utan diffspärr och med olika underliga motorplaceringar ska kunna ta sig fram. Här har tyvärr inte trafikhuvudmännen, vägunderhållarna och handikappföreningarna gått hand i hand de senaste tio åran, utan de förstår än idag inte hela sambandet och helhetsbilden av den trafik som de är med och har gott om åsikter om.

mrshadow

Onspot testades nog på bussar första gången redan i slutet av -70 talet.
Hade nog fungerat bra om testpiloterna inte bara hade lärt sig slå på knappen, utan också slå av densamma när det inte var kris längre..
Efter en halv dag saknades minst 3 av 4 länkar  >:(

Om jag inte är helt galet ute, så ägs idag Onspot av VBG och säljer ganska bra.
Däremot så är det inget som går upp mot riktiga piggkättingar när det bär emot riktigt.
Har den stora förmånen att få åka på nya riktiga vinterpuckar runt om. På driven också ordentligt sajpade.
Stopp i Rännbergs backen förra helgen för några tradare. Luffsade upp där med full kabin utan ett släpp och innan plogbilen vaknat.
Det var inte alls dåligt före, utan ett riktigt perfekt sparkföre 8)
Serpentinvägen upp till Copperhill är nästan mer spännande än Rännbergs... Speciellt nerför innan man fått på grus.

Robson på en modern boggie buss skulle vara intressant  :o
Om inte annat innovationen för att få det att fungera med betydligt större axelavstånd driv-boggie än 1400 OCH därtill styrande boggie  ???
MAN har ju hydraldrift fram på lastbilar och varför inte på bussar. Volvo testar också samma koncept på vissa lastvagnar..