Efterlyser fakta gällande löneklasser i Bussavtalet <> Bussbranschavtalet

Startat av MrH, 28 maj 2011, 14:46:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Klaverdörr skrivet 29 maj 2011, 03:47:36 AM
I princip borde väll kommunal igentligen bara ha avtal på stadstrafiken i Uppsala, Luleå och Skellefteå då dessa ägs av kommunen övriga avtal bör köras via Transport eller SEKO!
För mig är det otroligt att kommunal ändå har dessa områden i övriga Sverige men det är väll ett sätt att få in pengar på tyvärr.. Transport och SEKO bör väll bäst se till dessa områden!

Citat från: yngrot skrivet 29 maj 2011, 05:28:23 AM
Enligt en överenskommelse för ett bra tag sen så har Kommunal ansvar för alla bussförare utom de som kör beställning.. sen kan man tycka vad man vill om det.

Vad skulle hända om precis alla bussförare i en stad samtidigt gick ur Kommunal och med i Transport? Hur skulle Kommunal och LO reagera? Vad skulle hända då? Och vad skulle hända om en majoritet av bussförarna i hela Sverige skulle byta till t.ex Transport?

swedebear

Citat från: Ersa skrivet 04 juni 2011, 21:13:11 PM
Vad skulle hända om precis alla bussförare i en stad samtidigt gick ur Kommunal och med i Transport? Hur skulle Kommunal och LO reagera? Vad skulle hända då? Och vad skulle hända om en majoritet av bussförarna i hela Sverige skulle byta till t.ex Transport?

Frågan är om det ens skulle vara möjligt att göra så så länge Kommunal har kollektivavtalen
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Ersa

Citat från: swedebear skrivet 04 juni 2011, 22:38:33 PM
Frågan är om det ens skulle vara möjligt att göra så så länge Kommunal har kollektivavtalen

Alla individer har väl rätt att fritt välja vilket fackförbund man vill vara med i? Detta oavsett vart avtalen ligger. Facken brukar ju hävda att det är medlemmarna som styr dem. Men om medlemmarna anser att Kommunal inte går att styra upp, så kan ju alla bussförare helt enkelt byta till Transport för att tydligt visa sitt missnöje. Först då kanske LO vaknar upp och väljer att lyssna på bussförarna?

Aniara

Citat från: Ersa skrivet 05 juni 2011, 00:24:55 AM
Alla individer har väl rätt att fritt välja vilket fackförbund man vill vara med i? Detta oavsett vart avtalen ligger. Facken brukar ju hävda att det är medlemmarna som styr dem. Men om medlemmarna anser att Kommunal inte går att styra upp, så kan ju alla bussförare helt enkelt byta till Transport för att tydligt visa sitt missnöje. Först då kanske LO vaknar upp och väljer att lyssna på bussförarna?

En tydligare signal vore ju att alla bussförare bytte till Syndikalisterna... ;-)


swedebear

Citat från: Ersa skrivet 05 juni 2011, 00:24:55 AM
Alla individer har väl rätt att fritt välja vilket fackförbund man vill vara med i? Detta oavsett vart avtalen ligger. Facken brukar ju hävda att det är medlemmarna som styr dem. Men om medlemmarna anser att Kommunal inte går att styra upp, så kan ju alla bussförare helt enkelt byta till Transport för att tydligt visa sitt missnöje. Först då kanske LO vaknar upp och väljer att lyssna på bussförarna?

Jag vet att när vi fick kollektivavtal där jag jobbade förut (Inte inom bussbranschen) så var vi tvungna att gå med i Unionen (Som hade hand om kollektivavtalet) om vi inte var med i något fackförbund innan
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Bussföraren

Citat från: Ersa skrivet 05 juni 2011, 00:24:55 AM
Alla individer har väl rätt att fritt välja vilket fackförbund man vill vara med i? Detta oavsett vart avtalen ligger. Facken brukar ju hävda att det är medlemmarna som styr dem. Men om medlemmarna anser att Kommunal inte går att styra upp, så kan ju alla bussförare helt enkelt byta till Transport för att tydligt visa sitt missnöje. Först då kanske LO vaknar upp och väljer att lyssna på bussförarna?

Eftersom kommunal har avtalsrätten får du ju ingen hjälp av Transport i ett sådant fall.

I övrigt så har jag svårt att se på vilket sätt Transport skulle vara bättre, även här blir bussförarna en marginell grupp, i Transport organiseras ju inte bara chaufförer utan många helt andra grupper från miljöarbetare till tidningsbud och bilrekonditionerare

Bussföraren

Citat från: Klaverdörr skrivet 29 maj 2011, 03:47:36 AM
I princip borde väll kommunal igentligen bara ha avtal på stadstrafiken i Uppsala, Luleå och Skellefteå då dessa ägs av kommunen övriga avtal bör köras via Transport eller SEKO!
För mig är det otroligt att kommunal ändå har dessa områden i övriga Sverige men det är väll ett sätt att få in pengar på tyvärr.. Transport och SEKO bör väll bäst se till dessa områden!

Bara en liten påminnelse :-)  Kommunal organiserar sedan många år tillbaka en mkt stor del privatanställda i de flesta yrkeskategorier, från lantarbetare till sjukvården
Frågan är om inte SEKO idag har fler offentligt anställda och anställda i offentligt ägda bolag än vad kommunal har i %% av antalet medlemmar

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 05 juni 2011, 00:24:55 AM
Alla individer har väl rätt att fritt välja vilket fackförbund man vill vara med i? Detta oavsett vart avtalen ligger. Facken brukar ju hävda att det är medlemmarna som styr dem. Men om medlemmarna anser att Kommunal inte går att styra upp, så kan ju alla bussförare helt enkelt byta till Transport för att tydligt visa sitt missnöje. Först då kanske LO vaknar upp och väljer att lyssna på bussförarna?

Jo, men det kan finnas avtal mellan fackförbunden att de inte skall ta medlemmar från andras avtalsområden. Om ett sådant finns mellan Kommunal och Transport vet jag inte men det verkar rätt troligt.

Inom järnvägen har man löst detta genom att ha SEKO som är med i LO, ST som är med i TCO och TJ i SACO. De allra flesta järnvägsanställda kan därför välja mellan att organisera sig i minst två fackförbund, ibland alla tre. Dessutom finns ju alltid Syndikalisterna och för lokförare Svensk Lokförarförening (SLFF) som är fristående.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Buss-Anders

Jag är bara deltidsanställd som bussförare och är med i ett annat fackförbund. Kör på Nobina i Kalmar.Har väl några hundra timmar kvar till jag når andra lönegraden.  Finns det nya avtalet tillgängligt någonstans på nätet?

Mvh
Buss-Anders

MrH

Citat från: swedebear skrivet 05 juni 2011, 04:18:38 AM
Jag vet att när vi fick kollektivavtal där jag jobbade förut (Inte inom bussbranschen) så var vi tvungna att gå med i Unionen (Som hade hand om kollektivavtalet) om vi inte var med i något fackförbund innan

Tvungna att gå med i Unionen?  :D Ingen är tvungen att gå med i något fackförbund, det är helt upp till var och en om man vill vara med eller inte.

/MrH

swedebear

Citat från: MrH skrivet 06 juni 2011, 12:52:42 PM
Tvungna att gå med i Unionen?  :D Ingen är tvungen att gå med i något fackförbund, det är helt upp till var och en om man vill vara med eller inte.

/MrH

Nu menade jag att OM man ville gå med i ett fack så var man tvungen att gå med i Unionen, uttyckte mig kanske oklart
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Ersa

Citat från: swedebear skrivet 06 juni 2011, 12:59:40 PM
Nu menade jag att OM man ville gå med i ett fack så var man tvungen att gå med i Unionen, uttyckte mig kanske oklart

Vad hände om man ansökte att gå med i ett annat fack? Blev man nekad inträde då?

swedebear

Citat från: Ersa skrivet 06 juni 2011, 16:36:06 PM
Vad hände om man ansökte att gå med i ett annat fack? Blev man nekad inträde då?

Ja faktiskt, eftersom det inte var deras "företag" eller avtalsområde
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Jo

Citat från: swedebear skrivet 06 juni 2011, 17:45:08 PM
Ja faktiskt, eftersom det inte var deras "företag" eller avtalsområde

Det står väl i stadgarna vad som krävs för att uppfylla medlemsvillkoren. För Unionen står följande:
http://www.unionen.se/Templates/Article____27832.aspx

Och för transport gäller:
http://www.transport.se/home/trp2/home.nsf/pages/C01DC2897A64D9ECC1256E1B0054EAA2


Annars när det gäller tjänstemän som inom Unionen brukar det finnas alternativ. Även om Unionen på många företag har en Unionen-klubb brukar det finnas relativt många tekniker/ingenjörer som är med i Sveriges Ingenjörer, ekonomer som är med i Civilekonomerna och chefer som är med i Ledarna. För LO-yrken brukar det däremot vara mer definierat exakt vad man skall vara med och det är väl i så fall därför som ett ev medlemskap i transport skulle nekas.

Bussföraren

Citat från: Jo skrivet 06 juni 2011, 20:41:27 PM
Det står väl i stadgarna vad som krävs för att uppfylla medlemsvillkoren. För Unionen står följande:
http://www.unionen.se/Templates/Article____27832.aspx

Och för transport gäller:
http://www.transport.se/home/trp2/home.nsf/pages/C01DC2897A64D9ECC1256E1B0054EAA2


Annars när det gäller tjänstemän som inom Unionen brukar det finnas alternativ. Även om Unionen på många företag har en Unionen-klubb brukar det finnas relativt många tekniker/ingenjörer som är med i Sveriges Ingenjörer, ekonomer som är med i Civilekonomerna och chefer som är med i Ledarna. För LO-yrken brukar det däremot vara mer definierat exakt vad man skall vara med och det är väl i så fall därför som ett ev medlemskap i transport skulle nekas.

I vår bransch finns ju även TJ som organiserar samma yrkesgrupper som Unionen