"Tid för avgång" /BussPC'n

Startat av buskörare, 22 januari 2010, 19:19:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Citat från: buskörare skrivet 23 januari 2010, 16:14:06 PM
Att informera om saker som vi inte märker av, visst, onödigt. Men här är det ändå nått vi märker av? Och nej, jag förstår fortfarande inte varför det inte skulle gå. Dessutom är ju nya Blinknet gjort för att kunna hantera informationer, så det kan lika gärna ligga där om ni informationsansvariga nu inte orkar informera förarna.

Tyvärr får jag en känsla av att du medvetet väljer att missförstå. Som det redan konstaterats på annan plats så var detta med 'Tid för avgång' inte något som SL avsåg att gå ut på detta vis utan det var tydligen ett test som inte fungerade som avsett. Det är alltså lite svårt att informera (eller lägga ut på Blinknet) om något som dels troligen inte var avsett för alla och dels sedan tog tid att upptäcka.

Sen är det som sagt SL som håller i BussPC och de skriver inte direkt i Busslinks, Arrivas eller Nobinas lokalinfo osv. Akuta konstigheter blir alltså svåra att få ut den vägen. Sen finns det även andra begränsningar som påverkar möjligheterna att informera på ett heltäckande vis. T.ex. så sprids information inte alltid på samma vis liksom att det självklart är mycket lättare att nå ut till en liten relativt homogen grupp än till en stor och ganska blandat grupp.  




Citat från: buskörare skrivet 23 januari 2010, 16:14:06 PM
Örebro hade förövrigt 120 bussar och 250 anställda. Ganska likt många av garagen (inte trafikområdena) i Stockholm. Återigen, jag har inte bara Lidingö att relatera till. Även om du verkar vilja tro det.

Tja, då saken berörde trafik och händelser i SL-området så utgår jag från det och dina erfarenheter av just SL-trafiken. Örebro är visserligen sedan ett större garage, om man ser till antal vagnar och anställda, än Lidingö och är givetvis en erfarenhet.

Frågan här är dock ändå hur relevant det är att jämföra Örebro med olika garage i SL-land? Då det även är flera andra parametrar som tillkommer och påverkar så tyckte inte jag att Örebro hade så mycket med det aktuella ämnet att göra och valde därför att inte ta med det i någon jämförelse. Däremot skulle det nog fungera om man vill titta på t.ex. SL:s trafik i Södertälje.

Förutom antalet anställda och vagnar så finns det mera relevanta parametrar som då måste iakttas, t.ex. antal linjer, trafikmiljön i stort, demografi, förarkårens sammansättning osv. Gissar på att du skulle se lite annorlunda på det hela om du fick vara ett par veckor på andra garage i SL-området och jag personligen tror i alla fall att du skulle inse att informera alla snabbt och korrekt inte är riktigt så enkelt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Peter Erret

Som trafikvärd har jag fått klagomål på dessa utrop då dessa sker även nattetid och högljött längs med linje 491 genom Älta, bussen vid hpl Älta gård stannar precis utanför ett hyreshus och jag förstår de boende, att´mitt i sin sömn höra "mot Älta" kan inte vara roligt.  ???

Ersa

Citat från: Rojje skrivet 23 januari 2010, 13:21:52 PM
Om man kör i Roslagen har detta dykt upp redan 2009, men endast då man haft anslutande bussar längs med vägen, t.ex i Rimbo när man kört 639. Då finns det en finess med rutan som då innebär att det är ok att åka, antingen för att anslutande bussar kommit in eller för att en anslutande buss är för sen och anslutningen bryts.

Alla anslutningar ska ju tydligt stå på förarspecen som alltid ska vara med. Detta för att inga anslutningar ska missas de dagar tekniken fallerar. Att bussar av misstag inte väntar in varandra på bytespunkter kan leda sitt väldigt stort missnöje bland resenärerna, vilket även kan kosta entreprenören en hel del pengar i taxiersättning. Experimentera gärna med PC:n, men förarspecen går alltid först.



Bengt Jönsson

Citat från: MrX skrivet 23 januari 2010, 09:40:21 AM
Nja tänkte snarare att om man lär sig att vänta in meddelandet vid reglerhållplatserna så kommer man inte avgå för tidigt.

Det här med att det ropas ut utanför bussen vart den ska har vi haft i Tyresö hela hösten. Det kan höras i alla bussar på alla linjer. Problemet är högtalarna som ofta är så dåliga att antingen skriks det ut vart bussen ska eller så är ljudnivån så låg att det inte går att uppfatta meddelandet. Funktionen är jättebra, dock borde linjenumret ropas ut också.

Första dagen med denna funktion körde jag en 813 mot Stockholm C. En kvinna som verkade lite morgontrött vaknade rejält när bussens högtalare basunerade ut MOT: STOCKHOLM C! Hon var inte den första att bli skrämd av utropet den morgonen.. :)


Detta med att bussarna "pratar" via yttre högtalare har vi haft en tid här i Göteborg med...
;D

/B

Magnus_J

enligt min källa  ;D skall det här problemet med tid för avgång varit löst i går. rättningen av PC filerna kommer under dagen och morgondagen,.