GUB 301 innan färden....

Startat av Fredrik Mattsson, 18 februari 2009, 15:21:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Citat från: Mattias Andersson skrivet 19 februari 2009, 19:56:18 PM
Nä,klart det skiljer ju sig från buss till buss.

Våra va ju relativt slutkörda när pollackerna tog över
dessa på sommaren 2002,men med över 60000 mil på mätaren,
så kunde man ju inte vänta annat heller :)

Men tack för svaret Niklas

Lite minnesuppfriskning, Mattias:



Inventarienummer okänt, men vi befinner oss vid Hemköp i Kristianstad. Om jag inte minns fel ligger kasernbyggnaden i närheten också.

Visst var de trevliga? Nog en av de snyggaste bussmodeller som någonsin gjordes i modern tid.

Jag sörjer fortfarande den här designens död. Den är Skåne liksom. Rött, gult och så en prästkrage. Annat än intetsägande Skånetrafikens astrista design.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Fredrik Mattsson

Citat från: Mattias Andersson skrivet 19 februari 2009, 20:29:39 PM
Delvis ja,delvis nej.

Vi hade Linjebuss 2601-2612 i kristianstad.

Dem skeppades iväg alla sommaren 2002 utom 2611,2612.

2611 blev ommålad i grönt och rillade i malmö ett tag,sen eskilstuna
om jag inte minns fel.

Nu vet jag inte var den finns,men antar att den är borta från sverige.

2612 gästspelade med på lite olika ställen,men sista  2-3 åren rullade den här
i partilletrafiken.

Jag antar att det är den du tänker på,för den slopades nu i somras/höstas 2008.

jag var insnöad på gamla Göteborgarna :P

Mattias Andersson

Citat från: Svemicke skrivet 20 februari 2009, 01:16:40 AM
Lite minnesuppfriskning, Mattias:



Inventarienummer okänt, men vi befinner oss vid Hemköp i Kristianstad. Om jag inte minns fel ligger kasernbyggnaden i närheten också.

Visst var de trevliga? Nog en av de snyggaste bussmodeller som någonsin gjordes i modern tid.

Jag sörjer fortfarande den här designens död. Den är Skåne liksom. Rött, gult och så en prästkrage. Annat än intetsägande Skånetrafikens astrista design.



Tack för den uppfriskningen  ;D
Jag ser att det är PKG 420,,jo,,jag har bra syn ;D..Men iaf,det är Linjebuss 2611 som skymtas där.
Mmm,själv tycker jag den gröna och gula färgen är helt ok som är nu.
Passagerarna har med lättare för och känna igen sig i skåne emed detta.

Mattias Andersson

Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 20 februari 2009, 14:43:19 PM
jag var insnöad på gamla Göteborgarna :P

Hehe,ja,jag misstänkte det va nåt missförstånd nånstans :)

Fast jag kunde varit tydligare med.. :)

Niklas Bygdestam

Citat från: Svemicke skrivet 20 februari 2009, 01:16:40 AM

Visst var de trevliga? Nog en av de snyggaste bussmodeller som någonsin gjordes i modern tid.


När det gäller det estetiska angående formgivning på bussar kan man alltid ha olika åsikter. Hur som helst delar jag inte entusiasmen för dessa bussars formgivning. Visserligen tycker jag de ser ok ut men några skönheter tycker jag inte att de är. Jag har alltid sett dessa som bussar som så långt som möjligt ska likna tyska bussar från 1990-talet, men som "sämre plagiat" jämfört med de riktiga tyska bussarna. Det verkar som om Volvo och Säffle tittat på dåtida tyska busskonstruktioner och byggt något som ska vara så snarlikt som möjligt för att kunna konkurera med de tyska busstillverkarna. Därför har de byggt en bussmodell efter tysk standard. Men riktigt lyckad som tysk "kopia" upplever jag ändå inte dessa. Jag minns när jag för första gången såg en sådan buss så tyckte jag att den liknade Neoplan. Men den liknade inte Neoplan från omkring 1995 utan ett par år bakåt i tiden. Upplevde att den snarare liknade en Neoplan från ca 1991 eller liknande. Jag minns att jag här i Uppsala när dessa bussar var helt nya hade lysande tillfällen att jämföra dessa när de var helt nya med Neoplan som var precis jämnåriga. Då upplevde jag Neoplan som den mer "fulländade" formen som var så att säga "äkta" medan de här Volvobussarna mer såg ut som "billigare kopior" på samma tema

Jag förstår att vissa här inte håller med mig men så har jag alltid upplevt Volvo med just den här karossen
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Svemicke

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 februari 2009, 21:34:39 PM
När det gäller det estetiska angående formgivning på bussar kan man alltid ha olika åsikter. Hur som helst delar jag inte entusiasmen för dessa bussars formgivning. Visserligen tycker jag de ser ok ut men några skönheter tycker jag inte att de är. Jag har alltid sett dessa som bussar som så långt som möjligt ska likna tyska bussar från 1990-talet, men som "sämre plagiat" jämfört med de riktiga tyska bussarna. Det verkar som om Volvo och Säffle tittat på dåtida tyska busskonstruktioner och byggt något som ska vara så snarlikt som möjligt för att kunna konkurera med de tyska busstillverkarna. Därför har de byggt en bussmodell efter tysk standard. Men riktigt lyckad som tysk "kopia" upplever jag ändå inte dessa. Jag minns när jag för första gången såg en sådan buss så tyckte jag att den liknade Neoplan. Men den liknade inte Neoplan från omkring 1995 utan ett par år bakåt i tiden. Upplevde att den snarare liknade en Neoplan från ca 1991 eller liknande. Jag minns att jag här i Uppsala när dessa bussar var helt nya hade lysande tillfällen att jämföra dessa när de var helt nya med Neoplan som var precis jämnåriga. Då upplevde jag Neoplan som den mer "fulländade" formen som var så att säga "äkta" medan de här Volvobussarna mer såg ut som "billigare kopior" på samma tema

Jag förstår att vissa här inte håller med mig men så har jag alltid upplevt Volvo med just den här karossen
Har Du några bilder på dessa tyska bussar för jämförelse?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -