Linje 76 i Stockholm stympas?

Startat av August, 15 september 2020, 18:46:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

August

Ja, som en del av er har noterat har vi sänt ett första nyhetsinslag om framtiden för linje 76.
SL är inte glasklara i svaren till min kollega, så vi får se vad som händer.

www.sverigesradio.se/artikel/7570871 

Du som har tankar och reflektioner, kunskap om det hela eller bra kontakter är mer än välkommen att kontakta oss. Vill du vara anonym går det bra.
Skicka ett mail till: august.bergkvist@sverigesradio.se så förmedlar jag det vidare till kollegorna som primärt arbetar med 76:an.

Tack till er som hjälpt oss vidare så här långt.
/ August Bergkvist, P4 Stockholm - Sveriges Radio

Bussmicke

Finns inga Nya linjebeskrivningar för 66 och 76 heller.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Leyland

Citat från: August skrivet 08 oktober 2020, 21:10:15 PM

Du som har tankar och reflektioner, kunskap om det hela eller bra kontakter är mer än välkommen att kontakta oss. Vill du vara anonym går det bra.
Skicka ett mail till: august.bergkvist@sverigesradio.se så förmedlar jag det vidare till kollegorna som primärt arbetar med 76:an.

Tack till er som hjälpt oss vidare så här långt.
/ August Bergkvist, P4 Stockholm - Sveriges Radio

Jag undrar om det inte är något lurt, för ingen kan påstå eller lura i mig att kapningen av 76:an till Karlaplan just den här vägen skulle ha ett behov. Radiohuset/SvT har 4:an liksom resande med 76:an från Frihamnen har inget huvudsakligt behov av att komma till Djurgårdsbron eller Narvavägen i sammanhanget. D v s då hade det varit bättre att gå in Valhallavägen vid Hakberget och släppa vid tunnelbaneuppgången vid Fältöversten och sedan vända i nästa rondell och tillbaka.

Kapacitetstappet Norrmalmstorg- Södermalm i rusningstid på minst 600-700 platser i rusningsriktningen rymmes inte på 2:an. 2:an lär inte få tätare trafik. Det känns liksom att detta alternativ går emot Keolis princip att prioritera trafik där det finns passagerare för att generera en intäkt.

Kanske det är något "politiskt" mellan Regionen (Trafikförvaltningen), Keolis och Staden i någon framkomlighetsfråga? Är det någon vänstersväng eller har man byggt nya Slussen för att inte kunna ta emot lika mycket busstrafik - d v s cyklar måste ha det enkelt och bra i första hand?

Och att dra in hållplatsen Räntmästartrappan permanent där enkelt byte kan ske till Djurgårdsfärjan och Skärgårdstrafiken är också ogenomtänkt!

Men det är klart - stannar man inte för av- och påstigning - så kan man spara in på kollektivtrafiken helt. Allt färre kan åka.

Buzzlover

Citat från: at1981 skrivet 08 oktober 2020, 19:23:40 PM
Hej!

Enligt SL:s reseplanerare (fr.o.m. 26/10-20) kommer linje 66 att köra mellan Reimersholme och Ljusterögatan och linje 76 kommer att köra mellan Ropsten och Karlaplan.
Tyvärr har SL inte publicerat de nya tidtabellerna än för linje 66 och 76 via sin hemsida!
Om du går in på den ovan länkade intervjun och lyssnar på den så säger SL:s presstalesperson att beslutet inte gått igenom än även fast [Som reportern även påtalar] det står att det ska vara genomfört i reseplaneraren, det är nog även därför som tidtabeller inte kommit ut eftersom det förmodligen fortfarande håller på att utredas ifall man ska genomföra detta eller inte.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ted Selander

Visst är det nåt lurt, och förmodligen har minst ett par fötter kallnat på vägen. När tidtabellsdata exporterats till SL:s system, lär det också ligga nya omloppsplaner och förartjänster hos Keolis. Men backa går ju alltid.

Buzzlover

Ja hos Keolis verkar allting vara förberett på att detta ska hända, en förare i Fredriksdal la även ut att denne ska sluta köra 76:an eftersom den kortas av till Karlaplan
Så alla verkar ju vara förberedda på att detta ska hända, verkar ju vara hos SL/Trafikförvaltningen som det måste göras ett slutgiltigt beslut.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

homer

Jag har uppgifter som säger att Stockholm stad helt enkelt glömt at bygga hållplats på katarinavägen för 76:an därför den kapas, om det är sant eller inte får vi kanske veta tids nog...

och vad gäller räntmästartrappan som bytespunkt till djurgårdsfärjorna så kommer dom senare att gå från Franska bukten och då blir bytet närmare slussenbussarna

August

Vår rapportering om 76:ans öde fortsätter. Projekt Slussen (Stockholms stad) svär sig fria från ansvar. SL har inte kommit med några klargörande besked.

Här hittat ni dagens inslag: https://sverigesradio.se/artikel/7572011

Vi försöker fortsätta att reda i vad som händer kring 76:an. Kom gärna med respons och tips till mig: august.bergkvist@sverigesradio.se

/ August Bergkvist
  P4 Stockholm - Sveriges Radio

Resenären

Det finns ingen info hos SL alls men kundtjänst bekräftar och även reseplaneraren! Vad säger ansvarig politiker? Flera föreningar runt Vintertullen agerar nu! Bl a Norra Hammarby S förening

Jimmy

Min gissning om hanteringen av ärendet är följande.

Projekt Slussbron räknade med att alla linjer efter öppnandet skulle återgå till samma sträckning som innan bygget påbörjades. Linje 76 skulle därmed återgå till Katarinavägen, där det vid Slussen finns hållplatser för flera linjer och plats för flera ledbussar.

SL glömde bort att meddela Projekt Slussbron att linje 76 efter öppnandet skulle gå kvar i Söderledstunneln och därmed behöver utnyttja samma hållplatser som linje 55 och 57.

Projekt Slussbron har meddelat att Södermalmstorg kommer bli en stor fortsatt arbetsplats. Hållplats Slussen på Södermalmstorg västerut kommer därför tills vidare ligga utanför puben Akkurat. Den hållplatsen blir inte så lång utan är troligen avsedd för max 2 stycken kortbussar. Det blir dessutom för snävt att köra ner ledbuss/boggibuss-linje 76 i Södertunneln från den hållplatsen.

Då väljer SL att försöka mörka att de missat att meddela Projekt Slussbron angående linje 76 och tänker lösa problemet genom att korta av linje 76 till Karlaplan...

Jimmy

Robert Brink

Citat från: homer skrivet 09 oktober 2020, 16:33:28 PM
Jag har uppgifter som säger att Stockholm stad helt enkelt glömt at bygga hållplats på katarinavägen för 76:an därför den kapas, om det är sant eller inte får vi kanske veta tids nog...

och vad gäller räntmästartrappan som bytespunkt till djurgårdsfärjorna så kommer dom senare att gå från Franska bukten och då blir bytet närmare slussenbussarna

Kollade precis hur det ser ut. Norrut är det hpl precis som förut med en innan kurvan där 76 och 2 stannade.
Söderut är det värre med plats  svårt att se dock eftersom arbetet inte hunnit lika långt på den sidan i kurvan.

//R

Ted Selander

Varför inte lägga tillbaka linjen i Katarinavägen?

August

Nu kraftsamlar de boende i Norra Hammarbyhamnen för att försöka rädda 76:an. En namninsamling har startats och den lokala S-föreningen delar ut flygblad. SL avböjer tillsvidare att kommentera allt som rör 76:ans framtid. Här är det senaste i vår rapportering: www.sverigesradio.se/artikel/7573128


/ August Bergkvist, P4 Stockholm - Sveriges Radio
  august.bergkvist@sverigesradio.se


Jimmy

Nu har SL släppt tidtabellerna för linje 66 och 76 gällande from 26 oktober 2020.
Betyder det att de absolut inte tänker ändra sig angående avkortningen av 76an?

https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/H66G.pdf
https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/H76G.pdf

Merparten av alla innerstadslinjerna har dessutom nya tidtabeller gällande from 2020-10-26, varför kan man fråga sig då de inte berör nya Slussbron.

Jimmy



homer

självklart kommer det ligga fast, planering med tjänster och dylikt  har vid det här laget gått för långt och ligger för nära i tiden för att de ska gå att ändra igen, dock självklart urdåligt skött av både Keolis och SL att mörka in i de sista tills det är försent att göra något åt det.