Från arkivet: Cyklar och bussar i Lund

Startat av Carl Eric, 10 november 2020, 11:46:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Hej!

Den som någon gång har besökt en studentstad vet att bussarna delar gatorna med cyklar och gående. Sveriges största (men inte äldsta) studentstad Lund är inget undantag. Den 20 mars 2010 besökte jag staden och fotograferade bussar, men även en del cyklar.

Dessa bilder har jag visat tidigare, men kanske gläder de någon!



Först ut är Bergkvarabuss 302 på linje 4 vid Stortorget.


Bergkvarabuss 340 på linje 5, också den vid Storget.


På samma plats passerar Flygbussarna 0706. Bussen fortsatte sitt liv i Finland.


Bergkvarabuss 331 på linje 4. Den här bussen fortsatte sitt liv i Ungern.


Veolia Transport 2470. Denna buss är fortfarande i trafik men nu i Simrishamn.


Veolia Transport 2351. Linjen är numera nedlagd och bussen har fortsatt sitt liv i Estland.


Veolia Transport 2842, en annorlunda bussmodell, Kutsenits Hydra. Delade Bergkvarabuss och Veolia på stadstrafiken i Lund?


Avslutar med ytterligare en regionsbuss, Nobina 5893, även den vid Stortorget.


Det var allt för denna gång!

//Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Walter

Tack för bilderna. Nobina 5893 flyttade sen till Uppland.

Veolia körde då de så kallande servicelinjerna 10-12 i Lund. Ingick då inte i upphandlingen för stadstrafiken.

Vy kör nu Linje 9 som en del av stadstrafiken med samma bussar som övriga linjer. Linje 9 ersatte  delvis Linje 10-12 och resten ledes ned eller hänvisades till ordinarie trafik.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Gano

Linje 9 som ersatte servicelinjerna är nedlagd sedan något år tillbaka.

Walter

Där ser man. Men då har vi hela storyn från de större omfattningen av servicelinjer tills de nu helt är borta.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!