Bussar till Nobinas nya SL-avtal?

Startat av Samuel KVR, 30 maj 2023, 20:58:36 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Gano

Även 7900E / EA ska licensbyggas.

https://www.bussmagasinet.se/2023/04/volvo-och-mcv-i-samarbete-om-elbussar-i-europa/

Både BYD och Solaris har lågenteboggi för regiontrafik, dock bara med el. När det gäller biogas blir det nog svårt, idag är det väl enbart Scania som bygger det? MAN A44 gick ju att beställa med biogas, men förutsätter att den modellen inte tillverkas längre då den tillhör den gamla generationen. Känns lustigt att Scania lägger ned då man släppte nya Citywide och Interlink häromåret.

Bussmicke

Jaha ja, man lägger ner egen produktion i egen regi men fortsätter med sina modeller genom att andra bygger dem istf. Volvo och Scania själva?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Det handlar så klart om pengar.
Eftersom det är så små volymer över tid (det är ju oftast inte så stora beställningar mellan anbuden) så är det antagligen billigare att låta någon annan bygga än att göra det själv.
Intressant är dock att Scania inte kommer att erbjuda låggolvschassin framöver vilket gör det svårt även för externa påbyggare att utveckla stadsbussar på Scanias chassin.
Enligt pressmeddelandet från Volvo funderar jag på om man i stort sett säljer fabriken till Polackerna och låter dem fortsätta bygga bussar som tidigare  då det står att "Det innebär att Volvo Bussar kommer att fokusera sin produktion på chassier och tillsammans med externa påbyggare erbjuda kunder i Europa ett komplett utbud av stads- och linjetrafikbussar samt turistbussar i premiumsegmentet." Vilket ju antyder att Volvo tänkt sig någon form av fortsatt produktion men med andra ägare.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Fredrik Gelin

Citat från: Gano skrivet 02 juni 2023, 23:52:32 PMÄven 7900E / EA ska licensbyggas.

https://www.bussmagasinet.se/2023/04/volvo-och-mcv-i-samarbete-om-elbussar-i-europa/

Både BYD och Solaris har lågenteboggi för regiontrafik, dock bara med el. När det gäller biogas blir det nog svårt, idag är det väl enbart Scania som bygger det? MAN A44 gick ju att beställa med biogas, men förutsätter att den modellen inte tillverkas längre då den tillhör den gamla generationen. Känns lustigt att Scania lägger ned då man släppte nya Citywide och Interlink häromåret.
Problemet här är att både BYD och Solaris ratas av såväl vissa entreprenörer som huvudmän av olika anledningar.

Yutong lär inte heller bli aktuella i någon större skala eftersom även de har Kinesiska ägare.

Iveco som hittills haft svårt att locka större Svenska köpare kanske kan ha en chans som ett resultat av detta.
Jag gissar dock att MAN och Mercedes/Setra lär öka sin andel av den förhållandevis lilla Svenska marknaden eftersom det ju är enklare att öka flottan med redan kända märken och modeller än att köpa nya märken till befintliga flottor.

Kanske kan Ebusco, Van Hool och VDL också ha en chans om Volvo inte kan erbjuda rätt produkter.

Scania lämnar ju i princip marknaden för stads- och regionbussar helt vilket lär trassla till det om man behöver utöka flottor i befintliga områden som redan har stora Scaniaflottor.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk