Hur skulle blåbuss 178 fungera med utgångspunkt från Jakobsberg (Kallhälldepån)?

Startat av B8RLE, 14 april 2023, 20:31:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

B8RLE

178 körs nu av Norrort, även om endast 1.3km av linjen är i Danderyds kommun. Hur skulle det spela ut om den kördes istället av vagnar från Kallhäll (som nu tillhör Nobina)?
/B8RLE
Skolelev med intresse för bussar. Kan hela SL-trafiken utantill!

Lars-Håkan_E

Nu flyttar man ju inte linjerna mellan depåerna när dem tillhör olika kontrakt.
Vilken kommun som som den längsta linjesträckan ligger i har ju ingen avgörande betydelse.

Och vilken fördel skulle ett sådant byte ge? Att man står med mängder av fel bussar på två platser?

IvveRivve004

Apropå detta, brukar linjerna vissa depåer kör bero på vilken sträckning de har? För buss 66 körs ju av Tomteboda, men ändå så har både Nyboda och Fredriksdal närmare till linjen än vad Tomteboda har.

Nico

Finns ju vissa linjer som ur en del hänseenden kanske inte ligger helt optimalt ur avtalshänseende. 178 är ju en sådan och även om den kanske skulle platsat bättre i Kallhäll så utgår jag att det som styrde var var praktiska hänsyn... för var skulle man få plats med omkring femton blå ledvagnar i ett redan trångt Kallhäll. De utökningar som gjorts har man ju i princip fått klämma in med skohorn. Alternativet hade kanske möjligen varit en satellituppställning i Bro.

Sedan har jag för mig att man valde lite mellan Råsta (inom vars trafikområde 178 har största delen av sin sträckning) och Åkerby, men kände att Råsta inte behövde två blåbussar och att det ändå var trångt som det var även i Råsta. Att Norrort fick två blåbusslinjer kanske spelade mindre roll då de ju ändå tidigare fördelades på två garage. Linje 178 som sagt i Åkerby och 670 i Vaxholm.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Med nuvarande trafikupplägg vore en placering i Råsta det mest kostnadseffektiva (om man inte tar hänsyn till befintliga lokala faciliteter) men sådana förändringar måste man göra i samband med en upphandling, inte under pågående avtal. Att flytta från Åkerby till Kalhäll ger ju inga effektiviseringar alls. Det bästa skulle ju vara om det någon gång skulle bli samma operatör på både Norrort och Järfälla, då skulle det säkerligen på operatörens initiativ spridas fordon mellan depåerna för att minska ner förartid och tomrullning.

F.Å

När Arriva tog över Norrort och redan hade både Lunda och Råsta hade jag förväntat mig mer synergi än det blev. Lunda hade kunnat ha blåvagnar för både 178 och 179 i teorin. Råsta kunde ha kört på 178 också som på Keolis-tiden.

buskörare

Norrort och Norrtälje kommer börja dela trafik från sommaren enligt uppgift. Så varför skulle man behöva Järfälla för det?



Lars-Håkan_E

Som jag skrev, "för att minska tomrullning och förartid"

Maven

Med dagens tidtabell så ligger väl linjen ganska bra i Täby, men det beror ju på att tidtabellen framför allt verkar vara lagd med tanke på att skapa effektiva omlopp därifrån, inte för resenärernas behov.
De tyngsta resandeflödena är från Järfälla till Kista morgon och förmiddag, och omvänt på eftermiddag och kväll, medan de flesta omlopp börjar och slutar i Danderyd.
Det blir ju extra tydligt under de perioder då linjen har väldigt dålig turtäthet för att vara en blå stomlinje, d.v.s. entimmestrafiken på helgmorgnar och utglesningen till halvtimmestrafik som sker väldigt tidigt på kvällen både vardag och helg. I grunden finns förstås ett behov av en utökad trafikbeställning som uppfyller RiPlan, men hade linjen körts från Kallhäll, så hade det åtminstone blivit någon timme med bättre trafik i den tyngsta riktningen i samband med turtäthetsövergångarna, utan att det kostar mer trafikutbud.

Nico

Ett av de stora abren med 178 minns jag från min tid som trafikledare och det var att det ibland var ett h-e att ordna till ett vagnbyte. Kunde en buss på 178:an braka så gjorde den det garanterat i fel ände.

Att få ut en reservvagn från Åkerby var oftast ingen idé (det ligger för långt från Järfälla) utan ofta fick man be föraren på haveristen att åka med nästa tur till Danderyds sjh. eller så. Därefter beställa bärgare samt ställa det som var kvar på aktuell tur.

I vissa lägen kunde man täcka med något annat som t.ex. en blåvagn från Råsta eller få till Råsta-flexen direkt på den, men de möjligheterna tog man snabbt bort.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman