Jag har åkt buss i Sydney (Inga bilder)

Startat av Wetjo, 07 mars 2013, 20:16:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

I Sydney heter bussbolaget Sydney buses (http://www.sydneybuses.info/)

Dom åkte runt i Mercedes för det mesta. Ett fåtal nyare Scanior (normal) och en hel del Volvoleder fanns.
Åkte förbi en depå som hade tolv grindar mot gatan o sen stod bussarna i led för att köras ut vartefter.

Sydney har en bra turtäthet på linjerna och det är hyfsat billigt att åka.
Vi köpte ett "My Multi Card" för en vecka. Det kostade 44 AUD (ca 300 Pix) och gällde alla bussar, offentliga färjor (de grön/gula), light rail och pendeltåg i Zon 1. Kändes lite märkligt att jag kunde åka buss till Bondi Beach med mitt kort, men inte tåg...
Det enda negativa var väl att Korten blev avmagnetiserade, men vi fick åka ändå.  ;)

Inventarienumrena stämde överens med siffrorna på nummerplåtarna. Samma sak gällde för Taxibilarnas licensnummer och nummerplåtar.

Monorailen som i år fyller 25 år läggs ner den 30 juni. Vill ni åka måste ni skynda er...

Busschaufförernas körstil skulle få er att baxna. Det var fullt tryck på pedalen oavset om man bromsade eller gasade. Yeah. Step on it!
Minst en trafikant stupade i bussen varje gång jag åkte. De som satt, bockade sig artigt vid stopp ;-)

Marc

En bild på det äldsta jag kunna finna i Sydney i höstas.
Väckte minnen från 90talet då jag bodde utanför Sydney några månader.


Wetjo

Glömde att skriva att ingen kontantbetalning ägde rum på bussarna  07  - 19 på vardagar.
Man fick köpa biljetter på seveneleven eller på andra utvalda ombud.

Jonas Strömblad

Observera skylten "Signal driver" i fronten.
Borde införas även här, dvs att man måste visa att man vill åka med bussen vid hållplatserna annars kör bussen förbi.
/J

HJP

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 08 mars 2013, 15:45:48 PM
Observera skylten "Signal driver" i fronten.
Borde införas även här, dvs att man måste visa att man vill åka med bussen vid hållplatserna annars kör bussen förbi.
/J
****
Varför det?
Om man står vid en hållplats, så bör bussen stanna. Den vanligaste orsaken till att man står där, är att man ska med.
Visst finns det hållplatser för flera linjer, men hur ska tillfälliga bussåkare och turister, veta att man måste vinka? Synskadade, som kan ha svårt att läsa linjenumret, kommer att få problem.
Det är inget stort problem att stanna vid en hållplats, så jag förstår inte din uppfattning.

HJP

Kim

Citat från: Wetjo skrivet 07 mars 2013, 20:16:05 PM
I Sydney heter bussbolaget Sydney buses (http://www.sydneybuses.info/)

Dom åkte runt i Mercedes för det mesta. Ett fåtal nyare Scanior (normal) och en hel del Volvoleder fanns.
Åkte förbi en depå som hade tolv grindar mot gatan o sen stod bussarna i led för att köras ut vartefter.

Det er faktisk Volvo som "State Transit Authority - Sydney/Newcastle Buses" har flest busser af, nu efter at de sidste mange Mercedes O305 blev solgt eller skrottet sidste år.

Vognparken lige nu ser således ud:

Volvo: 963
4 x B10B
124 x B10BLE
490 x B12BLE
232 x B12BLEA
113 x B7RLE

Mercedes: 813
238 x O405
301 X O405N(H)
274 X O500LE

Scania: 386

306 x L113
1 x K310UA
1 x K310UB
1 x N310UA
77 x K280UB

MAN: 48

32 x SL202
16 x 11.220HOCL


Volvo B12BLEA Volgren CR228L


Flere Aussie fotos: http://busglobe.com/globe/oceania