Delad/ny linje i Dalarna

Startat av Wetjo, 18 maj 2012, 14:25:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

Nuvarande Linje 44 ska delas eftersom Landstinget inte betalar och Borlänge - Ludvika är oense om hur betalningen till Dalatrafik ska fördelas. Detta innebär att Linje 44 från Ludvika vänder strax efter Svarthyttan. Den nya linje 52 vänder i Rämshyttan. Det är cirka 2 kilometer mellan ändarna...
Det här innebär att om jag ska åka till Ludvika från Rämshyttan måste jag ta bussen till Borlänge och därifrån ta linje 244 eller tåget. Sen undrar politikerna varför folk åker bil... *suck*

1896

Enl tidigare tråd ska det bli 4 st turer på linjen från Ludvika, men hur många turer blir det till Rämshyttan från Blge ?  ???

Sven W

Hej

Om linje 244 blir kvar kan man ju fortsätta åka hela vägen i alla fall.

I det här sammanhanget kan man ju titta tillbaka på hur det såg ut för femtio år sedan på den här sträckan. Då gick riksväg 10 från Örebro till Ludvika, Borlänge och Falun. Den gick även genom Rämshyttan, Tuna Hästberg och Idkerberget. GDG trafikerade linjen och hade då ett garage för två buussar med förargrupp i Idkerberget. Garaget låg vid järnvägsstationen. Bussarna som gick där var normalt vagnarna 244 och 421, båda ScV B63 SKV Boxer. De utgick på morgonen åt varsitt håll och pendlade sedan under dagen mellan de två städerna. De gick ungefär samtidigt från vardera änden och möttes på mitten.

Linjen tillhörde busslinjegrupp 9, Ludvika vilket innebar att om någon av bussarna var ur trafik var det alltid en Ludvikabuss som vikarierade. En gång, när jag åkte från Borlänge var det vagn 53 (ScV B63 Säffle),då med T-nummer, som var insatt. När vi kom till Ludvika fortsatte den i ordinarie tur till Filipstad.

Det var roligar förr.

Hälsningar
Sven

1896

Tänkte skriva en kommentar om att det är en anrik linje man slår sönder, men jag avstod, men nu gjorde ju du det Sven, kan ju bara tillägga att jag tycker att det är tragiskt.  8)

1896

Läste nya tidtabellen på Dalatrafiks hemsida, verkar som att bägge linjerna kommer att vända i Rämshytte korset, men någon samtrafik mellan linjerna finns inte.

Vidare tycks Rättvik ha fått en direkttur till Ludvika, och Malung en tur till Rämshyttan, förstår inte varför dessa turer som går sällan ska köras av utsocknes depåer, vore ju mer förarvänligt att låta "hemma" depån köra dessa.

Wetjo

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 31 maj 2012, 18:49:06 PM
Läste nya tidtabellen på Dalatrafiks hemsida, verkar som att bägge linjerna kommer att vända i Rämshytte korset, men någon samtrafik mellan linjerna finns inte.

Vidare tycks Rättvik ha fått en direkttur till Ludvika, och Malung en tur till Rämshyttan, förstår inte varför dessa turer som går sällan ska köras av utsocknes depåer, vore ju mer förarvänligt att låta "hemma" depån köra dessa.

Även Malungs o Rättviksförare måste få se världen... ;-)
Borde ha att göra med omloppen för bussarna.

1896

Citat från: Wetjo skrivet 01 juni 2012, 17:23:02 PM
Även Malungs o Rättviksförare måste få se världen... ;-)
Borde ha att göra med omloppen för bussarna.

Får dom inte vara glada över att komma till Borlänge ? Omlopp kan planeras om. Det är lika fel att Gagnef omlopp sitter och kör spraxya på sommaren och Smedjebacksomloppet sitter och kör Norbo och Spraxya året om. Dels har utsocknes förare svårare att hitta om man inte känner linjen, men framförallt är det ju roligare som förare desto större variation på linjerna man har, att bara sitta och köra tre stadslinjer och direktturer på Falun blir uttjatat i längden.

1896

Nu när riktiga tabellen kör igång ser det ut som att 2 st fordon ska stationeras i Rämshyttan, med 3 st tjänster, eller ska det ena omloppet gå tom till och från Rämshyttan morgon och kväll ? Vidare har Ludvika fått en tur till Torsång kl 17.15, samtidigt som Borlänge har tappat 3 st turer till Ludvika, man har alltså bara en kvällstur kvar, (kl 16.15 åter kl 19.00,) visserligen får Borlänge köra någon tur till Rämshyttan, men majoriteten av turerna ligger på Rämshytte omlopp.