Flertal privata aktörer vill köra egna linjer i Sthlm...

Startat av Wetjo, 09 september 2011, 14:10:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Bussföraren

Dessa gratisbussar blir knappast någon långvarig konkurrent och företagens interna "bussar" konkurrerar ju inte med SL.

Däremot pågår det mått o steg för att sätta igång reell konkurrens främst längs spårlinjerna där trafiken idag inte fungerar tillfredställande, här finns det ett underlag och ett intresse.

Någon konkurrerande trafik i Sthlms innerstad eller närförorter får vi knappast se och inte heller från orter som redan idag har en god trafikförsörjning på annat sätt än genom spårtrafik

för alla

Det finns faktiskt redan nu konkurerande trafik med SL i Stockholm idag öppna för allmänheten

Strömma buss bedriver dagligen trafik med flera avgångar från o till värtahamnen/frihamnen-Gustav adolf torg, centralen

Flygbussarna kör linje cityterminalen-stadsgårdskajen
  city-Bromma flygplats
Så har de ju även flera linjer som går genom flera kommuner

Bussföraren

Citat från: för alla skrivet 09 september 2011, 14:34:29 PM
Det finns faktiskt redan nu konkurerande trafik med SL i Stockholm idag öppna för allmänheten

Strömma buss bedriver dagligen trafik med flera avgångar från o till värtahamnen/frihamnen-Gustav adolf torg, centralen

Flygbussarna kör linje cityterminalen-stadsgårdskajen
  city-Bromma flygplats
Så har de ju även flera linjer som går genom flera kommuner

Dessa konkurrerar ju inte med SL i den mening som en direktlinje t Södertälje eller Nynäshamn skulle göra, båtbussarna går ju ett fåtal turer anpassade till båtavgångarna och har inte ett pris som gör det attraktivt för den vanlige resenären.

Det är ju ingen som bor på Gärdet som går ner till hamnen för att lösa en dyr biljett på båtbussen, detsamma gäller Stadsgården o Nynäshamn (när SJ Frikort gällde på båtbussen fanns det Nynäsbor som åkte med till City faktiskt utan att ha kommit med färjan)

Bussis

ska bli skoj å se hur det hela utvecklar sig...jag kommer att testa på att åka bussen mellan LIljeholmen och Scania..frågan är.....hur kommer bussen att köra vid Scania..?
till ett ställe eller runt till de olika avdelningarna?

Carl Eric

Citat från: Bussis skrivet 09 september 2011, 22:45:13 PM
ska bli skoj å se hur det hela utvecklar sig...jag kommer att testa på att åka bussen mellan LIljeholmen och Scania..frågan är.....hur kommer bussen att köra vid Scania..?
till ett ställe eller runt till de olika avdelningarna?

Som jag har förstått det så är bussen endast till för anställda på Scania, men det kanske inte är ett problem för din del? :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

yalle

Scania bussen är endast till för anställda och kommer aldrig ta på andra passsagerare inte ens konsulter som jobbar på Scania, stoppen i tälje blir Syd-byggnad 270-sen upp på berget-CK3 alltså 4 stopp totalt !

Bussis

det blir perfekt.. hoppas tiderna passar mig för då kan det bli aktuellt med att åka med bussen...nån som vet tider?
jag jobbar på 230..ligger nära 270.....