Fråga om hållplatser.

Startat av Wetjo, 26 maj 2011, 09:57:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

När jag, i början av yngre järnåldern, tog busskort lärde jag mig att hållplatsen räknas från topptavlan ett visst antal meter framåt/bakåt.
Dessutom lärde jag mig att framdörren alltid ska vara vid tavlan vid på/avstigning.
Gäller det fortfarande eller räcker det med att topptavlan är i närheten av själva "fickan"?...

JDS

På vägtrafikkungörelsens tid gällde att hållplatsen, i parkeringshänseende, ansågs utsträcka sig 12 m före och 12 m efter hållplatstavlan. Då trafikförordningen infördes (1999) ändrades detta till 20 m före och 5 m efter, om inte vägmarkeringar visar något annat.

Nico


Det har nog ändrats en del från det att man gick skiftade övrig trafiks möjligheter att parkera i anslutning till ett hållplatsläge, från det tidigare med 12 m framför och bakom en tänkt mittpunkt till 5 m framför och 20 m bakom. Det beror nog även delvis på var i landet man är och vilken praxis som gäller lokalt. I SL-land så är det inte alltid det ens finns topptavlor i dagens läge utan i många fall är där endast en kur. Däremot, i takt med s.k. tillgänglighetsanpassningar, så har det kommit upp kantstenar med annorlunda yta och utseende. Främst då för synskadades räkning i detta fall.

Där finns det då en sten som kan sägas ha räfflor eller rättare sagt runda upphöjningar och som ligger delvis i vinkel mot de andra. Dess yta går att känna med en käpp och den går även att urskilja även om man har nedsatt syn. Tanken är då att bussen ska hålla med framdörren i höjd med denna snarare än vid någon topptavla. Det blir dock i vissa fall lite problematiskt på sådana hållplatser där två bussar kan angöra samtidigt (kommer man dock in som tredje buss så gäller det att avvakta tills de andra försvunnit och så får man rulla fram till första läget), men s.k. fingertoppskänsla är anbefalld...  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

AL

På vissa hållplatser i Göteborg gäller att bakomvarande buss i hållplatskön alltid SKALL STANNA på nytt vid främre hållplatsläge, d v s i höjd med den markerade alt. räfflade "stenen" - även om samtliga resenärer redan klivit på. Och allt som oftast är man ändå tvungen för att på nytt kunna aktivera kollektivtrafiksignalen...  ;)

JDS

Göteborgarna gillar att ha regler för reglernas egen skull. I Stockholm får man göra som man vill, men folk kommer ändå med bussarna.

Zella

Citat från: JDS skrivet 26 maj 2011, 10:35:13 AM
Göteborgarna gillar att ha regler för reglernas egen skull. I Stockholm får man göra som man vill, men folk kommer ändå med bussarna.

Njaa... i Gbg gör bussförarna som dom vill ändå, inte alltid buss nr 2 i hållplats kön stanna längst fram.

Olof Lagerkvist

Citat från: AL skrivet 26 maj 2011, 10:28:47 AM
På vissa hållplatser i Göteborg gäller att bakomvarande buss i hållplatskön alltid SKALL STANNA på nytt vid främre hållplatsläge, d v s i höjd med den markerade alt. räfflade "stenen" - även om samtliga resenärer redan klivit på.

Detta gör att jag som åker i både Göteborg och Borås måste tänka lite extra på i vilken av städerna jag råkar befinna mig för tillfället. Väntar man på en buss i Göteborg och bussen man ska med stannar bakom en annan gör man ändå bäst i att stå kvar och vänta på att den bussen man ska med kommer fram till "räfflade stenen" och stannar. Börjar man springa iväg mot den när den stannat bakom en annan finns det risk att föraren uppfattar det som att man inte ska med eller helt enkelt missar just mig och då kan det bli svårt att hinna springa tillbaka till "räfflade stenen" igen och hinna kliva på när bussen kommit fram dit.

I Borås gäller tvärtom "gatloppsprincipen" (som jag kallar den), där måste man försöka se exakt vilka bussar som är på väg in mot en hållplats och försöka förutse vart var och en är på väg att stanna och sedan försöka springa just dit. Vid de övre hållplatslägena vid Borås Resecentrum kan det bli en bit att springa fram och tillbaka innan man lärt sig principen.  ;) Står man kvar vid hållplatsskylten uppfattar förarna det som att man inte ska med och kör förbi.

Det finns för- och nackdelar med båda varianterna men det känns lite tokigt att det fungerar på olika vis i två städer så nära varandra.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

JDS

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 26 maj 2011, 12:28:53 PM
I Borås gäller tvärtom "gatloppsprincipen" (som jag kallar den), där måste man försöka se exakt vilka bussar som är på väg in mot en hållplats och försöka förutse vart var och en är på väg att stanna och sedan försöka springa just dit. Vid de övre hållplatslägena vid Borås Resecentrum kan det bli en bit att springa fram och tillbaka innan man lärt sig principen.  ;)

Det borde man ju kunna hantera genom att göra olika hållplatslägen för olika linjegrupper. På så sätt begränsar man osäkerheten till en busslängd. Se t ex Sergels torg i Stockholm.

Olof Lagerkvist

Citat från: JDS skrivet 26 maj 2011, 12:57:47 PM
Det borde man ju kunna hantera genom att göra olika hållplatslägen för olika linjegrupper. På så sätt begränsar man osäkerheten till en busslängd. Se t ex Sergels torg i Stockholm.

Ja det är väl det bästa att göra i en sådan här situation. Vad gäller Borås Resecentrum kan man väl säga att det senaste tiden har utvecklats till en åtminstone lite informell indelning. Ankommande bussar som slutar där som bara ska släppa av passagerare verkar nu stanna längst bak så att bussarna som ska vidare in mot centrum kan köra om och köra fram till hållplatsläget. Det finns dock fortfarande en del stadsbussförare som helt missförstår detta och stannar till och med bakom ankommande bussar från Göteborg som stannat för att släppa av passagerare. Då kan det bli bortåt fyra-fem busslängder att springa från hållplatsläget bort till stadsbussen man ska med. Har man principen från Göteborg i huvudet då är det väldigt lätt att missa bussen.

Det är dock allt mer sällan man ser just det här problemet just där så det känns som det håller på att ordna upp sig självt. Men bäst vore ju naturligtvis om det informella hållplatsläget för avstigning märktes ut på något vis och helst av allt fick en liten egen hållplatsficka.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Wetjo

Citat från: JDS skrivet 26 maj 2011, 10:09:19 AM
På vägtrafikkungörelsens tid gällde att hållplatsen, i parkeringshänseende, ansågs utsträcka sig 12 m före och 12 m efter hållplatstavlan. Då trafikförordningen infördes (1999) ändrades detta till 20 m före och 5 m efter, om inte vägmarkeringar visar något annat.

Om jag skulle följa detta enligt bokstav, är jag tvungen att släppa passagerarna i krondiken  :-\ vid minst tre hållplatser i Borlänge.
Dessutom skulle "paxen" få traska en bit från hplrefug till stolpen, där bussen stannat.
Tror jag ska börja med det...  ;)
Kommunen/Dalatrafik har inte satt upp egna stolpar, utan använde befintliga lyktstolpar o då kommer man i "baktakt" i bland...

JDS

Citat från: Wetjo skrivet 26 maj 2011, 13:40:40 PM
Om jag skulle följa detta enligt bokstav, är jag tvungen att släppa passagerarna i krondiken  :-\ vid minst tre hållplatser i Borlänge.
Dessutom skulle "paxen" få traska en bit från hplrefug till stolpen, där bussen stannat.

Nja, regeln som vi talar om handlar ju om var det är parkeringsförbud, det säger ingenting om var själva bussen ska stanna!

MrH

"Räfflade stenen" i inläggen ovan kallas väl taktil platta om man ska vara korrekt och om jag inte minns fel?!   ???

/MrH

JDS

Citat från: MrH skrivet 26 maj 2011, 14:15:54 PM
"Räfflade stenen" i inläggen ovan kallas väl taktil platta om man ska vara korrekt och om jag inte minns fel?!   ???

/MrH

"Taktila stråk" är det begrepp jag sett i diverse dokument och de kan ju rimligen sägas bestå av taktila plattor. (Personligen föredrar jag att kalla den "knagglig platta", den är ju egentligen inte mer "taktil" än övriga plattor även om den har en annan form!)