Kollektivtrafikmyndighet...

Startat av Wetjo, 06 april 2011, 17:58:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

I dagens Falukurir, hittar jag följande artikel:

http://www.dt.se/nyheter/dalarna/article949103.ece

Undrar verkligen om Falun - Borlänge är den mest lönsamma kollektivtrafiksträckan i landet....

Stefan P

#1
Hej

Jag tro att den stärcka som går bäst ekonomiskt är Linköping - Norrköping, då det är mellan två stora städer och hög beläggnign åt bägge håll?

Kan även tänka mig att linje 801 mellan Uppsala och Arlanda har hög lönsamhet?

Kan säkert finnas fler?

mvh Stefan P

1896

Läste artikeln i morse, tyckte den verkade allmänt vimsig, inga klara besked alls.  :-\

Omnilasse

Det märkligaste är väl uttalandet att många kommer vilja lägga anbud på linjen - det verkar som den intervjuade inte riktigt förstått vad det handlar om. Och vad är lönsamhet i detta. I sådana fall beror det ju på att man har sämst platsutbud till högst pris. Och då är det väl bara bra att även andra kommer in och agerar på marknaden. Kollektivtrafikmyndigheten har ju ändå rätt att driva linjen vidare - det är ju bara om man har riktigt låga subventioner och riktigt dålig standard på linjen - som någon kommer vilja konkurrera.


JDS

Citat från: Omnilasse skrivet 06 april 2011, 18:48:41 PM
Det märkligaste är väl uttalandet att många kommer vilja lägga anbud på linjen - det verkar som den intervjuade inte riktigt förstått vad det handlar om. Och vad är lönsamhet i detta. I sådana fall beror det ju på att man har sämst platsutbud till högst pris. Och då är det väl bara bra att även andra kommer in och agerar på marknaden. Kollektivtrafikmyndigheten har ju ändå rätt att driva linjen vidare - det är ju bara om man har riktigt låga subventioner och riktigt dålig standard på linjen - som någon kommer vilja konkurrera.



Jag antar att du vet vad du talar om. Låt mig då ställa frågan så här:

Massor av människor åker dagligen mellan Falun och Borlänge.
Detta borde rimligen göra att det är en lönsam linje att köra på.
Alltså borde det finnas ett stort intresse av att köra på linjen.
Eller hur?

Och om nu detta stämmer, vad har då platsutbud, pris, subventioner och standard med saken att göra?

Omnilasse

Citat från: JDS skrivet 06 april 2011, 19:10:16 PM
Jag antar att du vet vad du talar om. Låt mig då ställa frågan så här:

Massor av människor åker dagligen mellan Falun och Borlänge.
Detta borde rimligen göra att det är en lönsam linje att köra på.
Alltså borde det finnas ett stort intresse av att köra på linjen.
Eller hur?

Och om nu detta stämmer, vad har då platsutbud, pris, subventioner och standard med saken att göra?
Det jag reagerade på var att det står att man vill lägga anbud på att köra en linje i konkurrens med Dalatrafik (får man förmoda då). Men någon sådan möjlighet finns inte enligt den nya lagen på det sättet - det finns ju redan ett avtal med Nobina om att köra Dalatrafikens linje och det upphör ju inte med den nya lagen - alltså finns inget att lägga anbud på. Däremot kan vem som helst (som har trafiktillstånd) anmäla att man kommer att köra trafik på sträckan. Men då lägger man inget anbud. Och frågan om det är lönsamt har ju att göra med om Dalatrafik fortfarande kommer köra subventionerad trafik på sträckan eller ej - vilket ju inte lagen på något sätt hindrar att man gör.




JDS

Citat från: Omnilasse skrivet 06 april 2011, 20:02:01 PM
Det jag reagerade på var att det står att man vill lägga anbud på att köra en linje i konkurrens med Dalatrafik (får man förmoda då). Men någon sådan möjlighet finns inte enligt den nya lagen på det sättet - det finns ju redan ett avtal med Nobina om att köra Dalatrafikens linje och det upphör ju inte med den nya lagen - alltså finns inget att lägga anbud på. Däremot kan vem som helst (som har trafiktillstånd) anmäla att man kommer att köra trafik på sträckan. Men då lägger man inget anbud. Och frågan om det är lönsamt har ju att göra med om Dalatrafik fortfarande kommer köra subventionerad trafik på sträckan eller ej - vilket ju inte lagen på något sätt hindrar att man gör.

Men kan man verkligen säga att Dalatrafik kör subventionerad trafik på sträckan? Är det inte snarare så att denna sträcka i princip går med vinst och därmed hjälper till att subventionera andra sträckor som Dalatrafik kör?

Hur som helst: Jag förutsätter att det som de kommersiella bolagen egentligen vill göra är att ta ifrån Dalatrafik trafiken på sträckan. Och det ser jag ingenting som kommer att hindra dem från. DT lär väl gladeligen avsäga sig så många uppdrag som möjligt, och vill då någon ta över det här så varsågod. Och om DT då blir av med intäkter, så blir väl nästa steg att minska trafiken på någon annan linje. Till slut blir det inte mycket kvar av den subventionerade kollektivtrafiken, och det var väl det som var poängen med den här reformen?  :-\

Anders Noren

Citat från: JDS skrivet 06 april 2011, 20:39:27 PM
DT lär väl gladeligen avsäga sig så många uppdrag som möjligt

Eh. Varför då?

Dalatrafiks linjer existerar för att uppdragsgivaren (landsting eller kommun) har beställt dem. Dalatrafik kan inte avsäga sig något uppdrag med mindre än att uppdragsgivaren - landstinget eller kommunen - säger åt dem att göra det.

Omnilasse

Citat från: JDS skrivet 06 april 2011, 20:39:27 PM
Men kan man verkligen säga att Dalatrafik kör subventionerad trafik på sträckan? Är det inte snarare så att denna sträcka i princip går med vinst och därmed hjälper till att subventionera andra sträckor som Dalatrafik kör?

Hur som helst: Jag förutsätter att det som de kommersiella bolagen egentligen vill göra är att ta ifrån Dalatrafik trafiken på sträckan. Och det ser jag ingenting som kommer att hindra dem från. DT lär väl gladeligen avsäga sig så många uppdrag som möjligt, och vill då någon ta över det här så varsågod. Och om DT då blir av med intäkter, så blir väl nästa steg att minska trafiken på någon annan linje. Till slut blir det inte mycket kvar av den subventionerade kollektivtrafiken, och det var väl det som var poängen med den här reformen?  :-\
Nja det är inte riktigt mening -den bygger ju förövrigt på ett EU-direktiv. De flesta länder i Europa har ingen lag som hindrar privata aktörer att bedriva trafik även inom lokaltrafiken - det finns ytterst liten sådan verksamhet detta till trots. I Östeuoropa finns det en del - men främst i formen av minibussar - de konkurrerar dock sällan med den "vanliga" kollektivtrafiken mer än på marginalen. I England är den ju avreglerad (dock ej i London), men där får ju endast staten (eller staden snarare) köra icke lönsamma linjer, det är en viss skillnad. I London finns det ju privata linjer - men det är en ganska liten del - trots att Transport for London tycks ha en rätt öppen attityd till att tillåta sådana initiativ (London är alltså undantaget).

Nåväl - vitsen och det är det som är poängen att ingen kommersiell aktör kan ju få monopol på linjen - hade det varit så hade det ju varit ett slags anbudsförfarande och många hade nog velat ta hem det. Dalatrafik ( i form av kollektivtrafikmyndigheten - det vill säga politikerna) vill nog kunna erbjuda ett linjenät och många som kommer till Falun med buss från förort eller landsbyggd ska ju vidare till Borlänge (exempelvis) och har man då ett periodkort på Dalatrafik som kan gälla för hela sträckan blir ju det ändå billigare än att ha kort hos flera aktörer. Om nu linjen är så lönsam så finns det ju ingen anledning för kollektivtrafikmyndigheten att fortsätta att upphandla den - så de har de ju full möjlighet att konkurrera om de vill, t.o.m. genom att subventionera trafiken. Och gör dom det har ju inte de privata aktörerna någon chans.

JDS

Citat från: Omnilasse skrivet 06 april 2011, 20:53:33 PM
Dalatrafik ( i form av kollektivtrafikmyndigheten - det vill säga politikerna) vill nog kunna erbjuda ett linjenät och många som kommer till Falun med buss från förort eller landsbyggd ska ju vidare till Borlänge (exempelvis) och har man då ett periodkort på Dalatrafik som kan gälla för hela sträckan blir ju det ändå billigare än att ha kort hos flera aktörer.

Man får väl hoppas det, men min arbetsgissning är att frestelsen att släppa ifrån sig linjer kommer att bli för stor. De privata aktörerna lär ju inte vara passiva, utan de kommer säkert att komma med diverse erbjudanden av olika slag...

Ante

Citat från: Omnilasse skrivet 06 april 2011, 20:53:33 PM
Nja det är inte riktigt mening -den bygger ju förövrigt på ett EU-direktiv. De flesta länder i Europa har ingen lag som hindrar privata aktörer att bedriva trafik även inom lokaltrafiken - det finns ytterst liten sådan verksamhet detta till trots. I Östeuoropa finns det en del - men främst i formen av minibussar - de konkurrerar dock sällan med den "vanliga" kollektivtrafiken mer än på marginalen. I England är den ju avreglerad (dock ej i London), men där får ju endast staten (eller staden snarare) köra icke lönsamma linjer, det är en viss skillnad. I London finns det ju privata linjer - men det är en ganska liten del - trots att Transport for London tycks ha en rätt öppen attityd till att tillåta sådana initiativ (London är alltså undantaget).

Är det inte så i England att kollektivtrafiken är helt avreglerad i hela landet, utom i London där man fortfarande bedriver all trafik genom en "länstrafikhuvudman"? Resterande landet är öppnat för kommersiell trafik, men att det finns länstrafikhuvudmän även där som tar hand om linjer som behövs för samhället, men som ingen vill köra? Tanken är att det ska bygga på kommersiell trafik, och sedan kompletteras från offenligt håll. Precis som man väl önskar i Sverige efter 1 jan. 2012.

I övrigt är väl i princip allt reglerat i Europa? Vad jag vet är det bara Storbritannien och Nya Zeeland som avreglerat i någon mån vad gäller kollektivtrafiken. Men jag kan ha fel.

Omnilasse

Citat från: Ante skrivet 06 april 2011, 22:31:12 PM
Är det inte så i England att kollektivtrafiken är helt avreglerad i hela landet, utom i London där man fortfarande bedriver all trafik genom en "länstrafikhuvudman"? Resterande landet är öppnat för kommersiell trafik, men att det finns länstrafikhuvudmän även där som tar hand om linjer som behövs för samhället, men som ingen vill köra? Tanken är att det ska bygga på kommersiell trafik, och sedan kompletteras från offenligt håll. Precis som man väl önskar i Sverige efter 1 jan. 2012.

I övrigt är väl i princip allt reglerat i Europa? Vad jag vet är det bara Storbritannien och Nya Zeeland som avreglerat i någon mån vad gäller kollektivtrafiken. Men jag kan ha fel.

Sverige blir ungefär som London fungerar i praktiken (där har man tillåtit betydligt fler privata linjer - men förstås med nya lagen kan man inte hindra någon från att bedriva konkurrerande trafik i Sverige).  Tanken i Sverige är inte att grunden ska vara kommersiell trafik - trafikförsörjningsplanen avser inte att kollektivtrafikmyndigheten ska täppa till luckor - utan fortfarande ska givetvis en fullgod service kunna erbjudas till länsinvånarna för arbets- och fritidsresor. Det enda området där det kan bli tveksamt är trafik av annat slag - såsom ju redan idag sker på annat sätt (exempelvis anpassade turer till Viking Lines avgångar vid Kapellskär, eller Gotlandsbåtarna i Nynäshamn). Däremot har förstås huvudmannen all rätt att tycka att en privat aktörs utbud räcker och inte mena på att man behöver linjen i sitt utbud - men då har man nog i regel ganska liten grad av samhällsservice på linjen. Problemet är ju att även på de få riktigt tunga linjerna som finns i Sverige så uppstår ett olönsamt utbud när det inte reser så många och som inte heller en privat aktör till täcka.

Men självklart kommer det göras försök att starta linjer - för att de ska vara konkurrenskraftiga måste de dock kunna erbjuda något som överstiger den extra kostnaden för resenären. Tror själv på direktlinjer av olika slag som kan bli attraktivt - men inte heller det är helt lätt - eftersom en dåligt utnyttjad buss (sett över trafikdygnet) också är en dålig (och dyr affär) - kan man komplettera med exempelvis beställningstrafik mellan rusningsperioderna kan det väl förstås vara en möjlighet.

Vad jag menade var att det är få länder som har något formellt förbud mot att andra konkurrerar med busstrafik inom ett län/stad som vi till 2012 har i Sverige (där trafikhuvudmannen måste ge tillstånd), inte att trafiken är avreglerad. Det är två olika saker. I England får man ju bara (förutom i London) subventionera s.k. olönsam avgångar, i Sverige finns ju inte sådana restriktioner utan handlar alltså snarast om att man - om det finns ett privat alternativ - kan minska - eller t.o.m. ta bort sin egen trafik). Det senare lär dock bli ganska ovanligt då jag har svårt att se den politiker som vill fatta ett sådant beslut och det finns som sagt inget som helst krav på att man ska minska trafiken - egentligen kan man t.o.m. agera något "fult" och istället utöka utbudet utan att någon egentligen kan hävda att man begår något fel.