Skolbarn slängdes av bussen

Startat av Wetjo, 17 december 2010, 23:25:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Citat från: Johnny skrivet 18 december 2010, 09:28:50 AM

Nej det är nog ingen som förstår vad du menar. Hur kan det vara rätt att inte släppa på pojken när han har giltigt färdbevis? Det är väl föraren som gör två fel, dels att inte hantera kortläsaren fel, dels att inte släppa på elvaåringen?

Men det visade ju sig efteråt att färdbeviset var giltigt. Skulle bussföraren då ha antagit att det var han själv som gjorde fel? Då skulle man ju kunna släppa på folk som inte har skickat någon sms-biljett men sm påstår att de skickat men ej fått biljett än. Som bussförare tror jag inte att man i första hand tänker "kortet är giltigt men det krånglar bara just nu"

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Jacob Almgren skrivet 18 december 2010, 18:49:03 PM
Men det visade ju sig efteråt att färdbeviset var giltigt. Skulle bussföraren då ha antagit att det var han själv som gjorde fel? Då skulle man ju kunna släppa på folk som inte har skickat någon sms-biljett men sm påstår att de skickat men ej fått biljett än. Som bussförare tror jag inte att man i första hand tänker "kortet är giltigt men det krånglar bara just nu"

Det beror på. Jag vet inte vad man har för biljettsystem i Varberg, men efter att ha jobbat i Västerbotten och Uppland är det precis det jag tänker när vart och vartannat kort ger felsignal och piper trots att korten är nyköpta/nyladdade och bifogat kvitto finns.

Olof Lagerkvist

Citat från: Ersa skrivet 18 december 2010, 20:06:49 PM
Det beror på. Jag vet inte vad man har för biljettsystem i Varberg, men efter att ha jobbat i Västerbotten och Uppland är det precis det jag tänker när vart och vartannat kort ger felsignal och piper trots att korten är nyköpta/nyladdade och bifogat kvitto finns.

Det sitter Cubic-maskiner i bussarna Halland och läsarna bedömer jag nog vara väldigt tillförlitliga såvida de är rätt intrimmade och det finns gott om minne för transaktionsbuffert i centralenheterna så det brukar inte strula av den anledningen heller. Det kanske kan medföra att när det väl faktiskt uppstår ett rent läsfel kanske förarna är mer vana att felsignalen betyder att kortet är ogiltigt och inte tittar ordentligt på felmeddelandet i displayen.

Nu var det visserligen ett bra tag sedan men vid de tillfällen jag varit med och utbildat personal brukar jag i alla fall poängtera att man bör titta noga på felmeddelandet från maskinen. Det är en väldigt stor skillnad om det står "för lågt värde" eller "läsfel försök igen" m m. Om sedan alla tar till sig detta eller faktiskt tänker på det i en stressad situation är väl naturligtvis en annan, mer psykologisk fråga...
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Åsa Nietzsche

Jag visar alltid extra hänsyn när det kommer till barn. De är ju trots allt vår framtida källa till inkomst  ;)


Sen tycker jag riktigt illa om föräldrar som inte ser till att deras småttingar har giltigt färdbevis. Alla minns vi väl vilken skräck det är att kliva på en buss och inte riktigt veta om man får åka med eller inte. Detta är på intet sätt ett svar på tråden.

Har varje dag barn på bussen med färdbevis som "går ut" efter 19. Då får man kalkylera samman tiden på dygnet, barnets ålder samt omgivning.


Nico


Jo, visst blir det lite marigt ibland. Sedan verkar man på många håll vara mycket mera frikostiga med busskort i dagens läge än vad man var förr, i alla fall i SL-land. Däremot vet jag inte om man är tuffare i Dalarna osv.

Minns när jag gick i högstadie och gymnasium i slutet på 1980-talet, då var regeln i mitt område (Västerort) att man skulle ha minst 2 km till skolan enkel väg för att få ett busskort. Bodde man inom normalt gångavstånd och ändå ville åka buss så fick päronen slanta vilket inte var så vanligt. Numera verkar skolkort delas ut rakt av vilket ibland får lite udda konsekvenser...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Tommy E

Citat från: Nico skrivet 13 januari 2011, 15:08:38 PM
Minns när jag gick i högstadie och gymnasium i slutet på 1980-talet, då var regeln i mitt område (Västerort) att man skulle ha minst 2 km till skolan enkel väg för att få ett busskort. Bodde man inom normalt gångavstånd och ändå ville åka buss så fick päronen slanta vilket inte var så vanligt. Numera verkar skolkort delas ut rakt av vilket ibland får lite udda konsekvenser...

Numera ska man bo 6 km från skolan för att få SL-kort, åtminstone i Blackebergs gymnasium där jag går.
Lite märkligt kan tyckas, undrar hur många som vill gå/cykla nästan 6 km när det är snöfall och åtskilliga minusgrader.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Nico


Där ser man och jag håller med om att 6 km är relativt långt, oavsett väderlek. Tycker dock att det hela känns lite märkligt just med tanke på att på 1980-talet var det kanske 10 % som verkade ha skolkort medan det numera verkar vara just nästan 100 %. Antar att det även beror på hur betalningen till SL går till, men där kanske någon insatt kan ge bättre besked?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

Kan det inte ha att göra med att man numera i stor utsträckning själv väljer vilken skola man vill gå i, och de oftare ligger längre bort. Iaf på gymnasienivå.

JDS

Citat från: Nico skrivet 13 januari 2011, 15:27:38 PM
Där ser man och jag håller med om att 6 km är relativt långt, oavsett väderlek. Tycker dock att det hela känns lite märkligt just med tanke på att på 1980-talet var det kanske 10 % som verkade ha skolkort medan det numera verkar vara just nästan 100 %. Antar att det även beror på hur betalningen till SL går till, men där kanske någon insatt kan ge bättre besked?

Kan du förklara hur du menar det där? Om du menar att 10% av dina polare hade skolkort på 1980-talet, men att det numera verkar vara 100% av alla skolungdomar som åker buss som har skolkort, så jämför du ju äpplen och bananer ganska friskt...

Nico


Citat från: JDS skrivet 13 januari 2011, 17:10:53 PM
Kan du förklara hur du menar det där? Om du menar att 10% av dina polare hade skolkort på 1980-talet, men att det numera verkar vara 100% av alla skolungdomar som åker buss som har skolkort, så jämför du ju äpplen och bananer ganska friskt...

Nu är det jag i gengäld som inte alls hänger med hur du resonerar själv... då jag inte alls har nämnt något om mina polare. Själv tycker jag det jag skrev var ganska uppenbart då det ganska tydligt framgår av min text (med fraser som "var det kanske" och "verkade ha" osv.) att det handlar om antaganden. Det jag närmast nämnde och avgränsade mig till var väl Västerort, men det var i första inlägget?! Sammantaget så gjorde jag alltså en generell betraktelse (som givetvis kan vara helt fel) att på 1980-talet så var inte skolkort så vanligt och utgick då primärt från mina basområden som på den tiden var just Västerort, Solna, Sundbyberg osv. där många mest åkte på remsa.

Rörde mig själv sedan en hel del med buss, pendel och t-bana över hela stan och just remsa verrkade vara det vanligaste som jag såg då när jag åkte kors och tvärs. Beroende på att man höll på med massa fritidsaktiviteter som fotboll etc. så träffade man även på ungar i samma ålder som en själv när man åkte runt. Många kom från andra delar av stan och inte sällan så snackade man och jämförde. Självklart kan jag dock inte uttala mig för hela Storstockholmsområdet under 1980-talet, men en annan stor begränsning var ofta att man bara kunde använda kortet fram till en viss tid och det var tydligen inte heller alltid så att det fanns rätt till tillägg osv. Alltså, mycket verkade bero på var man bodde och på skolans egna regler.

Däremot verkar det som sagt numera som nästan alla ungar man stöter på har skolkort i någon form och det verkar nästan anses som en rättighet. Brukar väl förekomma någon artikel varje år i stil med att någon unge händelsevis inte fått ett kort? Orsaken är då att ungen är skriven på en adress nära skolan, men den ena av de två skilda föräldrarna bor på annat håll, delad vårdnad råder etc. Nog kan det sedan ligga en hel del i det som Björn säger, men det finns nog även nu stora lokala variationer. T.ex. i Sollentuna med flera platser får man numera ofta ha förstärkningsturer för att klara alla elever och det rör sig då inte enbart om gymnasister. Inte heller är avstånden alltid så långa som 6 km så även på den punkten antar jag att man har olika krav numera.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

För att illustrera hur jag menar, så kan jag ju säga att idag tycker jag att alla verkar vara vuxna, men när jag gick i grundskolan kände jag bara ett par stycken. Så något måste ha hänt med befolkningens genomsnittsålder ;)

Jag misstänker att Björn Forslunds förklaring förklarar en hel del, men kanske har det också hänt något med omfattningen av folks fritidsaktiviteter som motiverar en större mängd skolkort. Och kanske förklaras en del också av förbättrad SL-trafik?

Nico


Aha, du menar så. Tänkte annars att just skolkort i sig fungerade som en bra avgränsare.  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman