Skolbarn slängdes av bussen

Startat av Wetjo, 17 december 2010, 23:25:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ersa

CitatHan var otrevlig och skrek och svor, säger Eddies mamma, Lotta Callenberg.
CitatChauffören helt galen och bara skickade ut honom och sa att han inte hade pengar och får inte åka med.

Jag var inte där och ska därför inte påstå hur det gick till egentligen. Men... nu var väl inte mamman där heller?
Till sist bör jag väl tillägga att yngre barn bör kunna ta sig till och från skolan även om korten krånglar/saknas. Det är ju inte direkt så att de är ute och nöjesåker dessa specifika tider.

KG

Citat från: Ersa skrivet 17 december 2010, 23:32:28 PMDet är ju inte direkt så att de är ute och nöjesåker dessa specifika tider.

Jag har fått uppfattningen att du är en mycket erfaren busschaufför, därför ställer jag mig lite frågande till ditt uttalande...
Jag är nästan dagligen med om att ungar säger att dom "tappat" busskortet när dom ska hem och vill åka med, intyg har dom självklart inte hämtat. Låter man dom kliva på åker dom bara två hållplatser och kliver av vid den lokala affären. Därför har jag blivit hårdare med att kräva intyg av ungarna när dom ska hem.

Jonas Strömblad

Fundera lite över vilken tidning det är som skriver detta...  :o
/J

Ersa

Citat från: KG skrivet 18 december 2010, 00:27:52 AM
Jag har fått uppfattningen att du är en mycket erfaren busschaufför, därför ställer jag mig lite frågande till ditt uttalande...
Jag är nästan dagligen med om att ungar säger att dom "tappat" busskortet när dom ska hem och vill åka med, intyg har dom självklart inte hämtat. Låter man dom kliva på åker dom bara två hållplatser och kliver av vid den lokala affären. Därför har jag blivit hårdare med att kräva intyg av ungarna när dom ska hem.

Det finns ju olika rutiner i olika kommuner. Normalt ska alla kunna få åka till skolan även utan kort, men för hemfärd brukar det krävas ett intyg från skolan där det står att ett nytt busskort beställts. Men det finns även kommuner där man bestämt att man aldrig får neka ett barn att åka med, och där det blir ett ramaskri i lokaltidningarna om omänskliga monster bakom bussrattarna om en förare nekar en enda elev att åka gratis utan kort.
Bara nu senast för några månader sen i Västerbottens inland var det väl där föraren vände om och satte av barnen vid skolan igen, då de inte ville sitta ner i bussen. Då var det ju några som ville ta fram högafflar och facklor. Och en representant från trafikhuvudmannen uttalade sig genast att så fick det minsann inte gå till. Så när all form av stöd uppifrån saknas är det lätt att bara ge upp och strunta i allt. Vilket dock inte är rätt väg att gå, då barnen istället lär hamna i liknande fast värre konflikter längre fram i livet.

Jacob

#5
Jag ser inte anledningen till att de skriver i artikeln att han har astma. Jag har själv astma och att gå 2½ kilometer är ju inte långt (tyckte jag inte heller när jag var 11 år). Nu vet jag inte hur pass allvarlig astma han har, men att bara gå blir man inte andfådd av, om man inte går överdrivet fort.

Sedan drar mamman alla busschaufförer över en kam med orden "DE är väldigt otrevliga"

Giltigt färdbevis ska man ha, och jag tycker det är rätt av chauffören att inte släppa på Eddie, dock är det helt onödigt att vara otrevlig, det tillför inget. Men eftersom det tydligen visade sig att det hela var chaufförens fel ska man självklart kompensera dem för det.

Tycker artikeln kändes lite för gnällig och att "ååh det var så synd om honom!"

Jag kanske låter cynisk men det här är vad jag tyckte om artikeln. Jag har själv fått vända när mitt busskort har varit slut, så jag vet hur det känns. Men artikeln var något överdriven..

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Jonas1968

Citat från: Jacob Almgren skrivet 18 december 2010, 03:08:16 AM
Jag ser inte anledningen till att de skriver i artikeln att han har astma. Jag har själv astma och att gå 2½ kilometer är ju inte långt (tyckte jag inte heller när jag var 11 år). Nu vet jag inte hur pass allvarlig astma han har, men att bara gå blir man inte andfådd av, om man inte går överdrivet fort.

Sedan drar mamman alla busschaufförer över en kam med orden "DE är väldigt otrevliga"

Giltigt färdbevis ska man ha, och jag tycker det är rätt av chauffören att inte släppa på Eddie, dock är det helt onödigt att vara otrevlig, det tillför inget. Men eftersom det tydligen visade sig att det hela var chaufförens fel ska man självklart kompensera dem för det.

Tycker artikeln kändes lite för gnällig och att "ååh det var så synd om honom!"

Jag kanske låter cynisk men det här är vad jag tyckte om artikeln. Jag har själv fått vända när mitt busskort har varit slut, så jag vet hur det känns. Men artikeln var något överdriven..

//Jacob
Men i det här fallet var det inte frågan om att någon försökte åka utan giltigt färdbevis utan kortet var ju giltigt och busschauffören gjorde fel. Det har ju operatören tom. erkänt så det finns ingen anledning att dra den gamla vanliga visan om fuskåkare och att man skall slängas av. Det spelar alltså ingen roll om 2 ½ km inte är så långt. Är kortet giltigt så skall man inte bli avslängd för att föraren inte kan kontrollera det på rätt sätt.

Jacob

Citat från: Jonas1968 skrivet 18 december 2010, 04:13:30 AM
Men i det här fallet var det inte frågan om att någon försökte åka utan giltigt färdbevis utan kortet var ju giltigt och busschauffören gjorde fel. Det har ju operatören tom. erkänt så det finns ingen anledning att dra den gamla vanliga visan om fuskåkare och att man skall slängas av. Det spelar alltså ingen roll om 2 ½ km inte är så långt. Är kortet giltigt så skall man inte bli avslängd för att föraren inte kan kontrollera det på rätt sätt.

Jag har inte dragit upp något om fuskåk. Det jag menade var att föraren gjorde rätt när han inte släppte på Eddie. Men sen visade det sig att allt var förarens fel och då gjorde föraren fel, men det upptäcktes i efterhand och därför kompenseras Eddie. Så det var fel av föraren men till en början rätt, innan det visade sig att allt var hans fel. Kanske är knepigt att förklara men hoppas att ni förstår mig bättre nu :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Peter Rost

Med all respekt, men här talar vi om en elvaåring, ett barn. Tycker inte det känns riktigt rätt.

/Peter

Johnny

Citat från: Jacob Almgren skrivet 18 december 2010, 04:41:45 AM
Jag har inte dragit upp något om fuskåk. Det jag menade var att föraren gjorde rätt när han inte släppte på Eddie. Men sen visade det sig att allt var förarens fel och då gjorde föraren fel, men det upptäcktes i efterhand och därför kompenseras Eddie. Så det var fel av föraren men till en början rätt, innan det visade sig att allt var hans fel. Kanske är knepigt att förklara men hoppas att ni förstår mig bättre nu :)

//Jacob

Nej det är nog ingen som förstår vad du menar. Hur kan det vara rätt att inte släppa på pojken när han har giltigt färdbevis? Det är väl föraren som gör två fel, dels att inte hantera kortläsaren fel, dels att inte släppa på elvaåringen?

The Boxer

Jobbar i Norge,  där har vi fått besked från  att TILL skolan ska vi ta ungarna med eftersom det är skolplikt. Hem däremot är  mer tveksamt.
De som inte har skolplikt D.v.s. videregående (gymnasie) elever är skyldiga att  ha kort, ett tillfäligt bevis eller betala. PUNKT. sen att vi är lite smidiga är en annan sak specielt de yngre

Ersa

Citat från: Johnny skrivet 18 december 2010, 09:28:50 AM
Nej det är nog ingen som förstår vad du menar. Hur kan det vara rätt att inte släppa på pojken när han har giltigt färdbevis? Det är väl föraren som gör två fel, dels att inte hantera kortläsaren fel, dels att inte släppa på elvaåringen?

När det gäller detta fall har du naturligtvis rätt. När utrustningen och tekniken krånglar är det bättre att fria än fälla. Problemet här verkar dock vara att föraren trodde att kortet var tomt, fast det inte var det. Det hela verkar vara en internutbildningsfråga, men som det stod i artikeln från den tveksamma tidningen så skulle ju föraren på vidareutbildning nu sent omsider. Synd bara att det ska krävas en konflikt i media innan man ser till att utbilda förarna ordentligt.

Bussnissen

Citat från: Ersa skrivet 18 december 2010, 10:29:47 AM
När det gäller detta fall har du naturligtvis rätt. När utrustningen och tekniken krånglar är det bättre att fria än fälla. Problemet här verkar dock vara att föraren trodde att kortet var tomt, fast det inte var det. Det hela verkar vara en internutbildningsfråga, men som det stod i artikeln från den tveksamma tidningen så skulle ju föraren på vidareutbildning nu sent omsider. Synd bara att det ska krävas en konflikt i media innan man ser till att utbilda förarna ordentligt.
När det gäller utbildning så finns det stora brister. Jag har ett exempel på en ny förare i Umeå som
fått en mycket bristfällig utbildning. I går fick jag berättat för mig att han blivit skickad ut i jultrafiken efter en veckas
utbildning. Han hade varit oerhört stressad. Kommit in på fikarummet på vasaplan mitt under ett körpass på linje 1
ca20-25min sen. Han hade inte kunnat kontakta trafikledningen, för han kunde inte hantera radioutrustningen.
Han hade inte fullständiga kunskaper att läsa av körspecen. Kollegor på fikarummet hade fått rycka ut och
gå med honom till bussen som stod uppställd på Vasaplan och hjälpa honom tillrätta så gott det gick.
Jag tycker det är stor skandal att man utsätter en ny förare för en sådan stress när man uppenbarligen inte
är färdigutbildad. Det är nog stressigt för erfarna förare  i julruschen. Jag tycker uppriktigt synd om killen.
Då ska vi dessutom ha en "specialutbildad" instruktör numera!!

tomr

CitatSkrivet av: Wetjo 17 December 2010, 23:25:40
En av mina kollegor hade tydligen en dålig dag... 
Kanske han kände sig som Charlie på nätet?
http://www.youtube.com/watch?v=e2W9YPy6Pvs

lil-sis

Nu var det inte elvaåringens fel.

Men de är inte alltid så charmanta eller oskyldiga de heller.

De kan dra till med riktigt, riktigt fula ord när de inte får som de vill  :-X