Bussåkeriägare åtalas

Startat av Wetjo, 27 augusti 2010, 21:20:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

Har varit uppe i annan tråd tidigare.
Nu är det "på riktigt"...

http://www.dt.se/brottsplats/article727477.ece

buskörare

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 augusti 2010, 22:08:57 PM
Polisen verkar haft nån drive för att jaga buss o Lb förare som glömt att ställa vredet på skrivaren rätt, är ett par Gotlänningar som dömts nyligen för att man haft vredet på "säng" under körning, precis som man alltid gjorde tidigare.
Vansinne att betala 10000 tals kronor för en förseelse som inte påverkar kontrollmöjligheten, så fort bussen rullar så registreras ju körtid ändå.
Det här glömde jag själv många gånger när jag körde hockeylag i vintras....

När togs det bort? När jag tog D-kort 1999 fick jag lära mig att det skulle vara så. Och nån jag pratade med som inte haft sitt så många år hade fått lära sig samma sak. Så det verkar vara ett nytt påfund att man måste sitta och vrida ratten?

1896

Ska bli spännande att se vad det blir av detta....

....Transportstyrelsen kanske drar in tillståndet, om personerna fälls.

Lulebjörnen

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 augusti 2010, 16:30:37 PM
Ja jag minns inte exakt men det är väl några år sedan? Våra vänner som kör lastbil/beställningstrafik dagligen kan väl upplysa oss?
Kravet på att aktivt använda tidgruppväljaren som det så fint heter (vrida på knappen i dagligt tal) har faktiskt funnits sedan införandet i början på 90-talet (1993?) av direktiven EEG 3820/85 som behandlar kör o vilotiderna och EEG 3821/85 som behandlar analog 1-dags färdskrivare.

Det blev tyvärr en praxis att de förare som körde längre sträckor blev lärda både av kontrollpersonal och förarutbildare att alltid ställa reglaget på rast/vila och sen förväntades föraren ställa om reglaget på annat arbete när vederbörande utförde lastning och liknande.

Problemet började när den digitala färdskrivaren infördes som alltid går över till att registrera annat arbete vid uppehåll i körningen i motats till den analoga färdskrivaren som vid uppehåll registrerar vad reglaget är inställd på, rast/vila, tillgänglig, annat arbete och så vidare.

Det visade sig ganska snabbt vid vägkontroller att förare med digitala färdskrivare blev rapporterade för att ha kört ett helt arbetspass utan att rast registrerats i färskrivaren, förarna glömde att trycka på rastknappen och hela upplägget blev åt pipan med efterföljande polisrapportering  :o...





Uffe D

Citat från: Lulebjörnen skrivet 29 augusti 2010, 00:05:28 AM
Kravet på att aktivt använda tidgruppväljaren som det så fint heter (vrida på knappen i dagligt tal) har faktiskt funnits sedan införandet i början på 90-talet (1993?) av direktiven EEG 3820/85 som behandlar kör o vilotiderna och EEG 3821/85 som behandlar analog 1-dags färdskrivare.

Det blev tyvärr en praxis att de förare som körde längre sträckor blev lärda både av kontrollpersonal och förarutbildare att alltid ställa reglaget på rast/vila och sen förväntades föraren ställa om reglaget på annat arbete när vederbörande utförde lastning och liknande.

Problemet började när den digitala färdskrivaren infördes som alltid går över till att registrera annat arbete vid uppehåll i körningen i motats till den analoga färdskrivaren som vid uppehåll registrerar vad reglaget är inställd på, rast/vila, tillgänglig, annat arbete och så vidare.

Det visade sig ganska snabbt vid vägkontroller att förare med digitala färdskrivare blev rapporterade för att ha kört ett helt arbetspass utan att rast registrerats i färskrivaren, förarna glömde att trycka på rastknappen och hela upplägget blev åt pipan med efterföljande polisrapportering  :o...






En lustig detalj som jag har upptäckt är detta:
Jag har två lastbilar i mitt åkeri, båda är utrustade med digital färdskrivare av samma märke. Skrivaren som sitter i den gamla bilen uppför sig som lulebjörnen skriver, dvs så fårt man stannar ställer skrivaren sig automatiskt i läget med dom korslagda hammarna och man får manuellt välja sängsymbolen när man har rast.

Skrivaren i den nya bilen däremot ställer sig automatiskt på korslagda hammare när man står still och har motorn igång, stänger jag däremot av motorn så ändrar färdskrivaren läge och ställer sig på säng istället.
Är det någon som säkert känner till om någon mer har en digital färdskrivare som gör så?

Blue

Citat från: Uffe D skrivet 29 augusti 2010, 09:00:18 AM
En lustig detalj som jag har upptäckt är detta:
Jag har två lastbilar i mitt åkeri, båda är utrustade med digital färdskrivare av samma märke. Skrivaren som sitter i den gamla bilen uppför sig som lulebjörnen skriver, dvs så fårt man stannar ställer skrivaren sig automatiskt i läget med dom korslagda hammarna och man får manuellt välja sängsymbolen när man har rast.

Skrivaren i den nya bilen däremot ställer sig automatiskt på korslagda hammare när man står still och har motorn igång, stänger jag däremot av motorn så ändrar färdskrivaren läge och ställer sig på säng istället.
Är det någon som säkert känner till om någon mer har en digital färdskrivare som gör så?

Skrivaren i bussen vi köpte i fjol gick till hammare och skära när man slog av den, men det programmerades om till rast/vila på första servicen.
Bussen vi tog ut i april var "rätt" från fabrik, passa på och ändra den gamla bilen när du ändå ska besiktiga skrivaren så spar du en slant.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Björn Lövdahl

Är ju så j***a lätt att glömma vredet på den analoga apparaten.....Händer ju tyvärr att man glömmer ändra från rast till hammaren...
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Lars

Citat från: Uffe D skrivet 29 augusti 2010, 09:00:18 AM
En lustig detalj som jag har upptäckt är detta:
Jag har två lastbilar i mitt åkeri, båda är utrustade med digital färdskrivare av samma märke. Skrivaren som sitter i den gamla bilen uppför sig som lulebjörnen skriver, dvs så fårt man stannar ställer skrivaren sig automatiskt i läget med dom korslagda hammarna och man får manuellt välja sängsymbolen när man har rast.

Skrivaren i den nya bilen däremot ställer sig automatiskt på korslagda hammare när man står still och har motorn igång, stänger jag däremot av motorn så ändrar färdskrivaren läge och ställer sig på säng istället.
Är det någon som säkert känner till om någon mer har en digital färdskrivare som gör så?

Det är en nyare programvara som automatiskt ställer skrivaren på säng när motorn slås av på nyare skrivare. Jag kör ibland Timekspressen Charlottenberg-Kongsvinger-Oslo och vi har fått även de äldre digitala skrivarna uppdaterade med ny programvara så att de automatiskt ställer sig på säng.
Detta därför att många som kör samma vagn hela tiden och har kortet i skrivaren inte fick dygnsvila och blev stående en extra dag.
Men mycket viktigt! Blir du stoppad efter vägen för kontroll och slår av motorn med nya programvaran måste skrivaren direkt manuellt slås över till annat arbete, annars blir du haffad för att skrivaren står på säng under kontrollen, När kontroll utförs räknas det som annat arbete!

Ersa

Citat från: Uffe D skrivet 29 augusti 2010, 09:00:18 AM
En lustig detalj som jag har upptäckt är detta:
Jag har två lastbilar i mitt åkeri, båda är utrustade med digital färdskrivare av samma märke. Skrivaren som sitter i den gamla bilen uppför sig som lulebjörnen skriver, dvs så fårt man stannar ställer skrivaren sig automatiskt i läget med dom korslagda hammarna och man får manuellt välja sängsymbolen när man har rast.

Skrivaren i den nya bilen däremot ställer sig automatiskt på korslagda hammare när man står still och har motorn igång, stänger jag däremot av motorn så ändrar färdskrivaren läge och ställer sig på säng istället.
Är det någon som säkert känner till om någon mer har en digital färdskrivare som gör så?

Jag har sett båda varianterna. Den undre varianten är dock väldigt ovanlig, men borde enligt min personliga åsikt gott kunna vara standard.