Huvudmeny

Otur i Sigtuna

Startat av Wetjo, 14 november 2009, 17:03:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 november 2009, 21:59:07 PM
Det har inte ett dugg med rekryteringen att göra.

Om jag anställer 100 förare utan någon tidigare erfarenhet har jag inte en aning om hur dessa kommer att fungera i jobbet, det jag vet är att 15% av dessa kommer att orsaka 80% av alla skador och kundtjänstärenden och det kan jag inte göra något åt förutom i ytterst få fall där det kan bevisas att det är fråga om grov vårdslöshet eller annan brottslig gärning (stöld t.ex)
Dessa 15% kommer sedan att kunna gå vidare till nästa och nästa och nästa operatör trots att de helt klart är totalt olämpliga för jobbet men så länge dem inte går över gränsen och blir ett uppsägnings eller avskedsfall så är det bara att gilla läget.

Är det någon som verkligen tycker att detta är bra? Som inte själv tillhör kategorin här ovan?


Och det är bättre att byta ut dessa mot andra nyutbildade som även dom kommer krocka och ha sig första tiden? Problemet är att det visst har med rekrytering att göra. Det finns folk som trots att dom inte hör till dessa 15% blir utan jobb i dessa rekryteringar. Dvs att ha nyrekryteringar är alltid en risk för den anställde. Man riskerar alltid att bli utan jobb oavsett hur bra man skött sig hos tidigare arbetsgivare. DET är det nog ingen bussförare som tycker är roligt, oavsett kategori.

buskörare

#16
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 november 2009, 22:01:53 PM
Inte alls... läs posten ovanför denna.

Vilka andra yrken har denna livstids anställning? Så länge det inte är fråga om företagsförvärv finns ingen garanterad anställning i något yrke när ens arbetsgivare förlorar ett kontrakt vare sig i offentlig eller annan upphandling.

Dom flesta yrken som inte har upphandlingar har väl en tillsvidareanställning? Hur många andra yrken har visstid på 6-8 år? Vilket det i praktiken blir? Jag vet många som haft sina yrken i fler år än 6-8 och som inte behöver räkna med att söka om hela tiden. Sen kan det visst bli företagsuppköp och annat, men inte speciellt ofta så regelbundet som i upphandlingsyrken. Nån form av anställningstrygghet borde det faktiskt finnas. Sen finns det mindre bra saker i sånna här avtal också, men det går säkert att reglera med avvikelser utan att man inom upphandlingsyrken ska räkna med att bli utan jobb var 6:e år.
Och sen är det ju rätt snett att jämföra med uppköp och annat. Uppsägningar i sådana fall handlar om neddragningar eller nedläggningar, dvs arbetsbrist. I bussföraryrket finns fortfarande tjänsten kvar.

stora mellösa

typexempel på varföär amn ej skall köra okända vägar som ej är avsedda för ledbussar etc

homer

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 november 2009, 21:59:07 PM
Det har inte ett dugg med rekryteringen att göra.

Om jag anställer 100 förare utan någon tidigare erfarenhet har jag inte en aning om hur dessa kommer att fungera i jobbet, det jag vet är att 15% av dessa kommer att orsaka 80% av alla skador och kundtjänstärenden och det kan jag inte göra något åt förutom i ytterst få fall där det kan bevisas att det är fråga om grov vårdslöshet eller annan brottslig gärning (stöld t.ex)
Dessa 15% kommer sedan att kunna gå vidare till nästa och nästa och nästa operatör trots att de helt klart är totalt olämpliga för jobbet men så länge dem inte går över gränsen och blir ett uppsägnings eller avskedsfall så är det bara att gilla läget.

Är det någon som verkligen tycker att detta är bra? Som inte själv tillhör kategorin här ovan?



jag förstår inte ditt resonemang här!!! dessa 100 förare du pratar om är ju knappast utan erfarenhet utan sådana som har jobbat i trafikområdet i många år innan. om dem dög åt Swebus duger dem nog även åt Arriva, dem 15% som orsakar skador har nog även Swebus haft möjlighet att säga upp, precis som i alla brancher


homer

#19
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 november 2009, 22:51:36 PM
Det är inte skäl för att säga upp dig, så länge det inte är fråga om grov vårdslöshet eller att du är tim eller provanställd så krävs det rejält mycket mer för att du ska bli skild från arbetet, inte ens att du kommer berusad till jobbet är skäl för uppsägning.

Så du menar att anställningstryggheten blir sämre om man inte behöver ta över personal? har man väl haft sina 6 månaders provanställning blir man ju tillsvidareanställd om allt går som de ska, då spelar de väl ingen roll om man har tagit över personal, även Arrivas nyanställda blir ju tillsvidareanställda och blir då "lika svåra" att sparka som dem som anställdes av Swebus och SL-Buss flera år tidigare.
ända skillnaden som jag förstår de är att utan för SL land måste arbetsgivaren som förlorar ett trafikområde säga upp personalen med skälet att dem inte har arbete för förarna

lil-sis

Bristande utbildning.
Behöver inte vara just körningen men däremot hur man agerar när det blir fel; man ber om hjälp INNAN det blir mer fel. Och alla gör fel. Förr eller senare. Vissa gör ju fler och värre fel än andra men ingen är perfekt.

Vi ska inte backa i trafik. Alls. Men sen händer ju situationer man inte kunnat förutse. Då ber man om hjälp.

Backa med led/släp är en färskvara. Backa en pusher är precis som att backa med ett enkelaxlat släp, möjligen att man inte kan vika det lika mkt men det mår å andra sidan inte dragstången särskilt bra av på det enkelaxlade släpet heller.

Vi fick backa slalom med kortvagn första dagen på utbildningen. Och så backade vi lite grann inne på depån med ledvagnarna. Men det behövs bra mycket mer än så om man ska bli säker på ledvagnen. Det märktes mkt väl i min grupp vilka som backat mkt med släp och inte. Där fanns också en som inte kunde men som var man nog att erkänna det. Och då fungerar det också.

Jonas

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 november 2009, 22:51:36 PM
Det är inte skäl för att säga upp dig, så länge det inte är fråga om grov vårdslöshet eller att du är tim eller provanställd så krävs det rejält mycket mer för att du ska bli skild från arbetet, inte ens att du kommer berusad till jobbet är skäl för uppsägning.

Det går ALLTID att gör sig av med en anställd som inte är önskad längre om man är villig att betala ev. böter/skadestånd!

Frågan är om det i vissa fall inte är billigare med böterna än att låta den anställda fortsätta köra sönder bussar och/eller vara otrtevlig mot kunderna...