Huvudmeny

Gupp planas ut...

Startat av Wetjo, 12 oktober 2009, 06:55:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ersa


yngrot

Fyy för guppen i Borås är det mycket värre än i Ängelholm vi mätte för ca 10 år sen och redan då var det mer än 200ggr per pass och sen dess tillkommit med mängder av gupp till och med före rondeller där man inte kör fort eller ännu värre inne på terminaler exvis Borås Resecentrum där man krypkör och ändå finns det flera gupp..  de som hittar på detta elände kör kanske över gupp max 10ggr per vecka...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Gör som i Täby: Ställ in busstrafiken tills vägbulorna åtgärdats!

I Umeå finns det numera vägbulor på varenda tätortslinje. De enda vägbulor som minskats i storlek i denna stad var vid hpl "Växthuset" på universitetsområdet där alla Solarisledbussars bakändor slog i marken efter nyleveransen 2006. Man fick låta alla dessa bussar enbart gå på linje 1, som inte går längs denna hpl, tills kommunen åtgärdat bulorna.
Det var stora klagomål från passagerarna när Veolia körde sina 38xx-vagnar (B9S låggolv) i Umeå. Folk tyckte att bussmodellen var oerhört stötig och obekväm, tills förarna förklarade för dem att bussarna inte är byggda för vägbulor då man inte har vägbulor på bussgator i andra städer. Då riktades irritationen istället mot vägbulorna och kommunen, som valde att ignorera den.
Många var Swebus vikariebussar, oftast B7LA, som trots ombyggnaden av bulan vid Växthuset fick ta hård stryk vid samma vägbula två år senare. Alla förare saktade in rejält, men ändå small det till under bussen allt som oftast. >:(

Cyklisten

Vägbulor i sig är ju en helt sjuk upfinning. De borde gå att köra igenom med den rådande hastighetsbegränsning, men ofta är det 5-10 km/h som gäller och ändå blir det obekvämt för alla. Är det något som kommit ifrån EU?

Ersa

Citat från: Cyklisten skrivet 14 oktober 2009, 01:56:54 AM
Vägbulor i sig är ju en helt sjuk upfinning. De borde gå att köra igenom med den rådande hastighetsbegränsning, men ofta är det 5-10 km/h som gäller och ändå blir det obekvämt för alla. Är det något som kommit ifrån EU?

Spanien ligger även det i EU, men där finns en annan lösning:
En kollega berättade för mig om att de där har en vanlig "billig" radar mäter fordonens hastighet längs en väg med nedsatt maxhastighet (motsvarar 30, 50, 70), och när den känner av att någon kör för fort slår kommande trafikljus om till rött och stannar i rött mellan i 20-30 sekunder. Polisen bevakar detta trafikljus ofta för att sätta dit rödljuskörning. Något övergångsställe eller korsning finns oftast inte vid detta trafikljus, utan det är enbart till för att "straffa" bilister och samtidigt motivera dem med att de kommer fortare fram om de följer hastighetsgränsen! :)

Jag ger mig tusan på att den tekniken är mycket billigare än en ny hastighetskamera.

AO

För ett antal år sedan testade man ju vägbulor som höjdes upp ur marken om man körde för fort över dem. Höll man den sänkta hastigheten hände ingenting och det var helt plant. Vet att man gjorde ett test i Ljusdal och här i Gävle finns det åtminstone en sådan installerad på Skånborgsvägen vid Nynässkolan, denna fungerar dock inte. Att installera fler sådana bulor skulle ju vara ett bra sätt att få ner antalet gupp men samtidigt hålla ner hastigheterna.

Jo

Citat från: Verspieder skrivet 14 oktober 2009, 05:31:22 AM
Spanien ligger även det i EU, men där finns en annan lösning:
En kollega berättade för mig om att de där har en vanlig "billig" radar mäter fordonens hastighet längs en väg med nedsatt maxhastighet (motsvarar 30, 50, 70), och när den känner av att någon kör för fort slår kommande trafikljus om till rött och stannar i rött mellan i 20-30 sekunder. Polisen bevakar detta trafikljus ofta för att sätta dit rödljuskörning. Något övergångsställe eller korsning finns oftast inte vid detta trafikljus, utan det är enbart till för att "straffa" bilister och samtidigt motivera dem med att de kommer fortare fram om de följer hastighetsgränsen! :)

Jag ger mig tusan på att den tekniken är mycket billigare än en ny hastighetskamera.

Det har väl varit försök i Sverige på gupp som fjädrar ner i marken för fordon som håller lagstiftad hastighet men inte gjort det för fordon med för hög hastighet. Dels var det väl för höga underhållskostnader och sen stoppade det ju inte de som körde körde lagligt. Tror det diskuterats här på forumet förut också men det är ju inte bara fartsyndare man vill stoppa. Lika ofta vill man att trafiken ska ta en annan väg och då måste man göra det obekvämt även för de som kör i laglig hastighet så till den milda grad att de tar en annan väg. Det kan ju vara så att de boende längs väg A vill införa gupp för att fordonsförarna istället ska välja väg B och när man väl infört guppen på väg A blir det ju mindre trafik där och de längs väg B får då också igenom gupp med hänvisning till att det funkade så bra på väg A. Dessutom sänker man maxkapaciteten på en väg effektivt på detta sätt då plötsliga stopp och accelerationer är starkt köframkallande. Dessutom skapar detta byggande av vägbulor massvis med jobb både på de kommunala trafikplaneringsavdelningarna och bland de som anlägger bulorna vilket kan vara nog så viktigt i arbetslöshetens Sverige.

Nico


Citat från: Cyklisten skrivet 14 oktober 2009, 01:56:54 AM
Vägbulor i sig är ju en helt sjuk upfinning. De borde gå att köra igenom med den rådande hastighetsbegränsning, men ofta är det 5-10 km/h som gäller och ändå blir det obekvämt för alla. Är det något som kommit ifrån EU?

Det här hör inte direkt till de företeelser som EU brukar engagera sig i på detaljnivå även om s.k. vägbulor förekommer även på andra håll i Europa. Detta med gupp verkar dock företrädesvis vara något man gärna använder sig av i Sverige. Troligen mycket för att de är enkla och relativt lätta att få dit och håller ganska länge. Därmed kan även lokalpolitikerna visa att de faktiskt har gjort något även om den praktiska nyttan kanske inte alls står i paritet till den politiska vinsten.

Den allra värsta varianten är sedan dessa gupp som påstås att de inte stör bussar mm. då det hävdas att tyngre fordon har tillräcklig axelbredd för att ta sig över. Kruxet är väl då att stjärnan som konstruerade dessa inte tänkt på tunga fordon normalt har tvillingmontage bak som minskar ned axelbredden ganska betänkligt för de inre hjulen på bakaxeln brukar ju i princip alltid ta i. Speciellt med ledvagnar med två tvillingmonterade axlar så blir det dubbel kompott.

Det här ämnet brukar annars poppa upp lite nu och då och själv brukar jag då alltid framhålla de små streck (räfflor) som läggs på tvären över gatan. De är utförda i samma plastmaterial som övergångsstället och kantmarkeringar och det låter rent fördj-vligt att köra över dessa, men nackdelen är antagligen att de är dyrare att underhålla än gupp. Finns i SL-land vid bl.a. lokalgatan förbi Naturhistoriska museet och fanns tidigare på Centralbrons södra avfart.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

jocke

Citat från: AO skrivet 14 oktober 2009, 09:21:44 AM
För ett antal år sedan testade man ju vägbulor som höjdes upp ur marken om man körde för fort över dem. Höll man den sänkta hastigheten hände ingenting och det var helt plant. Vet att man gjorde ett test i Ljusdal och här i Gävle finns det åtminstone en sådan installerad på Skånborgsvägen vid Nynässkolan, denna fungerar dock inte. Att installera fler sådana bulor skulle ju vara ett bra sätt att få ner antalet gupp men samtidigt hålla ner hastigheterna.

Jag tänkte bara tillägga att denna installation är borta sedan någon månad.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Anders Noren

Citat från: Cyklisten skrivet 14 oktober 2009, 01:56:54 AM
Vägbulor i sig är ju en helt sjuk upfinning. De borde gå att köra igenom med den rådande hastighetsbegränsning, men ofta är det 5-10 km/h som gäller och ändå blir det obekvämt för alla. Är det något som kommit ifrån EU?

Vägbulor är ett effektivt sätt att minska framkomligheten och hastigheten på gatan och om man skulle konstruera dem så att de gick att köra över i full fart skulle de ju vara meningslösa. Huruvida det kan anses "sjukt" eller inte att minska framkomligheten och hastigheten beror väl på om man anser att staden är till för bilarna eller för människorna. (Vid 50 km/h dör 9 av 10 påkörda - vid 30 km/h överlever 9 av 10 påkörda.)

Det går för övrigt att minska framkomligheten för biltrafiken utan att busstrafikens framkomlighet minskas lika mycket eller över huvud taget. Men det är inte särskilt vanligt att man jobbar så utan ofta tar man av slentrian till standardåtgärder som hindrar busstrafiken minst lika mycket som biltrafiken.

Linderholm, Andersson, Wendle (Trivector, 2000): Bussar och Lugna Gatan. Kör buss snabbt utan att det går fort. Idéskrift från Skånetrafiken i samarbete med Vägverket Region Skåne.
Rosander, Lyckman, Johansson (2007): Förhöjda övergångsställen för alla trafikanter - en studie om farthinder. Luleå tekniska universitet 2007:08. ISSN 1402-1536. ISRN ltu-tr--07/08--se.

Anders

Jan

Beslutande i Landskrona jublar när de för tillverkar fler gupp.
I branschen 37 år

buskörare

Citat från: AO skrivet 14 oktober 2009, 09:21:44 AM
För ett antal år sedan testade man ju vägbulor som höjdes upp ur marken om man körde för fort över dem. Höll man den sänkta hastigheten hände ingenting och det var helt plant. Vet att man gjorde ett test i Ljusdal och här i Gävle finns det åtminstone en sådan installerad på Skånborgsvägen vid Nynässkolan, denna fungerar dock inte. Att installera fler sådana bulor skulle ju vara ett bra sätt att få ner antalet gupp men samtidigt hålla ner hastigheterna.

I Örebro finns det ett farthinder som höjs upp om man åker fortare än 30 km/h efter en markering. Inte en hel kudde, men 2 plattor dök upp ur marken. Nu var denna anordning inte så trevlig att åka över ens lagligt, men med lite tillfixning borde det väl gå att fixa? Funnits där i många år och vad jag vet funkat bra. Några få gånger det stannat nere trots för hög hastighet.