Jag har varit i London... (Inga fotografier)

Startat av Wetjo, 21 oktober 2008, 05:46:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

Som ett led i min dotters femtonårspresent var jag tvingad  ;) att åka till London. Jag gjorde en del iakttagelser som jag tror passar bäst i den här delen av Bussnack...
* Konstaterade att det finns en busslinje till Oxford, The Oxford tube, som har tiominuterstrafik i rusningen. Bussarna såg bekväma ut.
* Dom är tydligen inte så noga i vilken ordning bussarna går på turerna. Om jag kommer ikapp turen framför, får jag tydligen köra om... När "turar" dom tillbaka?
* Finns det något system för linjenumrering i London?
* Tydligen stor brist på förare i London. Arriva, Transdev o London Central (Go-Ahead-Group) söker förare. Arriva erbjuder 500£ + extra (övertid) per vecka...  :o Räknade ut att det blir 5500 - 7000 SEK beroende på växlingskurs. Å andra sidan ska det mycket till att köra på Oxford Street o Regent Street i rusning med ledbuss eller dubbeldäckare.  :-\
* Dom har helt kontantfria bussar. Dom kör hårt med "Oystercard" o biljettautomater vid gatan. Har du ingen biljett, åker du ut.  :o

Det var vad jag kom på nu. Skriver väl mer, om jag kommer på något nytt...  :)
Måste trots allt säga att jag tycker dom kör på fel sida!  ;)

Johan (Planeringsmiss av mig gjorde att jag började 0400 i morse. *suck*)  :-[

Magnus_J

inte bara att det är trångt. de kör på fel sida också ;)


Buss-Anders

När jag var i London mars 07 såg åkte vi förutom de röda dubbeldäckarna och Mercedes ledbussar även någon form av stadsdelsbuss strax utanför city.Kan ha varit i Waterloo-området. Det var lite mindre bussar som bara hade en enda  stor dörr som satt fram. Minns inte riktigt vad de hade för färg, någon ljus färg men inte röd, kanske vit eller ljusgrön. Men färgen ska jag låta vara osagd...
Precis som du skriver så var det betalning utanför bussen i automat som gällde.
Men jag har för mig att vi kunde betala kontant på stadsdelsbussen men jag blir osäker.
Kanske det var ett annat bolag helt enkelt.

Vid ett tillfälle kom vi in på en gata där det stod säkert 10-12 bussar på rad.Imponerade syn! Inga personbilar emellan trots att gatan även trafikerades av personbilar. Kan ha varit i närheten av Regentstreet eller Oxfordstreet.

Såg även någon form av trafikkontrollörer som stod med skärmmössa i prydlig uniform och skrev ner tider när de olika bussarna passerade.


Mvh
Buss-Anders

Wetjo

Det jag kom på nu, var att både Volvo och Scania hade tillverkat dubbeldeckare, men inga andra bussar som jag såg. Mercedes höll med ledvagnar. De "normala" kortvagnar jag såg var av märket Dennis  ???.

De bussar Anders såg måste vara någon form av anropssyrd trafik i ytterkanten av staden. Såg inga såna i centrala delarna.

Wetjo

Nu kom jag på en sak till... :o

Några av bussbolagen hade målat inventarienumrena på taken till Bussarna.
Jag såg det från hotellet.
Måste bero på att man ska kunna spåra bussen från luften om den blir stulen.

michael k

jag tycker det är kul att köra på den sidan vägen
fö fick jag 8p-böter förra gången jag var i london
en annan rolig grej var att på en övningsbuss stog det give us a break we all make mistakes then we learn
och vem i helsicke har planerat bussgaraget vid towern?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Wetjo skrivet 31 oktober 2008, 15:39:13 PM
Nu kom jag på en sak till... :o

Några av bussbolagen hade målat inventarienumrena på taken till Bussarna.
Jag såg det från hotellet.
Måste bero på att man ska kunna spåra bussen från luften om den blir stulen.

Så var det i Sundsvall förr också. Anledningen var att trafikkledningen satt på andra våningen och hade betydligt lättare att läsa av inventarienumret om det stod på taket. Kanske kan vara samma sak i London?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)