Huvudmeny

Stående i Bussar

Startat av Wetjo, 08 oktober 2008, 19:08:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


homer

Kanske dags för Swebus att flytta upp några gamla ledbussar

Ersa

Det står fem st undanställda olikfärgade B7LA i Umeå som inte används! ;)

Fredde

CitatDet är väl snarare Dalatrafik som isåfall måste beställa en annan busstyp.

Knappast så lätt mitt i ett pågående avtal?

Varför inte ta dit en ledbuss på prov (6462?) en period i sammarbete med Dalatrafik och sedan utvärdera resultatet? 6463 gick ju till Gävle, 6458 hälsar tillfälligt på i Umeå.


Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 oktober 2008, 14:03:01 PM
Det går väl att byta busstyp och även att beställa fler fordon med det kostar ju extra pengar för Dalatrafik.

Men det är ju Dalatrafik som måste ta initiativ till att lösa det hela. Swebus kan ju inte göra egna satsningar utan att få betalt.

Wetjo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 oktober 2008, 14:38:03 PM
Jo jag skrev ju det ;)

Personligen skulle jag vägra köra ledbuss från Svärdsjö, med tanke på vägstandard och "krokighet".
Problemet är att få fram bussar och förare just i "peaktime" (rusningstid  ;)).
Sedan är det ju kostnaden oxå, som alla redan nämnt.
Alla vill ha, men ingen vill betala.

homer

Citat från: Wetjo skrivet 09 oktober 2008, 15:58:42 PM
Personligen skulle jag vägra köra ledbuss från Svärdsjö, med tanke på vägstandard och "krokighet".


Om vägen är smal och krokig skulle åtminstånde jag föredra en smidig b12ma istället för en 15meters stel boggibuss

sen de där med 6462, varför ta nya bussar från SL så fort de kärvar någonstans, finns väl gott om gamla ledbussar på annat håll, dessutom är de väl knappast lågentre krav på skolturerna därför en b12ma eller en b10ma skulle passa utmärkt


självklart är de dalatrafik som måste ta kontakt med swebus och fråga om dem har några ledbussar över som kan sättas in

Walter

Citat från: Fredde_J skrivet 09 oktober 2008, 13:59:53 PM
Knappast så lätt mitt i ett pågående avtal?

Varför inte ta dit en ledbuss på prov (6462?) en period i sammarbete med Dalatrafik och sedan utvärdera resultatet? 6463 gick ju till Gävle, 6458 hälsar tillfälligt på i Umeå.



Tja Swebus har redan flyttat ett antal mindre neoplan från Dalarna efter förändringar i trafiken så det kan nog ändras saker under en avtalsperiod
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Wetjo

Citat från: Walter skrivet 09 oktober 2008, 22:09:03 PM
Tja Swebus har redan flyttat ett antal mindre neoplan från Dalarna efter förändringar i trafiken så det kan nog ändras saker under en avtalsperiod

Fortfarande är problemet...
Vem betalar?  ???

Jo

Citat från: Verspieder skrivet 09 oktober 2008, 13:53:18 PM
Det står fem st undanställda olikfärgade B7LA i Umeå som inte används! ;)

Nu var det ju sittplattser och inte ståplatser som man hade brist på  :)

Hagri

Vilken storlek på bussar är upphandlade?
Med en ledbuss ökar ju ståplatserna men ofta inte sittplatserna så mycket jämfört med en lång boggibuss. Antagligen bättre att sätta in dubblering på ansträngda turer som Lars nämnde.

Hagri

Jag har varit med om att det körts 65 sittplatser boggibussar men platsantalet beror ju lite på om det är krav på barnvagnsplats.
Problemet med överfulla bussar med ståplatser på längre linjer är att det påverkar resandet vilket gör att fler väljer bilen av komfortskäl.

Wetjo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 oktober 2008, 09:37:26 AM
Jo men barnvagnsplats brukar krävas i de flesta fall, 65 platser innebär väldigt litet stolsavstånd och sannolikt fasta säten av linjemodell,

Det är låggolv boggie beställt på de flesta turerna i vissa fall "normalbuss" alternativ "vanlig boggie".
Fortfarande är problemet vem som ska betala. Falu kommun ska spara in ca 50 miljoner. Det blir nog inga förstärkningar på 61:an...