Huvudmeny

Motorväg 1970

Startat av Fredrik W, 13 februari 2016, 20:10:37 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

WalleW

Citat från: MartinB skrivet 15 mars 2016, 00:09:41 AM
Återigen, som Anders Noren skrev, det spelar ingen roll om bilden är spegelvänd eller inte, huvudkörfälten var/är de yttre körfälten i såväl vänster- som högertrafik.
Ja, självklart är var/är de det... ???
Spegelvänder, d v s vrider man hela den befintliga kart-bilden 180 grader,  så kör den närmaste bilen (med det tända halv-ljuset?) i vänster-trafik...
[
Citat från: MartinB skrivet 15 mars 2016, 00:09:41 AM
Jag tycker Järna-Pershagen ser för rakt ut för att vara de avbildade kurvorna. 
Ja, jämfört med flyg-fotografens bild tycker jag också att den aktuella kart-bilden ser alldeles för kurvig ut...

/   M v h   Walle

Niklas Bygdestam

Jag börjar åter igen fundera lite på sträckan mellan Botkyrka och Södertälje. Jag vill åter påpeka att den sträckan idag är ombyggd till 3+3 och har sedan början på 1980-talet belysning. Men omkring 1970 var det en vanlig 2+2-motorväg och den hade ingen som helst belysning på den sträckan.

Det finns vissa kurvor som jag tycker påminner lite om den sträckan.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Olof Lagerkvist

Citat från: WalleW skrivet 15 mars 2016, 08:50:05 AM
Ja, självklart är var/är de det... ???
Spegelvänder, d v s vrider man hela den befintliga kart-bilden 180 grader,  så kör den närmaste bilen (med det tända halv-ljuset?) i vänster-trafik...

Efter att ha zoomat in och funderat lite över bilden så håller jag inte med om att det skulle vara helt självklart att närmsta bilen har halvljuset tänt. Bilen syns lite för dåligt för att man ska kunna bedöma det. Det ljusa partiet på bilen kan likaväl vara solreflektion i motorhuv, biltak eller liknande. Däremot känns det tveksamt att bilarna närmast skulle köra vänstertrafik och alltså vara på väg uppåt på bilden. Det skulle ju i så fall vara förutsättning om bilden är spegelvänd och fotot inte var från före högertrafikomläggningen.

Citat från: WalleW skrivet 15 mars 2016, 08:50:05 AM
Ja, jämfört med flyg-fotografens bild tycker jag också att den aktuella kart-bilden ser alldeles för kurvig ut...

Den bedömningen är nog lite svår att göra på det sättet. Det finns trots allt långa kurvor på det sättet på den sträckan och med rätt variant av objektiv och fotovinkel är det inte alls omöjligt att få en vägsträcka att se ut att ha skarpare kurvor än vad den egentligen har.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-