Förändringar i Norrort - tryckfel i tidtabellen, nya Arningeterminalen mm.

Startat av igel, 28 oktober 2021, 15:58:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

Nu har Senhösttabellen kommit i Norrort 1/11-11/12, förutom bussar som åker med färjorna så har linjerna längs E18 fått förkortad körtid i morgonrusningen.

https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/H670b.pdf
Men i Vaxholmstabellen tycks något ha hänt, samtliga hållplatsnamn med ett genitiv-s som följer på ett d, har d:et försvunnit. Man finner följande namn:
Danderys sjukhus
Östra Rys kyrka
Pålsunsvägen


buskörare

Förkortad körtid? Blir en härlig november tills E18 är klar då...

igel

Avgången 07:52 från Vaxholm har ankomsttid 08:36 till DAS men i novembertabellen har den ankomsttid 08:32. i övrigt verkar det vara som mest 3 minuters avkortad körtid.

Ulf Berlin

För hur många linjer gäller denna senhösttidtabell då?
(Detta måste vara ett nytt påfund att ändra tiderna mitt i en tidtabellsperiod ::))/Ulf

igel

Alla linjer som trafikerar E18. (Undantaget de linjer Nobina kör).

(Sedan ändras tidtabellen för de linjer som går med vägverkets färjor då också)

buskörare

Det är väl snarare en anpassning till att E18 skulle ha varit färdig, än en ändring pga senhöst.

Ersa

Hur mycket av E18 är inte klar för tillfället? Den 1400 meter korta sträckan mellan Hägernäs och Arninge trafikplatser i norrgående riktning verkar ta lite extra tid för att vägbanan måste anpassas till höjden för Roslagsbanans passage under, medan den lär öppnas i full bredd i södergående riktning på samma sträcka vilken dag som helst.

Färdigställandet av Arninge resecentrum ser dessutom väldigt bra ut, och bygget verkar nästan ligga före tidtabellen inför öppningen någon gång i december.

buskörare

När den öppnas, blir det klart bättre. Men än är den inte öppen och så länge den inte är det, har vi som kommer uppifrån 264/274 samma förhållande som innan den började byggas om. Dessutom är det inte klart uppe vid fd droppen och det arbetet har vållat oss en hel del förseningar. Den skulle, vad jag kan läsa, också varit klar i oktober.

Så länge dessa saker inte är färdiga, kommer vi inte "må bra" av förkortad körtid.

Öppnandet av Arninge resecentrum ser jag fram emot, det är det sista som verkligen behövs för att vi ska spara tid. Och med förhoppning att trafikljusen i fd droppen inte ska ha inkörningstid.

Ersa

Trafikverket har åtminstone varit noggranna med skyltningen under detta projekt. När många andra vägprojekt skyltats ut med en bestämd månad som tidpunkt för färdigställandet, och det dragit ut på tiden, har de fått popnita dit en ny månad ovanför månaden på den existerande skylten. Ibland flera gånger.
Vid Arninge står det det en mer diffus tidpunkt på Trafikverkets egna skyltar: "Klart i slutet av 2021".

Jag hoppas också att alla trafikljus i anslutning till Arninge resecentrum kommer få fullständig bussprioritet. Det kommer ju även att bli trafikljus för all norrgående busstrafik, där bussgatan in mot resecentret korsar påfarten från 264/274 till E18 norrgående för vanlig trafik. Ska bli intressant att se om bussgatan eller påfarten kommer få företräde enligt skyltning, för de tillfällen där trafikljusen lägger av.
Att trafik som kommer snett bakifrån från höger har företräde för bussar, är nog en av de sämsta trafiklösningarna vi har i det här landet. Vissa bussmodeller har just detta som den allra största döda vinkeln.

buskörare

Ja, när det gäller skyltning av tid var det bra. När man stängde av ena filen på Vaxholmsavfarten, missade man allt vad hette förvarning och skyltning. Tror inte man fattade vilka konsekvenser det skulle innebära.
Jag har faktiskt inte ens tänkt på att det ska vara rödljus där avfarten korsar påfarten, bara undrat hur man tänkt. Med tanke på hur påfarten ser ut, menar jag. Den inbjuder ju inte till hög fart om man säger så. Men det låter ju bra!

Jag är lite rädd att prioriteringen uppe vid droppen ska fallera, då blir vi stående i backen, vilket kan bli mycket spännande en snöig dag. Nu har vi nästan inga B9:or kvar, men även Scania och MAN kan nog få det jobbigt att starta från stillastående.

Roslags Näsby tpl, framförallt söderut tycker jag är skitläskig sen ombyggnaden. Folk som kommer från Centralvägen gasar ju på som 17 och ingen verkar fatta att det är bussfil och deras fil som går ihop. Helt otroligt att det inte smällt där än. Norrut är lika illa, jag har kommit på att man ser reflektering i framrutan på MAN. Det får man använda sig av när man blir stående framme vid väjningsplikten. Uselt, de har ju dessutom nedförsbacke och kan komma upp i bra fart även om de skulle behöva släppa oss före.

Jag tycker hela alltet ser ovanligt välgenomtänkt ut. Får man till måtten, kan det bli riktigt bra!!

Däremot verkar man ha missat totalt när det gäller uppskyltning av hastighet nu på E18. 70 söderut, 80 norrut. Och missat åt båda håll gällande "vintersänkningen".

Ersa

Jag har som förbipasserande vid åtminstone två tillfällen sett stillastående krockade personbilar som ser ut att ha panikväjt in i vägräcket åt höger, just där bussfilen och påfarten sammanvävs vid Roslags Näsby trafikplats södergående. Givetvis först efter att nuvarande lösning med sammanvävning kommit till.

Kanske man borde få upp informationsskyltar som berättar för bilister att olycksrisker pga döda vinkeln faktiskt finns här? Såna man redan har i bl.a Södra länken.

---
Edit: Korrigerat riktningen i en mening.

buskörare

Ojdå. Men inte förvånad. Tänkt be Transportstyrelsen sätta upp ett bussfilsmärke som förtydligar att det är bussfilen dom vävs ihop med. Eftersom det är 2 filer uppifrån Centralvägen som vävs ihop strax innan, kanske folk bara tar förgivet att det är dom det gäller. Eller så tänker dom bara att de ska på motorvägen och missar oss.

Man skulle väl åtminstone kunna ha ihopvävning även norrgående, även de uppifrån Centralvägen där kunde fått väjningsplikt.

buskörare

Man provkör terminalen för trafiken norrut/österut idag och vad han jag pratade med förstod, så ska bussarna prioriteras när de korsar påfarten.

Ersa

Det förutsätter vi alla. Frågan är hur det blir vid ett strömavbrott. Har bussen eller bilarna märket för stopplikt/väjningsplikt under trafiksignalen? Detta är iofs lätt att korrigera om de lyckas göra fel i början.

virtual1

Jag som kör där dagligen fattar inte riktigt vad du menar Ersa? "Jag har som förbipasserande vid åtminstone två tillfällen sett stillastående krockade personbilar som ser ut att ha panikväjt in i vägräcket åt höger, just där bussfilen och påfarten sammanvävs vid Roslags Näsby trafikplats norrgående. Givetvis först efter att nuvarande lösning med sammanvävning kommit till."

- Bussfilen som kommer från Lahällsviadukten sammanvävs ju inte alls med den vanliga körfilen utan går direkt till busshållplatsen så nån krockrisk ska ju inte föreligga där, sen tar bussfilen slut vid hållplatsen och då kör bussarna ut med övrig trafik, men det är väl ingen skillnad mot vilken busshållplats som helst med utsvängande trafik?? F.ö. har jag aldrig sett nån krockad bil där.