SL H22 5949

Startat av Hasse L, 11 maj 2021, 21:50:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Per E

Det stämmer att många var avställda vid millenieskiftet. De som var i trafik verkar ha varit
Norrtälje: 6030,6034,6035,6039,6044,6080,6433,6434
Södertörn: 6060,6277,6280,6442,6443
Tyresö: 1440,1441,1443,1444,1446,1449,1451,1454
Björknäs: 6084-6087,6273,6274,6279,6281,6285
Norrort: 6088,6089,6258,6259,6275,6276,6278,6282,6286,6287,6425
Ösmo: 1487 (H22S)
Hornsberg: 6431
Märsta: 1488
Råsta: 6444-6448

Leyland

Tack för god sammanställning Per.

Alltså hade Södertälje inga H22 kvar vid denna tidpunkt och inte heller Ekerö således. 1419 och 1420 fanns ju en tid på Ekerö, men de försvann som sagt troligen redan 1998/1999 eller ännu tidigare? Swebus samlade sina sista H22 i Tyresö för att senare även gästspela i Björknäs.

1488 kom  till Tyresö och Björknäs senare.

Givet stombusskrav till Gullmarsplan liksom miljökrav för vagnarna till Vattugatan, blev linje 401, 815 och 816  starka H22-linjer på slutet i Tyresö.

Fredrik Klint

Kan tillägga till Busslink-listan daterad 21/1 -00 att följande ska ha varit "aktiva";

Björknäs: 5979, 5995, 6016, 6084-6087, 6273, 6274, 6279, 6285
Norrtälje: 6035, 6044 (Hallstavik), 6080, 6258, 6433, 6434
Handen: 6060, 6277, 6280, 6442, 6443
Täby: 6088, 6089, 6259, 6275, 6276, 6278, 6282, 6286, 6287, 6425
Jönköping: 6256
Ösmo: 6283
Söderort: 6427, 6431

Niclas Wennerlid

Jag saknar 6430 i Per E och Fredriks listor, den var placerad i Björknäs tidigt 2000. Jag körde iaf den milleniumnatten på 436 och 440.

// Niclas

Bussmicke

Citat från: Per E skrivet 14 maj 2021, 12:21:43 PM
Det stämmer att många var avställda vid millenieskiftet. De som var i trafik verkar ha varit
Norrtälje: 6030,6034,6035,6039,6044,6080,6433,6434
Södertörn: 6060,6277,6280,6442,6443
Tyresö: 1440,1441,1443,1444,1446,1449,1451,1454
Björknäs: 6084-6087,6273,6274,6279,6281,6285
Norrort: 6088,6089,6258,6259,6275,6276,6278,6282,6286,6287,6425
Ösmo: 1487 (H22S)
Hornsberg: 6431
Märsta: 1488
Råsta: 6444-6448
Var ska 5938 placeras i in? Den fotograferade jag vid Gullmarsplan januari 2000 på pendeltågsersättning.

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Klint

Niclas: 6430 anges 21/1 tillhöra affärsområde "Hk" dock placerad i Björknäs med status "till skrot".

BM: 5938 anges också som "Hk" Björknäs och passiv, avställd tolkar jag det som.

Per E

Mina noteringar bygger på de uppgifter som trafikföretagen sammanställer och som Fredrik anger så stämmer inte alltid dessa uppgifter med verkligheten. Därför är Bussnack så bra, för här finns många som sliter dagligen för resenärernas bästa ute på fältet och därmed också har bättre koll på vagnparken än de som levererar datalistor.

Niclas Wennerlid

Då ställdes 6430 av aningen tidigare än vad jag mindes och man var tydligen snabb på att föra över bussen till HK.
Tack för kompletteringarna, kul att ni har listorna kvar från den tiden :-)

// Niclas

Ola Å

H22-bussarna minns jag med skrattblandad gråt, min första tur i linjetrafik utan handledning kördes med 6080 i mitten av juni 1989.
Man kan ju lugnt säga att de var av varierande kvalitet. De senare med svart font och horisontella strålkastare var ju rätt okej faktiskt, favoriten var om jag minns rätt 6425 som påstods varit beställd till Flygbussarna först men hamnade i Täby i stället.

Lars-Håkan_E

Serien 6079-6083 som Åkerby (Täby) hade var ju lite varierande, mitt minne säger mig att det var 6079 och 6083 som var dem bästa och därefter 6256 och 6425.
Övriga bussar i 64** serien med gamla karossen var som jag minns väldigt tråkiga och slöa

Robert Brink

#25
Fina bilder.
Som så många andra Volvobussar, så var ju H22 väldigt olika mellan individer. Under några år hade vi ett ganska stort antal på Råsta som kom från andra depåer. Råsta fick vad jag vet, aldrig H22 nya.
Den äldre serien med Allisonlådan växlade ofta väldigt bra men kändes lite sega. Den nyare med ZF lådan växlade ofta lite ryckigt, men kändes ofta piggare.

//R

Hasse L

Tack för alla inlägg och uppgifter om H22'ornas sista uppgifter i SL-trafiken!


Själv hann jag köra 67 olika H22, de flesta i Nacka/Värmdö men också 4 i Täby och en i Söderort (Nybodahallen).

Mvh
/Hasse


Fredrik Klint

Robert Brink: De allra sista H22 att levereras, 6084-89, kan ha kommit nya till Råsta eller iaf några av dem. Gunnar Berglund vet garanterat, han har fotat 6088 tämligen ny på linje 515.  :)
Men jag vill också ha det till att de flyttades därifrån relativt snabbt.

Hasse L: Den statistiken vore rolig att få se närmare, när körde du H22 för första resp. sista gången och vilka individer var det? Lägsta/högsta inv-nr på de du kört?
Passar på att tacka själv för alla fina bilder du visat genom åren. :)

Hasse L

Hej Fredrik Klint!
Den första var 5952 den 21.5.1982 och sist blev 6087 den 31.8.2001 (långt efter den näst sista som var 6084 den 20.9.00).
Lägsta/högsta nummer: 5934/6435.

Per E

Citat från: Fredrik Klint skrivet 21 maj 2021, 00:26:17 AM
Robert Brink: De allra sista H22 att levereras, 6084-89, kan ha kommit nya till Råsta eller iaf några av dem. Gunnar Berglund vet garanterat, han har fotat 6088 tämligen ny på linje 515.  :)
Men jag vill också ha det till att de flyttades därifrån relativt snabbt.

Hasse L: Den statistiken vore rolig att få se närmare, när körde du H22 för första resp. sista gången och vilka individer var det? Lägsta/högsta inv-nr på de du kört?
Passar på att tacka själv för alla fina bilder du visat genom åren. :)

Vagnlistorna bekräftar att 6084-89 levererades till Råsta under 1984. Först två år senare flyttades 6084-87 till Kallhäll och 6088 och 6089 till Bollmora. 6084-6086 flyttades samma år (1986) till Björknäs medan 6087 flyttades vidare till Bollmora.