Gammal busstidtabell från Malmö 1998, linje Limhamnsvägen

Startat av Johanna, 10 augusti 2020, 11:00:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johanna

Hej!

Jag arbetar som rekvisitaassistent för en filmproduktion, filmen om Zlatan, och är på jakt efter gamla busstidtabeller.
Speciellt söker vi en tidtabell från 1998 och linjen som körde Limhamnsvägen i Malmö.
Kanske kan ni hjälpa oss finna ett gammalt exemplar, en bild av en gammal tidtabell eller om ni har något tips på var man skulle kunna hitta någon sådan referens?

Tusen tack på förhand!

Vänliga hälsningar,
Johanna Melin

Johanna

Jag tillägger:
Scenen vi behöver tidtabellen till utspelar sig på en busshållplats utan busskur, alltså en hållplats med endast stolpe.
Vad vi är ute efter är alltså tidtabell på stolpe/skylt och gärna också om någon har en idé om var vi hittar en referens på hur stolparna såg ut på slutet på 90-talet.
Överdelen har speciell färg, nummer på linje, annat?
Längre ner den lilla aluminiumskylten (tre sidor?), där man kan skjuta in och ut/byta tidtabeller.
Tusen tack på förhand!

Nico

Hej Johanna!

Antar att ni varit i kontakt med Skånetrafiken i detta? Om inte annat så tycker jag att dylikt borde gå att hitta i deras arkiv. Möjligen även att Nobina, i egenskap av nuvarande entreprenör, kan ha en del i sina arkiv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Hej!

Ett annat tips är att kontakta Svenska Spårvägssällskapets Malmöavdelning, som fokuserar på lokaltrafikhistoria i just Malmö med omnejd. Kontaktuppgifter på nedanstående länk.

https://www.sparvagssallskapet.se/malmo/

virtual1

Linjebuss, dvs nuvarande Transdev körde väl det mesta i Skåne runt den tiden, kanske bättre att kolla med dem och deras arkiv?

S Svensson

Man skall nog inte överskatta företagen att hålla arkiv.
Vad jag kan tänka mig är att någon privatperson har sparat något. Så kontakta intresserade personer i lokalavdelningen SSS.
Om inte detta hjälper så finns möjligheter att landarkivet Lund har kvar tidtabeller eftersom länsstyrelserna skulle godkänna tidtabellerna.
Till sist : SJ var den som hade huvuddelen av landsortstrafiken i Skåne. Vad gäller de större städerna Malmö: eget bolag ML: Lund: Linjebuss, Kristianstad:Linjebuss. Sedan städer med liten tätortstrafik , i huvudsak Linjebuss. Helsingborg hade eget företag. När det gäller Linjebuss så hade de landsortstrafik i Ystad med omnejd.
Sedan vet jag inte hur mycket tidtabell man skall visa. Det går att kopiera äldre Sv Kommunikationer. Separata utgåvor av tidtabeller är ofta inte speciellt välfyllda. Annars fanns det en publikation som hette Sveriges omnibuskommunikationer.

Walter

Om ni inte kans svara på hennes fråga eller ge konkreta tips på var hon kan få svar på frågan, varför inte låta bli att skriva? Det börjar spåra ur rätt bra.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

S Svensson

Du Walter får naturligtvis klaga. Jag nämnde hur man brukar gå till att få tag i äldre arkivmateriel. Orsak är att jag har egen erfarenhet av detta.
Jag bedömer att det är relativt lätt att ordna en tidtabell på en hållplats. Det går bra att kopiera ett tidtabellshäfte. Nu har jag inte något häfte för Skåne. Eftersom  landsarkiven har tillgång till länsstyrelsernas arkiv borde det gå denna väg. I varje fall finns det register hos Landsarkiven. L,M, N län har sitt landsarkiv i Lund.

Walter

1998 var det Malmöhus Länstrafik som hade ansvaret för trafiken i Malmö. Skånetrafiken bildades 1999. Allt snack om andra bolag och områden kan lämnas utanför.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

admin

Vad som kan ge information varierar sannolikt. I flera fall har bl.a. arkiv tagits över av efterträdande organisationer och företag och det är i fall som detta då inte fel att ge olika förslag på möjligheter. Att ge förslag strider inte heller mot forumets regler.

Har någon sedan däremot synpunkter på innehåll mm. i inlägg så kan man med fördel anmäla ett inlägg till moderator istället för att sitta och komma med otidigheter direkt i forumet eller försöka att baksätesmoderera. Vi ber därför om att hålla en god ton i inläggen tack.

rengmark

En idé kan vara att ta kontakt med Forsler&Stjerna Konsult som utvecklat planerings- och informationssystem för Länstrafiken Malmöhus och Skånetrafiken i nästan 30 år.