Viten vittnar om vad

Startat av Buss-Anders, 06 juli 2008, 16:41:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss-Anders

Hej!

Pratade med en busschaufför i Linköping igår.
Alltid intressant att prata med någon från ett annat län med en annan TH, trafikhuvudman.
Vi kom in på nya upphandlingar och viten.
"Det är viten på allt, förseningar, fel färg, felskyltat, fel temperatur i bussen, uniformer .."
Varje dag är det något vite som utdöms.

När det ville ha vite för kalla bussar när det var 20 grader kallt så protesterade de som skulle lägga in anbud så då fick TH ge sig.

Vitet har inte så mycket med kunden att göra tyckte han. Säg att en buss har blivit försenad och inte hinner gå från ändhållplatsen inom de 20 minuterna som krävs då utdöms vite.
Det blir alltså samma sak som en inställd tur. Då kör inte bussentrepernören turen eftersom han ändå förlorar på den och förlorar ännu mer om han kör den.
Vad händer jo kvar står resenären som inte alls kommer med ,inte ens en försenad tur.
Vad har hänt jo TH har tagit tillbaka lite pengar från bussentreprenören.
Bussentreprenören försöker minska förlusten och kvar står resenären med lång näsa som trodde att viten är till för att skydda kunden för dålig kvalitet.

Allt upphämtat i det samtal jag hade med en busschaufför från Linköping.

Någon som har mer erfarenhet hur viten fungerar är välkommen att höra av sig.

Mvh
Buss-Anders

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 juli 2008, 17:03:55 PM

Det som är/var sant är att Ötraf ställde oerhört höga krav när man skulle genomföra en upphandling på att temperaturen i bussen oavsett utetemperatur alltid skulle överskrida ett visst värde, utan undantag.

Jo, varmt som s***n är det ju i stadsbussarna i Linköping så visst uppfylls nog kravet om att temperaturen i bussen ska överskrida ett visst värde. Stadsbussarna i Linköping består ju mest av gasdrivna sunkiga Volvolåggolvare med ett antal år på nacken, en bussmodell som lämnar mycket övrigt att önska. Dock måste jag berömma Veolia för att trots bussarnas tekniska brister så var de rena och fräscha, ovant att se för en Stockholmare..

Jo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 juli 2008, 17:03:55 PM


Operatörerna gjorde då ett gemensamt utspel som ledde till att Ötraf fick ändra sina krav annars avsåg ingen av operatörerna att lämna något anbud.


Var det i samband med detta gemensamma utspel som konkurrensverket slog till mot några av operatörerna och startade en utredning om kartelbildning?

Leif D

Citat från: Karsten skrivet 06 juli 2008, 17:33:01 PM
Jo, varmt som s***n är det ju i stadsbussarna i Linköping så visst uppfylls nog kravet om att temperaturen i bussen ska överskrida ett visst värde. Stadsbussarna i Linköping består ju mest av gasdrivna sunkiga Volvolåggolvare med ett antal år på nacken, en bussmodell som lämnar mycket övrigt att önska. Dock måste jag berömma Veolia för att trots bussarnas tekniska brister så var de rena och fräscha, ovant att se för en Stockholmare..

Märkligt nog så är det inte mer än ca 2-3 veckor sedan Veolia fick skit av Ötraf för att bussarna i Linköping var allt för ostädade.
man fick kalla på extra städpersonal från Norrköping, som tydligen klarade samma kontroll med glans.
;-)

Leif D

Citat från: Jo skrivet 07 juli 2008, 22:46:18 PM
Var det i samband med detta gemensamma utspel som konkurrensverket slog till mot några av operatörerna och startade en utredning om kartelbildning?

Så var det nog, men det säger ju bara hur illa det är ställt med konkurensverket. Nog måste man väl ändå gemensamt få påpeka orimliga krav.
;-)

Taunusch

Ibland undrar man ju om bussbolagen själva ens har något intresse av att hålla bussarna rena? Gammalt dieselspill som sitter kvar månad eller månad på samma bussar, fälgarna tvättas aldrig rena från bromsdamm osv....

Vore tråkigt om någon har fått för sig att spara in på avfettning......

Skalman

> Ibland undrar man ju om bussbolagen själva ens har något intresse av att hålla bussarna rena?

Baksidan av anbudssystemet kanske? Leasad vagnpark, lågt lagda anbud för att
vinna kontrakten, kunderna har inget annat att välja på även om bussarna
aldrig tvättas och är rullande skrothögar...

Buss-Anders

Finns ju ett gammalt talesätt..... man får vad man betalar för... det stämmer nog här med.

Anbud kan man ju också kalla för självstrypningens ädla konst...

Sedan är det frågan om det finns något bättre alternativ än anbud.

Buss-Anders

Leif D

Om upphandlaren, vore så pass mänsklig, så att man dels faktiskt inser att saker och ting faktiskt blir dyrare med tiden, dels kontrollerar att man får den kvalitet man vill ha lite då och då ute på fältet, samt kanske ställer rimliga krav och är förstående.   Ja då tror allafall jag att saker och ting skulle vara _lite_ bättre kanske.
;-)

Kaxen

Väldigt ot, men ändå. Var det dig, Anders Bergenfeldt, jag pratade med förra veckan i Kalmar? Du gillade "min" Van Hool (Veolia 2223, eller om det var 2222). :)

Fredde

CitatIbland undrar man ju om bussbolagen själva ens har något intresse av att hålla bussarna rena? Gammalt dieselspill som sitter kvar månad eller månad på samma bussar, fälgarna tvättas aldrig rena från bromsdamm osv....

Vore tråkigt om någon har fått för sig att spara in på avfettning......

Därför investeras det i rejäla högtryckstvättar så man inte behöver avfettning...


Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 08 juli 2008, 23:46:31 PM
Därför investeras det i rejäla högtryckstvättar så man inte behöver avfettning...



Och de fläckar som blir kvar är de som kräver just avfettning. Varför ser alla bussar så grisiga ut just vid tanklocket?

Fredde

CitatOch de fläckar som blir kvar är de som kräver just avfettning. Varför ser alla bussar så grisiga ut just vid tanklocket?

Fråga mig inte, man kan inte tanka? Från den tiden jag jobbade i busstvätt/service så kan jag inte dra mig till minnes att det någonsin skedde.
Har dock inte sett någon som har spill kvar, men om du ser någon buss som har avsaknaden av röd färg där så har man visst haft mkt varmt vatten i den "manuella" tvättningen... ::)


Fredde

CitatDet beror väl helt o hållet på om man tankar manuellt med munstycke eller med robot.
Och... om man har "tid" att vänta till tankningen är avslutad eller om man kopplar loss under pågående pumpning.

Tanksystemet var identiskt med det som finns på mitt nuvarande trafikområde. Så det mest troliga är nog, som du säger Lars, att man inte har den tid/tar sig den tid som krävs för att fylla en tank. Jag skulle dock aldrig få för mig att koppla loss under tankning, vem vet hur det kan sluta...


yngrot

Vi tankar manuellt och det brukar gå bra utan den gången jag stannade lite långre från pumpen än vad som var normlat då rammlade munstycket ur :o och det var lite diesel på backen  ;)  men vissa förare lyckas skvätta ner så de har nog för brått med att ta ut handtaget...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina