Alternativa dragningar av E4

Startat av David M, 18 oktober 2011, 16:21:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

David M

Var inne och surfade på en österrikisk motorvägssajt som innehöll bl.a. den här kartbilden från 1937:

http://www.wabweb.net/verkehr/history/images/eu1k.jpg

Det mest intressanta med den här kartan är hur man tänkt sig att det svenska motorvägsnätet skulle se ut. Istället för att dra E4 mellan Helsingborg-Jönköping så utgår man i den här kartan från Halmstad och Nissanstigen till Jönköping.

Tanken slog mig när jag kollade upp det där att det hade inte blivit så vansinnigt mycket längre sträcka och det hade blivit väsentligt mycket mindre motorväg igenom skånsk-småländsk ödemark ifall man hade byggt E4 mellan Halmstad och Jönköping ist.f. Helsingborg - Ljungby - Jönköping. Idag går Nissanstigen/Rv 26 i en liten omväg väster om Jönköping innan vägen viker av sydväst mot Halmstad. Hade man byggt motorvägen från Ljungarum över Taberg - Bondstorp - Öreryd hade man sparat in ca en mil på Nissanstigen.

Frågan är om det av flera skäl varit mer fördelaktigt att bygga motorvägen mellan Skåne och Mälardalen över Nissanstigen istf. där vägen går idag. Dels hade Halmstad och södra Halland fått en bra förbindelse åt nordost vilket hade varit den största vinsten, dels hade man sparat in på att bygga ca 6-7 mil motorväg igenom lättrafikerade trakter i södra/västra Småland och norra Skåne eftersom vägen söderut hade varit gemensam med E6 från Halmstad. Att förbinda Markaryd, Örkelljunga, Ljungby och Värnamo med motorvägsnätet känns ganska lättviktigt i förhållande till Halmstad och södra Halland och de orterna som finns längs med Nissanstigen (Hyltebruk, Gislaved, Smålandsstenar, Gnosjö) väger upp mot de som finns längs nuv. E4. Förlorarna på att bygga en motorväg längs med Nissanstigen skulle framförallt vara nordöstra Skåne Hässleholm/Kristianstad och Värendsområdet vilka hade fått långsammare förbindelser norrut. Dagens Nissanstigen är ingen höjdarväg och är ganska tungt trafikerade, en eventuell riksväg Helsingborg-Markaryd-Ljungby-Värnamo hade nog inte haft den trafikmängden som dagens E4 och rv26 har ifall Nissanstigen hade varit motorväg.


När man planerade för motorväg mellan Helsingborg och Jönköping, fanns någonsin alternativet att dra motorvägen längs med Nissanstigen med i diskussionerna?

Listerbo

Intressant fundering!

E4:ans nuvarande dragning avgjordes tydligen inte helt förrän på tidigt 1990-tal.

De källor jag kan hitta är dessa:
http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=410&doktyp=mot&rm=1992/93&bet=T343&dok_id=GG02T343
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=37&dok_id=GG03176

Enligt dem så skulle följande alternativ ha varit aktuella - men detta var på början av 1990-talet och då hade ju redan sträckningen från Ljungby och norrut "cementerats".


David M

Jag tänkte egentligen mer på om hur man resonerade när man drog upp de stora planerna på 1950-talet. Det var vad jag förstått i samband med Vägplan 1957 som man drog upp att E6/rikstvåan Malmö-Göteborg, Jönköping-Uppsala m.fl. sträckor borde byggas ut till motorväg och så vidare. Vätternleden byggdes runt decennieskiftet 1960, då borde man väl haft några idéer och funderat över alternativ över hur vägen skulle byggas söder om Jönköping?