Näckrosbuss i Strängnäs 8/9 1997

Startat av Bussmicke, 28 januari 2020, 21:19:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Fina bilder..  Tätortstrafik var ju en lite lustig text  ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Hasse L

Citat från: Bussmicke skrivet 28 januari 2020, 21:19:09 PM
Det var Mer variation förr
Det var det sannerligen!

Tack för denna fina kavalkad.

virtual1

Heter stadstrafiken fortfarande 14x internt? Utåt skyltas ju linje 1 2 och 3 sen ett antal år tillbaka, men dessa nummer finns ju i flera städer annars i Sörmland.

Resenären

Underbart - alla tänkbara designer som fanns i slutet av 90-talet. De tio mellandesign-vagnarna var unika - som 2387 med Scania och Silkeborg/DAB-kaross - där de flesta var i Strängnäs vill jag minnas. Den där varianten var min favorit och faktiskt den snyggaste tycker jag. Den som Carrusen har var förskräcklig

Ugglan

Citat från: virtual1 skrivet 29 januari 2020, 14:24:12 PM
Heter stadstrafiken fortfarande 14x internt? Utåt skyltas ju linje 1 2 och 3 sen ett antal år tillbaka, men dessa nummer finns ju i flera städer annars i Sörmland.
Ja, det har de fortfarande vad jag vet. Ibland står det på Sörmlandstrafikens hemsida att t.ex. linje 181 i Katrineholm är försenad, medan det i alla resenärers ögon är linje 1 som är försenad. Om man tittar i trafikbokslutet för 2018 så verkar det som att Eskilstuna har de "riktiga" numren även internt, men att övriga städer med stadstrafik har andra interna nummer. Strängnäs verkas som sagt ha 14X, Nyköping 16X (där benämns dock fortfarande vissa linjer formellt med 16X), Flen 171 och Katrineholm 18X.


Citat från: Resenären skrivet 29 januari 2020, 18:12:02 PM
Underbart - alla tänkbara designer som fanns i slutet av 90-talet. De tio mellandesign-vagnarna var unika - som 2387 med Scania och Silkeborg/DAB-kaross - där de flesta var i Strängnäs vill jag minnas. Den där varianten var min favorit och faktiskt den snyggaste tycker jag. Den som Carrusen har var förskräcklig
Hur kom de sig att lackeringarna skiljde sig ifrån varandra? Experimenterade Länstrafiken? 1172 och 2380 har ju de gamla SLT-färgerna i botten, men de andra verkar ha någon sorts blandning av färgscheman för SLT och Länstrafiken i alla möjliga nyanser...


Bussmicke

Citat från: Ugglan skrivet 30 januari 2020, 21:19:00 PM
Ja, det har de fortfarande vad jag vet. Ibland står det på Sörmlandstrafikens hemsida att t.ex. linje 181 i Katrineholm är försenad, medan det i alla resenärers ögon är linje 1 som är försenad. Om man tittar i trafikbokslutet för 2018 så verkar det som att Eskilstuna har de "riktiga" numren även internt, men att övriga städer med stadstrafik har andra interna nummer. Strängnäs verkas som sagt ha 14X, Nyköping 16X (där benämns dock fortfarande vissa linjer formellt med 16X), Flen 171 och Katrineholm 18X.

Som jag misstänkte då.

Citat från: Ugglan skrivet 30 januari 2020, 21:19:00 PM
Hur kom de sig att lackeringarna skiljde sig ifrån varandra? Experimenterade Länstrafiken? 1172 och 2380 har ju de gamla SLT-färgerna i botten, men de andra verkar ha någon sorts blandning av färgscheman för SLT och Länstrafiken i alla möjliga nyanser...

Det skulle jag också vilja veta.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Resenären

Ja det experimenterades. Man använde en desginbyrå i Örebro som snabbt tog fram den helblå örebrolacken med helblått och LT-röda stripes.

I Sörmland drog de bara upp det mörkgröna först. Sedan var det som jag minns det klart att helgrönt skulle vara vägen framåt - kan gissa att man i Örebro ville byta till blått även Sörmland :)

LT Ö och LT S hade samma VD och ett gemensamt kansli i Örebro och Nyköping och agerade som EN organisation förutom i den politiska styrningen och med olika kostnadsfördelningsprinciper.

2387 med syskon var en mellanvariant med mer helgrönt som kom hösten 1996 och ändå behålla det mörkgröna men i mer harmoni.

Två Swebus-ledvagnar provlackades inför deras trafikövertagande i Flen och Katrineholm och var underlag för styrelsens beslut om färgnyans.

Det slutliga var den ljusgröna som servicelinje DAB-en har som gällde tills för något år sedan då jag upplever det blev än mer ljust grönt.

Och ja alla lokallinjer fanns/finns i 100-serien i förteckningen men skyltas med sista / två  sista siffrorna.