Buss-Snack

Övriga forum => Vägforum => Ämnet startat av: Ersa skrivet 04 februari 2015, 12:24:47 PM

Titel: Insatser mot "mittfilsåkare" på trefiliga motorvägar
Skrivet av: Ersa skrivet 04 februari 2015, 12:24:47 PM
Polisen i Södertälje skriver om detta på sin Facebooksida idag, vilket inte oväntat lett till en rejäl debatt.
Personligen blir jag glad över att de som ligger och blockerar i mittfilen nu får räkna med att bli stoppade.
Vad jag vet är detta beteende sedan länge straffbart i både Tyskland och Storbritannien.




"Imorgon och på torsdag kommer vi ha riktade trafikinsatser med fokus på "mittfilsåkare" på motorvägen E4/E20 mellan Södertälje och Botkyrka. Trefiliga motorvägar har byggts för att trafiken ska flyta på bättre och minska olyckor, det har inte blivit som det var tänkt.
Denna regel gäller ej på vägar där hastighetsbegränsningen ligger på 70 km/h eller lägre. (t.ex. Essingeleden). Trafikförordningen 3 kap. 7 §.
Vi kommer stoppa och bötfälla de som kör i mittfilen när de inte behöver det, liknande bilföraren på bilden. Man ska ligga i körfältet längst till höger och bara använda mitt- och vänsterfil för omkörning.
Bötesbeloppet för att köra i körfältet i mitten, när man inte behöver det (t.ex. bil med släp) ligger på 500 kronor. Kör man om och ligger kvar i omkörningsfilen (körfältet i mitten är också en omkörningsfil) utan att byta körfält kostar 1 000 kronor. Omkörning sker till vänster om ett fordon. Väljer man att köra om till höger om ett fordon, ligger bötesbeloppet på 1 000 kronor.
Vid köbildning får man ligga i de andra körfälten än den till höger.
Vi upplyser om vad som kommer att ske de närmsta dagarna och hoppas på att många läser detta och tar till sig informationen.
Kör försiktigt och anpassa avståndet till framförvarande fordon."


https://www.facebook.com/polisen.sodertalje
Titel: SV: Insatser mot "mittfilsåkare" på trefiliga motorvägar
Skrivet av: Mr G skrivet 04 februari 2015, 16:55:21 PM
Det var på tiden. Hoppas det inte är löst prat bara.
Titel: SV: Insatser mot "mittfilsåkare" på trefiliga motorvägar
Skrivet av: Ersa skrivet 04 februari 2015, 17:20:33 PM
Just på sträckan Södertälje-Botkyrka och omvänt behövs insatser ju verkligen pga förbudet mot tung trafik i vänsterfilen. Då man vill hålla lagliga 90 km/t med buss eller lastbil utan släp vill man ju inte ha nån långsam bil i 60-70 km/t i mittfilen, som därmed blockerar omkörning.

På samma vis behövs det ju även på sträckan mellan Järva Krog och Upplands Väsby, där man visserligen i teorin får köra om långsamma mittfilsbilister både på höger och vänster sida. Men jag har i alla fall en gång blivit stoppad av polis vid Arlandaavfarten då någon (gissningsvis en av mittfilsbilisterna) ringt polisen och berättat att jag "kört vansinnigt" eftersom jag höll mina 90 km/t i den tomma högerfilen på den trefiliga 110-vägen, och min buss lär därmed ha passerat denne "på insidan".
Titel: SV: Insatser mot "mittfilsåkare" på trefiliga motorvägar
Skrivet av: Nico skrivet 04 februari 2015, 19:00:44 PM
Får härma Gert Fylking... Äntligen!  :P
Titel: SV: Insatser mot "mittfilsåkare" på trefiliga motorvägar
Skrivet av: pegee skrivet 05 februari 2015, 10:03:19 AM
Snälla polisen: Kom till Göteborg också. Kallebäcksbacken och backen från Landvetter upp mot Mölnlycke är två plågor. Där skulle verkligen en sådan insats behövas.
Titel: SV: Insatser mot "mittfilsåkare" på trefiliga motorvägar
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 05 februari 2015, 13:28:40 PM
Citat från: pegee skrivet 05 februari 2015, 10:03:19 AM
Snälla polisen: Kom till Göteborg också. Kallebäcksbacken och backen från Landvetter upp mot Mölnlycke är två plågor. Där skulle verkligen en sådan insats behövas.

Medhålles. Problemet i de backarna kommer sig väl egentligen mycket av att den tredje filen längst till höger i båda dessa fall utgår från en påfart och de som redan kör på motorvägen är lite för lata för att byta till filen längst till höger och/eller trots skyltning inte uppfattar att filen längst till höger inte bara är en vanlig accelerationssträcka från påfarten utan ett nytt körfält. Men visst är beteendet irriterande, onödigt kapacitetskrävande och skapar helt onödiga konstiga trafiksituationer för andra trafikanter.
Titel: SV: Insatser mot "mittfilsåkare" på trefiliga motorvägar
Skrivet av: HJP skrivet 05 februari 2015, 15:41:56 PM
Citat från: Nico skrivet 04 februari 2015, 19:00:44 PM
Får härma Gert Fylking... Äntligen!  :P
****
Ja, jag instämmer i detta - ÄNTLIGEN!
Detta är dock en punktinsats, så jag tror inte att den har någon större effekt, men bättre än inget.
Titel: SV: Insatser mot "mittfilsåkare" på trefiliga motorvägar
Skrivet av: Nico skrivet 05 februari 2015, 15:55:18 PM
Jo, tyvärr är det ju så. Det man får hoppas är att det blir flera liknande för då lär sig både vissa förare att de kan åka dit. Samtidigt så kanske poliserna i allmänhet kommer på att det här är något de kan göra en insats kring när de här tid över.

Titel: SV: Insatser mot "mittfilsåkare" på trefiliga motorvägar
Skrivet av: Mr G skrivet 05 februari 2015, 15:58:56 PM
(http://www.mrg1.de/DSC23912I.JPG)

Finns ju en del 4-filiga sträckor på E4:an runt Stockholm, och även 5 filer t ex mellan Häggvik och Akalla. Här blir regeln svår att tillämpa, och jag tror att en tydligare skyltning måste till. Kommer jag på E4:an norrifrån mot Häggvik så hamnar jag plötsligt i mittfilen utan att ha gjort något filbyte när två filer från Norrortsleden ansluter från höger. Ska jag svänga av mot Akalla kryssar jag över till filen längst till höger, och har då 4 södergående filer till vänster om mig. Den destinationen innebär inga problem. Men om jag vill svänga av vid Kistaavfarten för att ta E18/279 mot Bromma några km senare bör jag förstås ligga i fil nr 2 från höger, då filen längst till höger försvinner mot Akalla. Fil 2 går inte vidare mot Järva Krog så det borde vara ok att lägga mig i den filen om min destination är Bromma. Inte så klurigt.

Men, om jag vill vidare mot Järva Krog är det då ok att ligga i mittfilen som här är fil 3 av 5 hela sträckan Häggvik-Kista, eller ska jag ut i fil 2 eller 1 så långt det är möjligt?

Den som innan Häggvik låg i mittfilen på väg söderut har nu 3 filer till höger om sig och 1 till vänster. Men många verkar inte reflektera över det.
Titel: SV: Insatser mot "mittfilsåkare" på trefiliga motorvägar
Skrivet av: Ersa skrivet 05 februari 2015, 16:31:46 PM
E4 norr om staden är det väl inte så mycket bekymmer på, just tack vare många filer.
Det är ju störst problem på delen Botkyrka-Södertälje pga förbudet mot tung trafik i vänsterfilen. Då det samtidigt är förbud att köra om på höger sida där, kan ju en långsam bilist i mittfilen bromsa upp flödet rejält samt skapa onödiga köer.
Titel: SV: Insatser mot "mittfilsåkare" på trefiliga motorvägar
Skrivet av: Nico skrivet 05 februari 2015, 19:32:52 PM
Ett annat fenomen som kan ha bidragit till detta med mittfältskörning är som sagt att i många fall försvinner körfältet längst till höger (huvudkörfältet) och blir en avfart.
Titel: SV: Insatser mot "mittfilsåkare" på trefiliga motorvägar
Skrivet av: HJP skrivet 05 februari 2015, 20:46:32 PM
Citat från: Nico skrivet 05 februari 2015, 19:32:52 PM
Ett annat fenomen som kan ha bidragit till detta med mittfältskörning är som sagt att i många fall försvinner körfältet längst till höger (huvudkörfältet) och blir en avfart.
****
Så är det, och trafikverket är ovilliga till bättre skyltning, om jag förstått saken rätt.
Egentligen är det fel att tala om "mittfilskörning". Samma regel gäller, oavsett om det är två, tre, eller fler filer. Man ska köra i högra filen, om man inte kör om, eller om det är mycket trafik, som fyller upp alla filerna.
Under eftermiddagen, intervjuades en polis, i SR P1. Han sa, att nästan alla, som blev stoppade och bötfällda, inte kände till att man ska ligga till höger. Märkligt, men det är kanske så, att när man lagt av att använda blinkers, så lägger man av en del annat också....
Titel: SV: Insatser mot "mittfilsåkare" på trefiliga motorvägar
Skrivet av: Nico skrivet 05 februari 2015, 20:50:34 PM
Man kanske skulle spela den där slagdängan från 1967 igen. Det var före min tid, men den hette väl något i stil med "Håll till höger Svensson" eller något ditåt?  :P
Titel: SV: Insatser mot "mittfilsåkare" på trefiliga motorvägar
Skrivet av: Ersa skrivet 05 februari 2015, 20:54:49 PM
Citat från: Nico skrivet 05 februari 2015, 19:32:52 PM
Ett annat fenomen som kan ha bidragit till detta med mittfältskörning är som sagt att i många fall försvinner körfältet längst till höger (huvudkörfältet) och blir en avfart.

Visst, men helt plötsligt sker det ju inte. Åker man norrut från Järva krog "försvinner" ju inte detta körfält förrän vid Upplands Väsby, och kör man söderut från stan är det ju inte förrän i Södertälje (Moraberg) som högerfältet blir till en avfart. Och på bägge ställena är detta skyltat 2-3 km innan.

Å andra sidan är det ju rätt smidigt att idag ensam kunna ligga i högerfilen, medan majoriteten medtrafikanter köar i filen näst längst till höger. Det gör att man kan passera fyrfiliga Essingeleden södergående rätt snabbt även vid köer, och ha fri väg fram till avfarten mot Hägersten.
Titel: SV: Insatser mot "mittfilsåkare" på trefiliga motorvägar
Skrivet av: Nico skrivet 05 februari 2015, 21:05:40 PM
Citat från: Ersa skrivet 05 februari 2015, 20:54:49 PM
Visst, men helt plötsligt sker det ju inte. Åker man norrut från Järva krog "försvinner" ju inte detta körfält förrän vid Upplands Väsby, och kör man söderut från stan är det ju inte förrän i Södertälje (Moraberg) som högerfältet blir till en avfart. Och på bägge ställena är detta skyltat 2-3 km innan.

Nu vet jag inte om vi pratar om samma sak, men på E4 norrgående efter Järva krog så försvinner först högra körfältet av mot Kista. Sedan dyker det upp ett nytt efter trafikplatsen som i sin tur försvinner av mot Sollentuna och så håller det på i princip upp till Väsby. Även i södergående repeteras detta irriterande fenomen på flera ställen.

På E4/E20 söder om stan så uppträder fenomenet redan vid avfarten Skärholmen/Kungens kurva där högerkörfältet försvinner och samma sak har jag för mig upprepas vid bl.a. Hallunda i bägge riktningar. På Nynäsvägen inträffar det också på flera ställen, t.ex. redan vid avfarten vid trafikplats Gubbängen.
Titel: SV: Insatser mot "mittfilsåkare" på trefiliga motorvägar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 05 februari 2015, 21:07:42 PM
Citat från: Nico skrivet 05 februari 2015, 20:50:34 PM
Man kanske skulle spela den där slagdängan från 1967 igen. Det var före min tid, men den hette väl något i stil med "Håll till höger Svensson" eller något ditåt?  :P

Sjöngs av Telstars och texten var av Peter Himmelstrand. Skrevs inför högertrafikomläggningen i september 1967.

https://www.youtube.com/watch?v=JxzChvvTmrc

Titel: SV: Insatser mot "mittfilsåkare" på trefiliga motorvägar
Skrivet av: Anders Noren skrivet 05 februari 2015, 21:30:21 PM
Citat från: Nico skrivet 05 februari 2015, 19:32:52 PM
Ett annat fenomen som kan ha bidragit till detta med mittfältskörning är som sagt att i många fall försvinner körfältet längst till höger (huvudkörfältet) och blir en avfart.

Om man skulle ha som generell regel att körfält tillkommer till vänster och upphör till vänster så skulle den ovan beskrivna situationen aldrig uppstå. (Det är väl bara ett ställe i Sverige där det är så, och det är stigningsfilerna över Glumslövs backar på E6:an.) I gengäld så skulle man få en sämre sammanvävning av två trafikströmmar. Hur man än vänder sig så uppstår en situation där någon som inte vill måste göra ett filbyte. Men en kompromiss skulle kunna vara att åtminstone aldrig låta en högerfil övergå i avfart, så den där irriterande situationen mellan Häggvik och Akalla inte skulle uppstå.
Titel: SV: Insatser mot "mittfilsåkare" på trefiliga motorvägar
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 05 februari 2015, 21:35:26 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 05 februari 2015, 21:30:21 PM
Om man skulle ha som generell regel att körfält tillkommer till vänster och upphör till vänster så skulle den ovan beskrivna situationen aldrig uppstå. (Det är väl bara ett ställe i Sverige där det är så, och det är stigningsfilerna över Glumslövs backar på E6:an.) I gengäld så skulle man få en sämre sammanvävning av två trafikströmmar. Hur man än vänder sig så uppstår en situation där någon som inte vill måste göra ett filbyte. Men en kompromiss skulle kunna vara att åtminstone aldrig låta en högerfil övergå i avfart, så den där irriterande situationen mellan Häggvik och Akalla inte skulle uppstå.

Göteborgsbacken i Jönköping byggdes om längst upp i backen på det sättet. Tidigare blev körfältet längst till höger avfart för väg 47 medan väg 40 fortsatte med två körfält rakt fram. Numera försvinner istället körfältet längst till vänster och ett nytt avfartskörfält dyker samtidigt upp på höger sida. Min uppfattning är i alla fall att trafiken flyter bättre där tack vare detta. Det var väldigt mycket körfältsbyten tidigare.
Titel: SV: Insatser mot "mittfilsåkare" på trefiliga motorvägar
Skrivet av: Nico skrivet 05 februari 2015, 21:41:52 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 05 februari 2015, 21:30:21 PM
Om man skulle ha som generell regel att körfält tillkommer till vänster och upphör till vänster så skulle den ovan beskrivna situationen aldrig uppstå.

Men en kompromiss skulle kunna vara att åtminstone aldrig låta en högerfil övergå i avfart, så den där irriterande situationen mellan Häggvik och Akalla inte skulle uppstå.

Just det där sistnämnda är något vi har påtalat ett antal gånger för Trafikverket   Detta då det ställer till det för den tunga trafiken som försöker att hålla sig till höger, men som numera ofta måste hålla på att hatta än hit och än dit... och då blir det tyvärr enklare, och och i vissa fall även säkrare, att abonnera på filer i mitten. Däremot är det ju inte lyckat när tunga fordon lägger sig och barrikaderar i K1, dvs. innerst.
Titel: SV: Insatser mot "mittfilsåkare" på trefiliga motorvägar
Skrivet av: Mr G skrivet 05 februari 2015, 22:14:03 PM
Som Nico skriver så försvinner höger körfält på E4 Uppsalavägen för det mesta. Och ibland fortsätter det, så det är inte enkelt att veta för den som inte är bekant med vägen i fråga vilken fil som är bäst att köra i. Skyltningen kunde definitivt bli bättre.

Haga Södra - försvinner
Frösundavik - försvinner (om jag minns rätt)
Järva Krog - försvinner
Sörentorp - fortsätter
Kista - försvinner
Sollentuna - försvinner
Häggvik - försvinner
Rotebro - fortsätter
Bredden - fortsätter
Upplands Väsby - försvinner

Titel: SV: Insatser mot "mittfilsåkare" på trefiliga motorvägar
Skrivet av: DaViD^^ skrivet 10 februari 2015, 21:13:13 PM
Citat från: Mr G skrivet 05 februari 2015, 22:14:03 PM
Som Nico skriver så försvinner höger körfält på E4 Uppsalavägen för det mesta. Och ibland fortsätter det, så det är inte enkelt att veta för den som inte är bekant med vägen i fråga vilken fil som är bäst att köra i. Skyltningen kunde definitivt bli bättre.

Haga Södra - försvinner
Frösundavik - försvinner (om jag minns rätt)
Järva Krog - försvinner
Sörentorp - fortsätter
Kista - försvinner
Sollentuna - försvinner
Häggvik - försvinner
Rotebro - fortsätter
Bredden - fortsätter
Upplands Väsby - försvinner
det är verkligen inte lätt om man inte kommer från staden eller kör ofta där.
har rätt bra körvana men mindre bra stockholmsvana och rätt vad det är så hamnar man som sagt på en avfart. att då vara minsta osäker på själva körningen och än  värre vart man ska så blir det lätt förvirrande.

nu har man fått lära sig att man ALDRIG får missa en skylt i Stockholm för då är man körd.
minns första gången jag åkte till Värtahamnen.  aldrig varit där med bil jag hade haft busskortet i 1.5månad och jag skulle ta mig dit från Örebro.  Håll mittenfilen hela vägen så är det idiotsäkert var svaret jag fick från mina kollegor.  tacka gudarna för att man hade en buss att följa.   Man lärde sig ganska fort vikten i att verkligen kolla vägskyltarna och att gps hör hemma i papperskorgen i Stockholm.
Titel: SV: Insatser mot "mittfilsåkare" på trefiliga motorvägar
Skrivet av: Ersa skrivet 10 februari 2015, 21:37:27 PM
Men på de fåtal fyr- och femfiliga vägarna vi har i landet gör det ju inte så mycket om man ligger i mitten. Huvudsaken är att man inte tvångsmässigt alltid ligger näst längst till vänster, även då man har fem filer att välja mellan.
På den trefiliga sträckan mellan Botkyrka och Södertälje (Moraberg) är det ju dessutom tydligt skyltat att tung trafik är förbjuden i innersta filen, vilket ju givetvis automatiskt innebär att man inte får söla i under 90 km/t i mittfilen om högerfilen är tom. Detta då man då hindrar bakomvarande tung trafik från att köra i lagstadgad hastighet, pga att de varken får köra om till höger eller vänster.

Personligen förstår jag inte varför folk (t.ex på Facebook) blir så upprörda över att polisen gått ut med denna info. Tror dessa upprörda personer verkligen att de skulle klara av att köra på samma vis, långsamt i mittfilen på tyska Autobahn, utan att bli stoppade?
Titel: SV: Insatser mot "mittfilsåkare" på trefiliga motorvägar
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 10 februari 2015, 21:44:44 PM
Jag tycker att man regelmässigt blir tvungen att köra om på insidan då bilister inte klarar av att hålla en vettig hastighet i mittfilen, tyvärr "kollegor" också med bussar.

Det är ju bra om detta oskick kan minska både genom information och polisingripande.
Titel: SV: Insatser mot "mittfilsåkare" på trefiliga motorvägar
Skrivet av: HJP skrivet 10 februari 2015, 22:27:48 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 februari 2015, 21:44:44 PM
Jag tycker att man regelmässigt blir tvungen att köra om på insidan då bilister inte klarar av att hålla en vettig hastighet i mittfilen, tyvärr "kollegor" också med bussar.

Det är ju bra om detta oskick kan minska både genom information och polisingripande.
****
Man frestas att köra om på insidan, skull jag formulera det. Ingen tvingar dig. En sådan omkörning anses värre än mittfilskörning, och kostar 1000 kr.
Titel: SV: Insatser mot "mittfilsåkare" på trefiliga motorvägar
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 10 februari 2015, 22:33:39 PM
Citat från: HJP skrivet 10 februari 2015, 22:27:48 PM
****
Man frestas att köra om på insidan, skull jag formulera det. Ingen tvingar dig. En sådan omkörning anses värre än mittfilskörning, och kostar 1000 kr.

Som bekant är s.k slalomkörning lika förbjuden :-)
Titel: SV: Insatser mot "mittfilsåkare" på trefiliga motorvägar
Skrivet av: groenis skrivet 11 februari 2015, 02:11:05 AM
Åkte sträckan Södertälje - Hallunda i söndags och det såg ut som vanligt där.

/Lennart.

Titel: SV: Insatser mot "mittfilsåkare" på trefiliga motorvägar
Skrivet av: HJP skrivet 11 februari 2015, 10:40:57 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 februari 2015, 22:33:39 PM
Som bekant är s.k slalomkörning lika förbjuden :-)
****
Ja, men det kommer man inte ifrån, om man vill köra om. Kanske ett "moment 22", helt i onödan, och orsakat av mittfilskörare  ;)

Citat från: groenis skrivet 11 februari 2015, 02:11:05 AM
Åkte sträckan Södertälje - Hallunda i söndags och det såg ut som vanligt där.
****
Vad annat är att vänta? Det var ju bara en punktauktion, polisen hade. De bilister du såg, kanske inte ens kände till den punktauktionen.
Det enda rätta, skulle väl vara, att polisen alltid bötfällde, precis som de gör med fortkörare.
Titel: SV: Insatser mot "mittfilsåkare" på trefiliga motorvägar
Skrivet av: groenis skrivet 11 februari 2015, 12:22:28 PM
HJP.
Det är det som är det tråkiga i hela att det bara blir punktaktioner.synd att det inte finns pengar och resurser
att låta en patrull köra fram och tillbaka den sträckan i avskräckande syfte.

/Lennart
Titel: SV: Insatser mot "mittfilsåkare" på trefiliga motorvägar
Skrivet av: Ersa skrivet 11 februari 2015, 15:29:35 PM
Skämtsamt från Tyskland ;)

http://www.der-postillon.com/2015/02/sensation-autobahnfahrer-entdeckt.html

Översatt sammandrag:

"En banbrytande upptäckt har gjorts av en bilist nära Düsseldorf igår. 63-årige Manfred Pach körde på A3 i riktning mot Duisburg när han gjorde en tidigare oupptäckt av ett extra körfält till höger av de två vanliga. Enligt Pach är A3 inte den enda väg som har ett sådan hemligt kompletterande körfält. Pach är mycket entusiastisk av de möjligheter som den nya vägen ger, och säger att det ger en helt annan körkänsla. Plötsligt har han inga irriterade påträngande förare bakom sig, vilket händer i de andra körfälten.  Denna kunskap inte vill Pach inte behålla för sig själv.
- "Jag är av den åsikten att användningen av det nya körfältet bör gynna alla förare och kan förbättra trafikflödet avsevärt", säger Pach, som har upptäckt minst två andra trefiliga motorvägar har ett högerkörfält. Han uppmanar därför alla bilister på andra motorvägar att leta reda på detta hemliga körfält. Speciellt långsammare trafikanter som ofta längtar efter ett separat spår, kan då med subtil användning av bland annat ljustuta informeras om det nya körfältet."
Titel: SV: Insatser mot "mittfilsåkare" på trefiliga motorvägar
Skrivet av: Anders Noren skrivet 11 februari 2015, 17:18:15 PM
Citat från: Ersa skrivet 11 februari 2015, 15:29:35 PM
Skämtsamt från Tyskland ;)

http://www.der-postillon.com/2015/02/sensation-autobahnfahrer-entdeckt.html

Översatt sammandrag:

"En banbrytande upptäckt har gjorts av en bilist nära Düsseldorf igår. 63-årige Manfred Pach körde på A3 i riktning mot Duisburg när han gjorde en tidigare oupptäckt av ett extra körfält till höger av de två vanliga. Enligt Pach är A3 inte den enda väg som har ett sådan hemligt kompletterande körfält. Pach är mycket entusiastisk av de möjligheter som den nya vägen ger, och säger att det ger en helt annan körkänsla. Plötsligt har han inga irriterade påträngande förare bakom sig, vilket händer i de andra körfälten.  Denna kunskap inte vill Pach inte behålla för sig själv.
- "Jag är av den åsikten att användningen av det nya körfältet bör gynna alla förare och kan förbättra trafikflödet avsevärt", säger Pach, som har upptäckt minst två andra trefiliga motorvägar har ett högerkörfält. Han uppmanar därför alla bilister på andra motorvägar att leta reda på detta hemliga körfält. Speciellt långsammare trafikanter som ofta längtar efter ett separat spår, kan då med subtil användning av bland annat ljustuta informeras om det nya körfältet."


På något sätt betryggande att även tyskar har svårt med det där.  :)

På A9 mellan Leipzig och Berlin var det inga problem: till höger långtradare (marschfart 80 km/h), i mitten personbilar (marschfart 130 km/h) och till vänster omkörning (marschfart > 150 km/h). Det var bara att hänga med.
Titel: SV: Insatser mot "mittfilsåkare" på trefiliga motorvägar
Skrivet av: Nico skrivet 11 februari 2015, 18:18:14 PM
Citat från: Anders Noren skrivet 11 februari 2015, 17:18:15 PM
På något sätt betryggande att även tyskar har svårt med det där.  :)

På A9 mellan Leipzig och Berlin var det inga problem: till höger långtradare (marschfart 80 km/h), i mitten personbilar (marschfart 130 km/h) och till vänster omkörning (marschfart > 150 km/h). Det var bara att hänga med.

Visst fungerar det relativt bra i Tyskland. Det är inte heller så mycket den tunga trafiken som är ett problem utan de håller sig normalt längst till höger. Istället är det vissa privatbilister som ligger och kajkar i mittfilen utan att flytta sig till höger även fastän de i vissa fall kör långsammare än vad den tunga trafiken gör. Sedan har jag i Tyskland hitintills inte sett att höger körfält försvinner när det minskas ned utan det är alltid vänster körfält som (med information i god tid) upphör och försvinner in i mittkörfältet.

Vad gäller insatserna i Södertälje så är det jag hoppas på att det kan komma allmänna insatser lite överallt. Punktinsatser är ju mest spel för galleriet. Tar man däremot en och annan lite nu och då så skulle den vetskapen sannolikt sprida sig... och då skulle sannolikt även efterlevnaden bland kreti och pleti bli bättre.
Titel: SV: Insatser mot "mittfilsåkare" på trefiliga motorvägar
Skrivet av: HJP skrivet 12 februari 2015, 09:41:42 AM
Citat från: groenis skrivet 11 februari 2015, 12:22:28 PM
HJP.
Det är det som är det tråkiga i hela att det bara blir punktaktioner.synd att det inte finns pengar och resurser
att låta en patrull köra fram och tillbaka den sträckan i avskräckande syfte.

/Lennart
****
Ja, man borde "mota Olle i grind", och hålla efter trafiksyndare. Som det nu är, så breder oskicket ut sig, mer och mer. Det gäller f.ö. också sådana som inte använder blinkers, parkerar på gång-, och cykelbanor etc.
Titel: SV: Insatser mot "mittfilsåkare" på trefiliga motorvägar
Skrivet av: spektakel skrivet 10 mars 2015, 10:58:14 AM
Ibland har den högra filen tjockare linjer och det tar jag som ett tecken på att man inte måste köra i den. Exempel är Götatunneln i Göteborg där det tillkommer en fil vid Nordstan som svänger av vid Järntorget och som hela vägen har linjer med dubbel tjocklek (ser ut som linje för reserverat körfält, men det är inte kollektivtrafiksfält utan av och påfartsfält).

Ett annat Göteborgsexempel är när man kommer från Stockholm och kör in mot staden och fälten tydligt delas upp med riktning mot E45 och E20. Så är det i ett par minuter innan vägarna delar sig. Inte en chans att man är skyldig att hålla långt till höger fram till att vägen delars sig. Tvärtom måste meningen vara att man ska positionera sig i god tid.

Tar man en av de två filerna mot E45 skyltas snart den högra ner till Gamlestaden medans den vänstra fortsätter till E45. Detta skyltas inte förrän uppe på Partihallsförbindelsen (Röde orm). Frågan är om man verkligen har skyldighet att hålla den högra fram till skyltningen. De flesta ska ju till E45 och i rusningen kan det vara svårt  att komma in även om göteborgare oftast är justa och släpper in en.
Titel: SV: Insatser mot "mittfilsåkare" på trefiliga motorvägar
Skrivet av: Ersa skrivet 10 mars 2015, 11:02:41 AM
Nej, regeln är nog mest tänkt att användas mot de som lägger sig i "rätt" fil redan någon mil innan högerfilen blir till en avfart, och som därefter ligger i mittfilen c:a 15-20 km/t långsammare än trafikflödets 90 km/t. Vilket inte fungerar bra på sträckor där det är förbud för tung trafik att färdas i vänster fil, samtidigt som ingen får köra om "på insidan" i höger fil.