Spårvägssällskapet kör tågersättning

Startat av Göran Nilsson, 16 juni 2007, 14:19:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Göran Nilsson

I söndags, den 10 juni, var det stopp i tågtrafiken ett tag på eftermiddagen mellan Norrköping och Katrineholm pga en brand bredvid järnvägen. Ersättningstrafiken med buss kördes huvudsakligen av Orusttrafiken + en del turistbussar (själv fick jag åka med en Neoplan från Ramnäs Buss).



När jag väntade i Norrköping dök denna upp, Svenska Spårvägssällskapets FOM290 från 1968 som skulle användas som trafikledningsfordon men som hade med sig passagerare. Observera skylten i framrutan!
/ GNl

Simon Bertilsson

Undrar vad Svenssonresenären tänker när de får se det här...  ::)

Göran Nilsson

Den enda kommentaren jag hörde var en dam som gärna ville åka med "den söta blå bussen!"

Niklas Bygdestam

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 16 juni 2007, 14:23:48 PM
Undrar vad Svenssonresenären tänker när de får se det här...  ::)


En del tycker nog att det är läckert. Men vissa klagar nog högljutt. En del resonerar nog ungefär som att inte nog med att vi måste tvingas till att byta till buss, vilket vrak vi tvingades åka i också. Trodde inte att man hade kvar så gamla vrak i trafik längre... :o

De förstår inte att det är veteranfordon utan tror att SJ har skrapat fram gamla bussar för sånt här...
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Svempa

Får mig att minnas en gång för några år sedan när en bekant till mig försökte övertyga mig om att SJ s¨sent som 1985 körde med ånglok i persontågen i Norrland, Vilket jag naturligtvis motsade. Men hon var helt säker på att hon 1985 hade åkt ånglokdraget tåg till sundsvall.
Och myckt riktigt i samband en lokskada hade OKB:v enl deras uppgift dragit ett SJ tåg efter något problem den sista biten till stationen i Sundsvall.

Leif D

För att komplettera bilden av denna storstörning något, så ska jag tillägga, att det denna söndag i värsta skolsluts och semesterstarts säsongen, så var det inte bara en brand utmed spåret mellan Katrineholm och Norrköping. Nämnda brand slog också ut kraftförsörjningen till ställverket i Strångssjö under flera timmar.
Samtidigt hade även banan mellan Åby och Järna drabbats av nedriven kontaktledning söder om Enstaberga.
Detta fick till följd att all tågtrafik stoppade norr om från Norrköping.
Dessa två händelser inträffade ca 11.30 och då jag och min sambo skulle åka till jobbet vid 13-tiden så var bangården i Norrköping redan full med uppställda tåg söderifrån. Endast Ötrafs pendeltåg kunde gå som vanligt.

Ca kl 14 hade 11 bussar skaffats fram och flera letades.
Även jag blev uppringd och tillfrågades om jag kunde köra buss, av Orusttrafikens ersättningstrafikledare. Att samme trafikledare även använde SSS buss som tjänstefordon, beror nog på att alla andra bussar behövdes för körning.
Trafikledaren i fråga har ju även stark anknytning till SSS bussverksamhet.

Eftersom jag redan var i tjänst hos SJ AB, kunde jag ju inte köra buss, då jag tillfrågades, utan fick nöja mig med att åka taxi till Nyköping för att där bemanna en X40 som vändes till tåg 238, på vilekt jag skulle jobba denna söndagseftermiddag. Tågtrafiken norr om Norrköping kom igång ca 17.30.
Tjänsten blev dock relativt lindrig, trotts -65 min från Nyköping. Vid ankomst till Sandviken var detta -15 min och då vi återvände till Gävle endast -5 min. Kvällen fick avslutas med plankstek och tjeckiskt öl på Mac Gillis Pub.
;-)

Sundås

Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

bjalle

Citat från: Sundås skrivet 17 juni 2007, 00:17:28 AM
Fruktansvärt häftig bild! :)
Instämmer.
Sen att texten "Reservbuss" nästan ser fejkat ut i datorn gör häftigheten inte mindre

Peter Elmheden

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 juni 2007, 14:30:14 PM

En del tycker nog att det är läckert. Men vissa klagar nog högljutt. En del resonerar nog ungefär som att inte nog med att vi måste tvingas till att byta till buss, vilket vrak vi tvingades åka i också. Trodde inte att man hade kvar så gamla vrak i trafik längre... :o

De förstår inte att det är veteranfordon utan tror att SJ har skrapat fram gamla bussar för sånt här...

Hörde av en som körde tågersättning häromsistens mellan V-ås och E-tuna. Där var det ett "fruntimmer" som blev helt hystrisk när
hon fick höra att man inte kunde använda dator i bussen (internet).

JDS

Citat från: Peter Elmheden skrivet 17 juni 2007, 02:34:07 AM
Hörde av en som körde tågersättning häromsistens mellan V-ås och E-tuna. Där var det ett "fruntimmer" som blev helt hystrisk när
hon fick höra att man inte kunde använda dator i bussen (internet).

Tja, hon hade väl anledning att vara irriterad eftersom hon köpt en tågbiljett; som bekant kostar dessa lite mer och då ingår bl a möjligheten att använda internet ombord. Om då tåget ersätts av buss så kan man tycka att det vore en rätt rimlig begäran att servicenivån så långt som möjligt skall vara motsvarande som på tåget.

Magnus_J

som kuriosa fick jag på en kvinna igår (hade "trängselbuss") .
Hon var välidigt imponerad över hur fina bussar vi har i sverige, hon brukade vistas en hel del i Indien berättade hon. Jag kanske är fördomsfull, men det är välen ganska stor skillnad ;)

Leif D

Citat från: JDS skrivet 17 juni 2007, 03:06:18 AM
Tja, hon hade väl anledning att vara irriterad eftersom hon köpt en tågbiljett; som bekant kostar dessa lite mer och då ingår bl a möjligheten att använda internet ombord. Om då tåget ersätts av buss så kan man tycka att det vore en rätt rimlig begäran att servicenivån så långt som möjligt skall vara motsvarande som på tåget.

Skojar du ??  eller ......
I sådanna lägen, ska faktiskt resenärerna vara tacksamma att de faktiskt kommer fram överhuvudtaget. Har de sedan åsikter om komfort, väntetider, försening och annan hantering så får de ju i samtliga fall vända sig till respektive trafikoperatörs kundtjänster i efterhand, med krav på ersättning och dyligt.

Att under sånna här "total brax" i trafiken komma med sådana specifika krav, det lär de ju inte komma långt med. Risken är ju bara att någon (personal eller resenär) blir oförskämd och otrevlig, helt i onödan.

Skulle våra trafikoperatörer stå med en massa reservresurser tillhands hela tiden utifall och för att klara allt, ja då skulle nog ingen ha råd att köpa biljetter med de priser som då skulle behövas.

Kan ju dessutom nämna att det numera är väldigt ovanligt att vissa gaphalsar lyckas skrika sig till taxikörning för att de har så bråttom, i vart fall vid störningar på SJ-tåg. Detta då man inte kan prioritera vissa före andra.
;-)

Karsten

För övrigt måste jag tillägga att åkkomforten i 9000 (bussen på bild) är väldigt bra. Ljudnivå som en B9S ungefär, tolka som ni vill.

Simon A

Citat från: Karsten skrivet 17 juni 2007, 22:31:11 PM
För övrigt måste jag tillägga att åkkomforten i 9000 (bussen på bild) är väldigt bra. Ljudnivå som en B9S ungefär, tolka som ni vill.

Håller med om att det är en grym åkkomfort på 9000. Har åkt i den vid flera tillfällen på klassresa o som färdmedel till innebandymatcher. Inte långt ifrån dagens busstandard. :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 17 juni 2007, 03:06:18 AM
Tja, hon hade väl anledning att vara irriterad eftersom hon köpt en tågbiljett; som bekant kostar dessa lite mer och då ingår bl a möjligheten att använda internet ombord. Om då tåget ersätts av buss så kan man tycka att det vore en rätt rimlig begäran att servicenivån så långt som möjligt skall vara motsvarande som på tåget.

Och hur många beställningsbussar har möjlighet till internetuppkoppling? Westins Bussar har. Men sedan är det inte särskilt många. Det är väl viktigare att komma i väg snabbt än att vänta i oändlighet på att få fram en buss som uppfyller en massa i sammanhanget oviktig standard.
Damen kan begära återbetalning på tågbiljettten om hon tyckte att detta med avsakand av itnernet var till väsentligt men för henne. Men antagligen hade hon inte ens köpt en biljett. I regel kollas inte sådant på ersättningsbussarna.
Obefogat kärringgnäll kallar jag det och damen skall prisa sin lyckliga stjärna för att det inte var jag som var stationsvärd. Då hade hon fått lugna ner sig eller stanna kvar på stationen. Vid trafikavrott utanför operatörens kontroll kan hon inte ställa några krav på internet eller annat bjäfs på ersättningsbussarna. Bussen skall förstås vara traifkduglig och körde av en kompetent förare. Men därutäver kan man inte ställa några krav utom rent ekonomiska.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)