Grön GUBbe inväntar grönt (Bild)

Startat av Oskar A, 19 augusti 2008, 23:10:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Mattsson

Citat från: jocke skrivet 20 augusti 2008, 23:41:03 PM
Nog fan gnisslade 346 och den såg man inte mattsson byta in inte :)

nej, gjorde hon inte  >:( 
:P ;)

76

Ryckte i växellådan gjorde hon däremot. Speciellt när hon inte var varmkörd. :)

Niklas Bygdestam

Citat från: Neopland skrivet 21 augusti 2008, 14:58:49 PM
Vilken kontrast alltså, det bara blänker i lacken på 396 medan den 13 år äldre 264 ser helt matt ut. Jag tror nog att liksom för Scania CN113-ledvagnarna så sjunger dessa också på sista versen.

Jo den har några år på nacken nu. Men ändå borde den inte tillhöra de bussar som ska bort först. Scania CN 113 ledbussar har högt golv och därför vill man få bort dessa av den anledningen. Sedan finns Volvobussarna 300-304 som är lite äldre än 264 och dessutom mer udda i Uppsala och de borde också försvinna före 264
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon A

Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 19 augusti 2008, 23:51:59 PM
Jag lyckades rätt bra  :P eller hur  ::)

Kanske blir nominerarad till Bussbytarkungen denna vecka och snor trofén från Niclas 8)

264 -> 262 -> 508 nåja, sen var det hemgång, dom bytte nog in den efter jag klivit av
till 286...
Lite värre än pappa då ;D 705(kollegan framför tog den då 632 sprutade servoolja)- 158- 284 som dessutom trivectorn började krångla på efter att han klivit av.

//Simon

Simon A

Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 21 augusti 2008, 17:53:25 PM
Hellre dig än någon annan  ;)
Ja, Niclas vet man ju kan köra buss till skillnad från vissa andra av dina kollegor ::)

//Simon

Fredrik Mattsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 augusti 2008, 21:22:33 PM
Jo den har några år på nacken nu. Men ändå borde den inte tillhöra de bussar som ska bort först. Scania CN 113 ledbussar har högt golv och därför vill man få bort dessa av den anledningen. Sedan finns Volvobussarna 300-304 som är lite äldre än 264 och dessutom mer udda i Uppsala och de borde också försvinna före 264

260-265 av -95 års modell
300-304 av -96 års modell

sen är det bara räkna ut vem som är äldst  :)

Niklas Bygdestam

Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 21 augusti 2008, 21:59:13 PM
260-265 av -95 års modell
300-304 av -96 års modell

sen är det bara räkna ut vem som är äldst  :)


Men 260-265 är ledbussar medan 300-304 är vanliga kortbussar. Volvobussarna 300-304 är de äldsta kortbussarna som finns kvar om man bortser specialbussen 548. Jag tror att 260-265 ligger nära till hands att försvinna också men jag skulle inte bli förvånad om de överlevde 300-304. Eller så kanske de försvinner ungefär samtidigt. Däremot skulle jag bli förvånad om 300-304 överlevde 260-265
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Ax

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 augusti 2008, 22:40:06 PM
Men 260-265 är ledbussar medan 300-304 är vanliga kortbussar. Volvobussarna 300-304 är de äldsta kortbussarna som finns kvar om man bortser specialbussen 548. Jag tror att 260-265 ligger nära till hands att försvinna också men jag skulle inte bli förvånad om de överlevde 300-304. Eller så kanske de försvinner ungefär samtidigt. Däremot skulle jag bli förvånad om 300-304 överlevde 260-265

Ja med tanke på att 300-304 fortfarande står kvar på slotts parkeringen och inte har använts i trafik vad jag har sett sen i våras. Så dom ligger nog väldigt nära att försvinna.

Neopland

Tror nog att Volvo-bussarna kommer att försvinna ganska snart faktiskt, de togs ju inte i trafik nu i samband med nya tidtabellen. Varför står de där vid Slotts-parkeringen förresten? Inväntar de nya ägare? Jag tänkte eftersom det stod ett antal Neoplan-ledbussar i boländerna i våras på likande sätt, som inte var i trafik och som nu har nya ägare.

Jonas

Citat från: Neopland skrivet 21 augusti 2008, 23:47:11 PM
Tror nog att Volvo-bussarna kommer att försvinna ganska snart faktiskt, de togs ju inte i trafik nu i samband med nya tidtabellen. Varför står de där vid Slotts-parkeringen förresten? Inväntar de nya ägare? Jag tänkte eftersom det stod ett antal Neoplan-ledbussar i boländerna i våras på likande sätt, som inte var i trafik och som nu har nya ägare.

De står på slotts pga att de inte får plats i garaget då vi har fått ett antal nya bussar.
Och nej, de kommer troligen inte ut i trafik igen, iaf inte före januari.

Niclas Rosenius


Neopland

Jag trycker inte att Scania CN113-ledbussarna har speciellt högt golv, inte om man jämför med GUB 721-723 till exempel, de är ju också mera otillgängliga eftersom de inte har dubbla dörrar fram eller bak. Man skulle väl kunna behålla Scania CN113-ledbussarna om man installerar en rullstolsramp som man kan hissa ner och lasta upp barnvagnar/rullstolar på?

Björn Ax

Citat från: Neopland skrivet 22 augusti 2008, 15:35:00 PM
Jag trycker inte att Scania CN113-ledbussarna har speciellt högt golv, inte om man jämför med GUB 721-723 till exempel, de är ju också mera otillgängliga eftersom de inte har dubbla dörrar fram eller bak. Man skulle väl kunna behålla Scania CN113-ledbussarna om man installerar en rullstolsramp som man kan hissa ner och lasta upp barnvagnar/rullstolar på?

Nja det är inte värt att spendera nå större summa pengar på dom bussarna. Dom sjunger på sista versen så. Installera rullstolsramp kostar nog ganska mycket pengar.