Svipptur til Trondheim

Startat av Magne, 20 juni 2007, 23:07:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magne

Heisann!

Det er sjeldent jeg skriver i dette forumet, men nå syns jeg det er på tide. Jeg har gått til anskaffelse av speilreflekskamera (Nikon D40), så nå følte jeg at det trengte en skikkelig prøvelse! Jeg hadde allerede gått litt nede i Oslo og knipsa noen bilder, men noe vil ha mer! Jeg hadde fri fra skolen på tirsdag, så jeg benyttet sjansen og ordnet meg en tur til Trondheim nettopp denne dagen.



Ferden begynnte i denne Neoplan Skylineren fra Lavprisekspressen. Som dere sikkert ser, er dette midt på natta mens vi har pause på Kvam.

Bussen kjørte videre, og jeg sov meg fram til Trondheim. Når jeg ankom Trondheim, gikk jeg ut og fotograferte busser. Det var kaldt ute denne morgenen, men når jeg møtte denne bussen, merket jeg ikke noe til kulden lenger.



Inne i byen, kryr det av Flybusser og andre turbusser fra Klæburuten.





Da har vi kommet til godbitene! Jeg kom til Trondheim med et håp om å kunne se den nye Volvo 9900 bussen til Klæburuten. På WIST fant jeg dette herlige synet!

Større bilde: http://www.stkp.net/Galleri/albums/userpics/DSC_0324.JPG
Større bilde: http://www.stkp.net/Galleri/albums/userpics/DSC_0347.JPG
Større bilde: http://www.stkp.net/Galleri/albums/userpics/DSC_0351.JPG
Større bilde: http://www.stkp.net/Galleri/albums/userpics/DSC_0329.JPG

Dette var 8 bilder av 200 bussbilder fra denne turen, så det er mer der det kommer i fra. Totalt ble det 500 bilder på tur!:) Lenge leve speilrefleks!!


Som bunus legger jeg ved et bilde som er inspirert av Bussmicke! Det artigste var at dette var ikke med vilje! Plutselig stod skjønnheten i objektivet mens jeg fotograferte en buss som kjørte på grønt lys! ;D
Hilsen Magne!


Besøk meg på www.magnehaheim.no

bjalle

Mycke trevligt och snyggt
Ser verkligen fram emot mer

Magne

Jeg har lagt opp noen flere bilder i galleriet mitt jeg kan vise fram.

Jeg begynner med en av Norge sine Volvo 9900 busser. Dette er en veldig sjelden buss her til lands. Denne bussen er egentlig litt spesiell, for i fjor var denne på tur over "dammen" til et helt annet kontinent. Bussen kjørte New York - San Francisco tur/retur. Når jeg tok bilde av den, stod den ved Hurtigrutekaia i Trondheim og leverte reisende ombord på Hurtigruteskipet, Finnmarken!





I Trondheim var det cruicebåt denne dagen, så det gjorde til at det ble litt busser som kjørte båtturister i byen denne dagen. Dette er det stortsett er mye av på sommeren. 


Østerdalsekspressen sin VF 50581 var ute med tyskere


Det samme var Østerdalsekspressen sin VF 75898.


Denne bussen kjører også båtturister i Trondheim. Dette er en ex. Flybuss fra Oslo. Bussen er en mye omtalt i det norske forumet "busspraten". Bussen har stått parkert på Kløfta utenfor Oslo i lengre tid uten å bli brukt. Nå har Gauldalen Billag leid den inn for sommeren for å transportere båtreisende.

På vei hjem, fikk jeg plassen oppe, foran i dobbeldekkeren. Der fikk jeg mange muligheter til flotte bilder! Et av dem kommer her!


Dette er Nordfjordekspressen sin, enn så lenge, nyeste buss. Bussen er en 9700 HD, og ble produsert i februar 2005. Dette er min favorittbuss i Norge for øyeblikket! Det kommer om ikke alt for lenge 2 nye Volvo 9700 HD med facelift til denne ruta! Jeg gleder meg som et barn som nettopp har fått sitt eget klatrestativ! ;D

Sånn, da ble det litt flere bilder fra min side!:) Håper bildene faller i smak!
Hilsen Magne!


Besøk meg på www.magnehaheim.no

Staffan Sävenfjord

Citat från: Magne skrivet 21 juni 2007, 00:14:47 AM

På vei hjem, fikk jeg plassen oppe, foran i dobbeldekkeren. Der fikk jeg mange muligheter til flotte bilder! Et av dem kommer her!


Dette er Nordfjordekspressen sin, enn så lenge, nyeste buss. Bussen er en 9700 HD, og ble produsert i februar 2005. Dette er min favorittbuss i Norge for øyeblikket! Det kommer om ikke alt for lenge 2 nye Volvo 9700 HD med facelift til denne ruta! Jeg gleder meg som et barn som nettopp har fått sitt eget klatrestativ! ;D

Sånn, da ble det litt flere bilder fra min side!:) Håper bildene faller i smak!


Minsann! Bilder från mitt favoritland faller naturligtvis alltid i smaken.
Nordfjordekspressen går alltså från Måløy via Stryn till Oslo och även om den börjar vid havet så kommer den upp på cirka 1000 meter höjd när den passerar Strynefjellet. Det säger sig självt att det krävs mycket av bussar som kanske börjar vid 0-gradigt vid kusten och kan ha 30 minusgrader på toppen av fjellet. Kjettinger (snökedjor) är i sådana fall ett måste. Dubbdäck fungerar inte eftersom det kan vara snöfritt så länge man kör utmed fjorden.
Man får väl ändå vara glad för att bussarna slipper köra gamla vägen över Strynefjellet, vilket de gjorde till slutet av 1970-talet. Så här såg det ut där i början på denna månad (bilden tidigare visad i lastbilsforum):

Skillnaden i dag mot förr är att nu är det maskiner som åstadkommer dessa snövallar. Förr fick man skotta med handkraft. Och så var det inte lika rent på själva vägbanan.
Nordfjordekspressen körs av Fjord1 (uttalas "fjord en", som är en sammanslagning av två rederier och fem bussbolag: MRF, Fylkesbaatane, Buss Møre, Nordfjord-Ottadalen, Sogn Billag, Hallingdal Billag och Akra Auto. Av dessa drivs det senare fortfarande under eget namn, medan de andra använder namnet Fjord1 och ibland har det gamla namnet som tillägg. De driver också lastbilsåkeriet Gods Møre. Fjord1 svarar därmed för det mesta av färjetrafiken på Vestlandet.
Dessutom driver Fjord1 tunnelsambandet vid Krifast, det vill säga landvägen från Kristiansund ut i världen. Det är en betalväg i cirka 25 år till. Sedan beräknas satsningen vara betald. Men redan 2009 får Kristiansund ännu en fast förbindelse med norska fastlandet, nämligen Atlanterhavstunneln som anknyter till Atlanterhavsvegen. Det färjesamband som går där i dag drivs av Fjord1 och förmodligen kommer de också att driva den avgiftsbelagda vägen (bomveg som det heter på norska).
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Magne

Godt og fyldig svar Staffan. Som du sier, begynner bussen helt ytterst ved vestkysten i Norge. Etter et par timer kjøring, er den midt oppe på Strynefjellet blandt snø, regn og kraftig vind. (hvertfall på vinteren). Det er ofte dårlig vær oppe på fjellet. Det hender på vinteren at Strynefjellet er stengt. Da blir det en nok så lang ekstrasløyfe for bussen. I stedet for å svinge til venstre ved Otta, må den fortsette E6 opp til Dombås, før den fortsetter ned mot Åndalsnes. Der i fra kjører den sørover igjen for å etterhvert komme til Stryn. Det er en ganske så lang ekstra runde som de fleste passasjerer nok helt sikkert ikke er veldig glade for å oppleve. Mitt største ønske, er faktisk å oppleve denne runden en gang!:) hehe
Hilsen Magne!


Besøk meg på www.magnehaheim.no

Staffan Sävenfjord

Citat från: Magne skrivet 21 juni 2007, 16:50:12 PM
Godt og fyldig svar Staffan. Som du sier, begynner bussen helt ytterst ved vestkysten i Norge. Etter et par timer kjøring, er den midt oppe på Strynefjellet blandt snø, regn og kraftig vind. (hvertfall på vinteren). Det er ofte dårlig vær oppe på fjellet. Det hender på vinteren at Strynefjellet er stengt. Da blir det en nok så lang ekstrasløyfe for bussen. I stedet for å svinge til venstre ved Otta, må den fortsette E6 opp til Dombås, før den fortsetter ned mot Åndalsnes. Der i fra kjører den sørover igjen for å etterhvert komme til Stryn. Det er en ganske så lang ekstra runde som de fleste passasjerer nok helt sikkert ikke er veldig glade for å oppleve. Mitt største ønske, er faktisk å oppleve denne runden en gang!:) hehe

Jag åkte över Strynefjellet på expressbussen Bergen-Trondheim i början av april ett år. Eftersom det gällde ett reportage hade jag innan varit i kontakt med chefen för NorWay Bussekspress och han önskade mig "go tur" med reservationen att det skulle kunna bli problem när vi skulle över Strynefjellet. Och fast det var så långt fram på året var det "frygteligt uvær" och långtradarförarna hade stort besvär med att lägga på "kjettinger" antingen det nu gällde körning uppför eller nedför. Bussen tog sig dock fram och när vi var nästan på toppen blev vi till och med omkörda av den buss som startat cirka en kvart efter oss från Stryn!
Jag är normalt inte rädd för att köra i snöoväder, men där skulle jag definitivt inte velat köra själv med min bil.
För övrigt är det ganska rejäla backar mellan Dombås och Åndalsnes också. Men sedan följer man i stort sett kustlinjen. Och på köpet får man se Trollveggen.
Den alternativa vägen till Stryn via Trollstigen och Geiranger är alltid vinterstängd.
Vid körning i Norge oktober - april (ja ända in i juni i vissa fall) är det tre för oss i Sverige okända begrepp att hålla i huvudet: vinterstengt, nattstengt och kolonnekjøring. Det senare innebar att man måste invänta en snöplog som kör före innan man får köra. Sedan måste man hålla sin plats i kolonnen. För att få köra med i en sådan måste man ha rejäl utrustning på däcken - helst kjettinger även på personbilar - och varma kläder i bilen. Det är också "grejt" att ha varm dryck med sig. Norska bensinstationer har därför mycket förmånliga priser på termosar med kaffe eller varm choklad. Det finns till och med de som bjuder på varm dryck om man köpt termosen där. Hos Statoil kostade det i början av juni 99 NOK för en sådan termos. Sedan fick man alltså fylla den gratis hur många gånger som helst.






Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)