Fråga om BussPC (SL) och liknande

Startat av Ulrik Berggren, 20 juni 2007, 09:10:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulrik Berggren

Hej på er

Har en fråga som jag hoppas att SL-förare kan svara på: Finns det möjlighet att kommunicera via bussPC och ropa upp enskilda turer och liknande? Anledningen till min fråga är att LLT planerar att avveckla sin kommunikationsradio på bussarna och ersätta den med något bussPC-liknande system som är kopplat till de nya biljettmaskinerna. Problemet är att detta system saknar möjlighet till att enkelt göra allanrop om man som förare vill meddela att man är sen och att anslutande linjer ska vänta in övergångsresenärer. Finns det några planer på att avveckla radion hos SL?

/UB

Kvarne

Citat från: Ulrik Berggren skrivet 20 juni 2007, 09:10:29 AM
Hej på er

Har en fråga som jag hoppas att SL-förare kan svara på: Finns det möjlighet att kommunicera via bussPC och ropa upp enskilda turer och liknande? Anledningen till min fråga är att LLT planerar att avveckla sin kommunikationsradio på bussarna och ersätta den med något bussPC-liknande system som är kopplat till de nya biljettmaskinerna. Problemet är att detta system saknar möjlighet till att enkelt göra allanrop om man som förare vill meddela att man är sen och att anslutande linjer ska vänta in övergångsresenärer. Finns det några planer på att avveckla radion hos SL?

/UB

Du kan via Buss-PC ropa upp specifika turer(Block som det kallas). Du kan även ropa upp en specifik vagn om du vill.
Detta oberoende av vilken entreprenör vagnen tillhör. Alla 3(snart 2) entreprenörer i SL-land har olika "prefix" före vagnsnumret.

Har för mig att det är som följer (Exempelvagn 6934)
Busslink: 1016934
Swebus: 1026934
Veolia: 1036934

Rätta mig gärna om jag har fel...

Via Buss-PCn kan du även ringa upp inprogramerade telefon-nr vilket är en smart funktion.

Jag saknar dock, tills GPS är fullt inkopplat, en möjlighet att via Buss-PC:n skicka statusmeddelande till trafikledningen om vagnens exakta possition.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Karsten

Det finns ett antal olika sätt att anropa på i BussPC-systemet.

1 - Vanligt anrop till trafikledningen

2 - Anrop till specifikt fordon, oavsett operatör

3 - Anrop till specifikt omlopp/tur/tåg/block

4 - Någon form av talgrupper finns inlagda, antingen uppdelade på linjer eller närområde. Hos Swebus NV används inte detta för närvarande

5 - Att bara ta mikrofonen och prata är ett mindre uppskattat alternativ i våra stora områden, men i Luleå kanske det är bra.

Reservation för att 4 och 5 är samma funktion. Jonatan eller någon annan BussPC-fantast kanske kan förklara bättre..

Överlag tycker jag BussPC fungerar bra, det kan dock tidvis vara problem med radiodelen samt pekskärmar som låser sig varpå ingenting fungerar.

Magnus_J

#3
anrop på område finns ännu inte eftersom SL inte kan komma överens om hur stora områden det skall vara.
så här ser radio bilden ut iaf. Telefon används inte heller. Vet inte om det är fungerande heller. Nån område har provat iaf.


Magnus_J

Citat från: Kvarne skrivet 20 juni 2007, 10:00:29 AM
Du kan via Buss-PC ropa upp specifika turer(Block som det kallas). Du kan även ropa upp en specifik vagn om du vill.
Detta oberoende av vilken entreprenör vagnen tillhör. Alla 3(snart 2) entreprenörer i SL-land har olika "prefix" före vagnsnumret.

Har för mig att det är som följer (Exempelvagn 6934)
Busslink: 1016934
Swebus: 1026934
Veolia: 1036934

Rätta mig gärna om jag har fel...

Via Buss-PCn kan du även ringa upp inprogramerade telefon-nr vilket är en smart funktion.

Jag saknar dock, tills GPS är fullt inkopplat, en möjlighet att via Buss-PC:n skicka statusmeddelande till trafikledningen om vagnens exakta possition.

TL kan ju se position på dataskärmen.

vagnsanrop sker via ISSI
EETNNNN

EE= Entreprenör ex 10 busslink 20 veolia 30 swebuss
T= Typ av utrustning 1. fast
NNNN= löpnummer

tex. 1016934

Fredde

Och under "Anrop annan TL" finns dessa inlagda på Nacka/Värmdö.

Telefonen fungerade förut, bla. till Stavsnäs har jag för mig, men nu är det två olika textmeddelanden eller direktanrop dit via denna funktion.



/Fredde

Ersa

Citat från: Fredde_J skrivet 20 juni 2007, 11:14:20 AM
Telefonen fungerade förut, bla. till Stavsnäs har jag för mig, men nu är det två olika textmeddelanden eller direktanrop dit via denna funktion.

Telefonlistan beror på vilket område du är inloggad på. Kör man en Norrtäljelinje finns det många telefonnummer till Roslagens bilfärjor i listan, men dessa lär nog försvinna så snart man loggar in på t.ex en ren Täbylinje. Jag tänker dock inte lägga upp någon bild på Norrtäljelistan, då alla telefonnummer syns på bilden.

Ersa

Citat från: Magnus_J skrivet 20 juni 2007, 11:04:13 AM
anrop på område finns ännu inte eftersom SL inte kan komma överens om hur stora områden det skall vara.

Va? Områdena finns ju redan, via garagen.  ???  Norrtälje, Vallentuna, Täby, osv. Sen tillhör ju vissa linjer flera områden, t.ex 620 som hör både till Norrtälje och Åkersberga.
Vad jag saknar är att kunna anropa en viss linje. Kommer jag på 625:an vill jag kunna trycka in "665", och sedan tala i micen. Då ska enbart alla bussar på Swebus Vallentunas 665:an höra mig. Kan även vara smidigt att ropa upp alla 676:or då man som röd anslutningsbuss (625, 655, 656)letar efter en E18-buss. Idag hör alla Norrtäljebussar dessa anrop i stil med "Jag söker en 676:a norrgående mellan Brottby-Söderhall" t.ex..

Citat från: Ulrik Berggren skrivet 20 juni 2007, 09:10:29 AM
Finns det några planer på att avveckla radion hos SL?

Du menar väl utveckla? Inte avvecklar man en ny produkt som kom så sent som 2004-05?

Patrik

Så om en Swebus Kallhäll förare säger till en passagerare att han inte kan anropa Busslink Täby förare som kör linje 178 vid Jakobsberg så ljuger han?

Kvarne

Citat från: Patrik skrivet 20 juni 2007, 20:24:23 PM
Så om en Swebus Kallhäll förare säger till en passagerare att han inte kan anropa Busslink Täby förare som kör linje 178 vid Jakobsberg så ljuger han?

Ljuger eller är okunnig, Ja.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Patrik

Citat från: Kvarne skrivet 20 juni 2007, 21:08:17 PM
Ljuger eller är okunnig, Ja.

Bra, då vet man till nästa gång.
Okunnig hoppas jag inte då han var närmare 50år.

tomsa

Sedan finns det väl en sida av det hela med kommunikation mellan bussar... Ska och FÅR det göras? Och i så fall när och hur? Tekniskt sett är det möjligt även i Göteborg, men vi FÅR inte.

Magnus_J

jaha då är jag okunnig och felinformerad  ;D
ska plocka fram manualen igen då...

Jonatan

Citat från: Patrik skrivet 20 juni 2007, 21:10:26 PM
Bra, då vet man till nästa gång.
Okunnig hoppas jag inte då han var närmare 50år.

Jag skulle som buss-PC fantast (tydligen... enligt Karsten iaf  :)) säga att det är lite "överkurs" att anropa en förare på annat område om man inte vet omlopp eller individnummer. För att få kontakt med den bussen måste man logga in som om man ska köra extratur på exvis. linje 178. Då byter man också talgrupp och kan prata ut till alla bussar med den linjens talgrupp (och antagligen hela linjens trafikområde). Då går det också att göra ett TL anrop som landar hos linjens trafikledning (som antagligen blir lite konfunderade över att en buss som tillhör annan entreprenör/område anropar dom). Trafikledning går väl också att få kontakt med och genom den få reda på bussnummer om den ligger inlagd under anrop annan TL (eller vad det heter, har aldrig testat)

På så sätt går det att få kontakt med annat områdes/entreprenörs bussar men att kräva att en förare ska göra det mitt i en linje, med följd att bussen skyltar om och att han måste logga in på eget omlopp/linje efteråt, är lite mycket tycker jag. Känns inte riktigt som att det är tänkt att man ska göra det heller eftersom man måste strula på detta sätt. Jag har gjort det några gånger som ersättningsbuss för pendeltåg och anropat busslink-vagnar i ösmo/nynäshamn eller deras TL för att passagerare inte ska missa anslutningar sent på kvällen som kanske inte går igen förrän någon timme senare eller tom. nästa morgon. / J

Karsten

Citat från: tomsa skrivet 20 juni 2007, 21:19:02 PM
Sedan finns det väl en sida av det hela med kommunikation mellan bussar... Ska och FÅR det göras? Och i så fall när och hur? Tekniskt sett är det möjligt även i Göteborg, men vi FÅR inte.

Varför får man inte det? I en del av SLs spårbundna trafik(en viss trafikutövare och kultur) är det inte tillåtet heller att prata förare emellan. Troligtvis för att trafikledarna inte ska sitta sysslolösa eller känna sig oviktiga...

Själv tycker jag, både som trafikledare och lokförare, att det ofta underlättar att "gå förbi" trafikledaren. Om inte annat för att slippa onödiga upprepningar och misstolkningar pga andrahandsuppgifter.