Gamla Scania CN113 från Stockholm Söderort

Startat av Mikael T Nilsson, 17 juni 2007, 10:57:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Jag började gå igenom lite äldre digital-bilder i min samling och hittade bland annat dessa bilder. Först en f.d. SL H16, Busslink 6765, fotograferad i Fruängen 2004. Vagn 6766 såg jag för några veckor sedan som övningsbuss i Solna.



Sedan en vinterbild på f.d. SL H17, Busslink 6835, vid Liljeholmen 2003. 6835 tillhörde ursprungligen SL Hornsberg men lämnade innerstaden efter många år och hamnade då i Söderort/Nyboda.



Slutligen en nattbild på Busslink 6851 vid Sergels torg, en knutpunkt för många nattbusslinjer. Bussen har just ankommit Sergels torg som första tur för natten på linje 191 från Norsborg. Vid fototillfället användes många av Söderorts äldre bussar i natt-trafiken, främst 68xx-vagnar.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Karsten

Vackert! H17 var mycket trevliga innerstadsbussar, framförallt från vagn 6851 och uppåt. En liten korrigering bara; 6835 levererades till Söderhallen (liksom hela serien 6801-6850), men de 20 dielsarna 6831-6850 hamnade ganska snart i Hornsberg.

Niclas Wennerlid

Jodu, jag mins när Karsten rekomenderade mig en buss att köra en tidig avgång på 791:an från Södertälje. Jag stod och velade om vilken vagn jag skulle ta, Karsten tipsade om 6836 som skulle gå som en raket enligt andra förare - och det gjorde den...
Även om en tvåväxlad innerstadsvagn inte var det bästa valet för en 791:a så var det riktigt kul!

//Niclas

Mikael T Nilsson

Citat från: Karsten skrivet 17 juni 2007, 20:45:45 PM
Vackert! H17 var mycket trevliga innerstadsbussar, framförallt från vagn 6851 och uppåt. En liten korrigering bara; 6835 levererades till Söderhallen (liksom hela serien 6801-6850), men de 20 dielsarna 6831-6850 hamnade ganska snart i Hornsberg.

Tack för kompletteringen. Ja, dessa vagnar är saknade.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Niclas Andersson skrivet 18 juni 2007, 07:12:41 AM
Jodu, jag mins när Karsten rekomenderade mig en buss att köra en tidig avgång på 791:an från Södertälje. Jag stod och velade om vilken vagn jag skulle ta, Karsten tipsade om 6836 som skulle gå som en raket enligt andra förare - och det gjorde den...
Även om en tvåväxlad innerstadsvagn inte var det bästa valet för en 791:a så var det riktigt kul!

//Niclas

Hade Söderort även turer på linje 791? Kul och udda med en H17 på 791:an.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Niclas Wennerlid

Nja, inte riktigt!  Både Karsten och jag arbetade på nattrafikledningen i Hornsberg.
Minns inte riktigt anledningen till att jag var tvungen att köra 791:an med förmodligen var det akut personalbrist.

Mvh Niclas

Karsten

Citat från: Niclas Andersson skrivet 20 juni 2007, 08:28:14 AM
Nja, inte riktigt!  Både Karsten och jag arbetade på nattrafikledningen i Hornsberg.
Minns inte riktigt anledningen till att jag var tvungen att köra 791:an med förmodligen var det akut personalbrist.

Mvh Niclas

Och jo då, Söderort har haft körningar på 791. Dock tursatta med ledvagn. Hornsberg hade vid den tiden körningar på 193-195 med sin egen ledvagn 4109, så den kunde inte Niclas sno (vilket han egentligen ville).

Fredrik

Tjena! Vad är H16 och H17 för bussar? Är det CN113 bägge 2 eller? Varför har SL egna beteckningar på fordonen?

Mvh Fredrik

Bussmicke

CN113CLB båda två.
H16 dörr 1-1-1
H17 dörr 2-2-1
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik

Tack!  :) Varför har SL egna beteckningar på bussarna? Har det att göra med att man ska kunna skilja på enkel eller dubbeldörr fram och eller 1 eller 2 bakdörrar? Jag är nämligen en stor beundrare av Scania CR111, CR112, CN112 och CN113... :) Vad står BLE för? Många frågor nu... :)

Cero

Citat från: Fredrik skrivet 20 juni 2007, 14:03:37 PM
Tack!  :) Varför har SL egna beteckningar på bussarna? Har det att göra med att man ska kunna skilja på enkel eller dubbeldörr fram och eller 1 eller 2 bakdörrar? Jag är nämligen en stor beundrare av Scania CR111, CR112, CN112 och CN113... :) Vad står BLE för? Många frågor nu... :)

SL hade i likhet med Göteborg, Malmö, Uppsala och säkert bussbolag i flera orter egna typbeteckningar på bussarna. Detta var för att förenkla hanteringen.

För SL:s del fanns följande:

H56: CR111MF
H59: CR111M (2-2-1)

H10: CR112 (1-1-1)
H11: CR112 (2-1-1)

H12: CN112 (1-1-1)
H13: CN112 (2-2-1)
H14: CN112 (1-1-1 2,60 bred)
H15: CN112 (2-1-1)
H30-H31: CN112AL (ledvagn)

H16: CN113 (1-1-1)
H17: CN113 (2-2-1)
H18: CN113 MaxCi (oavsett dörrställning)
H32-H33: CN113 AL/ALB (ledvagn)

Hoppas detta skingrar dimman lite. Kolla mer på www.bussgaraget.nu under "SL grupp 2".

/Cero

Fredrik

Citat från: Cero skrivet 20 juni 2007, 16:31:31 PM
SL hade i likhet med Göteborg, Malmö, Uppsala och säkert bussbolag i flera orter egna typbeteckningar på bussarna. Detta var för att förenkla hanteringen.

För SL:s del fanns följande:

H56: CR111MF
H59: CR111M (2-2-1)

H10: CR112 (1-1-1)
H11: CR112 (2-1-1)

H12: CN112 (1-1-1)
H13: CN112 (2-2-1)
H14: CN112 (1-1-1 2,60 bred)
H15: CN112 (2-1-1)
H30-H31: CN112AL (ledvagn)

H16: CN113 (1-1-1)
H17: CN113 (2-2-1)
H18: CN113 MaxCi (oavsett dörrställning)
H32-H33: CN113 AL/ALB (ledvagn)

Hoppas detta skingrar dimman lite. Kolla mer på www.bussgaraget.nu under "SL grupp 2".

/Cero

Siffrorna inom parantes, är det enkel eller dubbeldörr? Är första siffran framdörren eller är det sista siffran som är framdörren som om man ser bussen från dörrsidan?

Mvh Fredrik

Fredrik


Cero

Dörrställning är angiven som antal i respektive dörrhål i ordningen framdörr-mittdörr-bakdörr för normalvagn. För ledvagn tillkommer en ytterligare bakdörr.

/Cero

Peter Öden

Hej !

Notera att SL H 13 2x2x1 hade det långa axelavståndet trots de dubbla mittdörrarna samt normal
golvhöjd !!

Mvh Peter Ö