UL Entreprenörer (Vem kan man få åka med ?)

Startat av scaniaolsson, 04 februari 2024, 07:56:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

scaniaolsson

God morgon.

Lite nyfikna frågor om bussar i UL-området.
I April kommer jag mest troligt att åka lite buss i området runt Uppsala enligt följande.

Fredag
806 Arlanda-Långhundra
677 Långhundra-Rimbo
677 Rimbo-Uppsala

Söndag
801 Uppsala-Arlanda

Vilken / vilka entreprenörer kommer jag att kunna stöta på ??

Har sett bilder hos Bussmicke med både Sköldhs Taxi &  Danielssons på 806:an, 677 är väl en SL-linje.
801:an vet jag inget om.

Hos UL finns ju även Kristian Larssons, kör de på fasta linjer eller ??

Mvh
Nyfiken Skåning.
Fordonsintresserad elmontör.

toddetoddelito

Hej!
Det finns säkert någon som har bättre koll än mig. Rätta mig gärna i sådana fall, men:

UL806 tillhör Keolis. Däremot körs den ofta (om inte alltid?) av Danielssons.

SL677 körs av Transdev.

UL801 både tillhör och körs av Keolis. Har du kanske redan koll på, men kan ändå vara bra att veta, att man behöver en särskild biljett till Arlanda (ett annat än den med tågtrafik). UL ansåg att det blir skev konkurrens gentemot pendeltåget, och höjde därför biljettpriset för buss till Arlanda rätt rejält (117 kronor vuxen, 81 kronor rabatterad). Så UL801 har en särskild och dyrare biljett.

Kristian Larssons har jag sett köra på UL100 (Keolis avtal) med en Setra. Däremot vet jag inte hur det samarbetet ser ut, vilka linjer de kör på osv. Oftast körs dock Keolis egna bussar på UL100, så bli inte alltför besviken om du missar Kristian Larssons där.

Allt gott, och välkommen hit!

toddetoddelito

Vill också lägga till att den särskilda biljetten endast behövs till UL801 och 880. På UL806 åker du med den vanliga biljetten  :)

scaniaolsson

Tack för info.

När det gäller biljett kommer jag att lösa en 72 timmars och efter att ha kollat med UL så gäller den utan tillägg på 801 till Arlanda.
Fordonsintresserad elmontör.

toddetoddelito

Ah, det stämmer förstås!

Hoppas det blir en fin resa :)

scaniaolsson

Ja det ska säkert bli bra.

Målet att resa den dagen är egentligen flyg Ängelholm-Arlanda och sen vidare till Uppsala.
Men är man på Arlanda före lunch och inte har någon tid att passa förrän på kvällen i Uppsala så varför inte åka och se sig om lite.

Vissa delar av Uppland har inte varit i innan heller, däribland Rimbo.
Så då kan man passa på att åka dit och äta lunch  ;D
Fordonsintresserad elmontör.

Buzzlover

Tillägg här också:
677 avgången 05:18 Uppsala - Åby vägskäl samt 05:50 Åby vägskäl - Uppsala kör Keolis UL som enda avgång på linjen, byte till/från SL bussen som Transdev kör görs i Åby vägskäl gäller dock ENDAST dessa avgångar.

806 kör Keolis själva varierat med Danielssons dock har båda operatörernas bussar Keolis internnummer.

880 Uppsala - Arlanda direkt kör Mohlins bussar.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

toddetoddelito

Har nu senaste dagarna hållit ögonen lite mer öppna angående vilka linjer Kristian Larssons kör, och noterat att de även kör på linje 101 och 514. Men precis som på linje 100 kör de inte exklusivt på dessa, utan det vanligaste verkar vara att Keolis själva kör.

scaniaolsson

Såg att Bussmicke fångat Kristian Larsson 98 på 848 i Sala nu häromdagen.

Så då vet vi att "KL" kör turer även på 848.
Fordonsintresserad elmontör.

toddetoddelito

Har också sett de köra på linje 102 och 821 sedan sist.

Kanske rimligt att anta, att de främst kör på Keolis linjer som går i nord/sydlig riktning med Uppsala som nod (dvs längs C600 norrut, och mot Knivsta/Ultuna söderut), samt regionlinjer västerut från Uppsala? Kan inte erinra mig om att jag sett deras bussar på linjerna som går österut från Uppsala (mot Knutby, Alunda, Hallstavik etc).

scaniaolsson

Låter ju mycket rimligt.
Känns ju lite som att "KL" bussarna är helt integrerade i Keolis, förutom ägande av vagnarna och vem chaufförerna är anställda av.

För annars hade man väl knappast kunna köra så "spretigt" som man gör.
För visst har väl "KL" inte mer än typ 5-6 linjevagnar och man kör ju uppenbarligen på följande linjer
(som vi vet nu) 100,101,102,514,821,848.
Fordonsintresserad elmontör.

Oskar Blanusa

Såg KL 86 (ZFT 10A) på Löfströms Allé i Sundbyberg i oktober 2023. Den hade texten Kristian Larsson på sig. Så jag antar att dom kör både buss i linjetrafik och beställningstrafik

Niclas 1987

Kristian Larsson   kör  både  linjetrafik  olika  linjer  åt   keolis  i  ul område samt bäställningstrafik