Lite tågersättningsbussar från i höstas (Bilder)

Startat av Gano, 25 januari 2021, 19:14:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gano

Nedan följer en del bilder från tågstoppet mellan Ramlösa och Ängelholm i höstas. Ersättningsbussar körde Ramlösa - Helsingborg C, Ramlösa - Helsingborg C - Ängelholm - Förslöv och Helsingborg C - Ängelholm (Direkt).


Merresor 1831 var en av två båtbussar som kördes ner från Stockholm för att köra tågersättning, här i Ängelholm. Transdev i Eslöv stod för personalen. Efter avslutad tågersättning kördes dessa ner till Eslöv och vad de gör för närvarande är okänt. Är det någon som känner till något om dessa?


Den andra Interlinken, Merresor 1832 ses här anlända till Ängelholms station efter en direkttur från Helsingborg C.




Ett av de lite mer lokala företagen som körde tågersättning var Sundspärlans buss. Här passerar EMF 55X och XPO 242 en av flera broar över Rönne å.



Här avgår Sundspärlans buss EGB 682 från det tillfälliga hållplatsläget för Helsingborg C vid stadsbusshållplatsen Biblioteket. På grund av att Fjärrbussterminalen ockuperas av regionbussarna, fick alla tågersättningsbussar inte plats och därav inrättades flera tillfälliga hållplatslägen utanför Helsingborg C.


BD Bussresor TDT 625 anländer här till det tillfälliga läget för tågersättningsbussarna mot Ängelholm och Förslöv.


Sundspärlans buss ZKU 832 ses här vid korsningen Södra Storgatan, Södergatan, Bergaliden och Trädgårdsgatan. Bussen var på väg mot Förslöv via samtliga mellanstationer.


Här ses Starbussar FLT 90A vid Förslövs station vid ett uppehåll innan avgång mot Ramlösa station via samtliga mellanstationer.


Åter i Helsingborg syns Alternativ trafik ETW 862 anlända till Helsingborg C på en tur mellan Förslöv och Ramlösa.

Övriga företag som jag observerade köra tågersättning var Limmareds buss, Vannarpsbussarna och Balderbuss.

Buzzlover

Om jag inte minns helt fel så behöll Transdev "Båtbussarna" och gjorde dom Flygbussar man behöll till "Merresor" vilket får mig att tro att dom Båtbussarna/Merresor strajpade Scania bussarna förmodligen återgår till ordinarie Båtbussarna-trafik när nu trafiken med Kryssningsfartyg kommer igång 100%
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Walter

Tack för bilderna.

Såg vad jag tror bör vara en av dessa fd båtbussar stående hos Scania i Lund. Sågs ut mot E22 så kunde inte se vilken individ det är.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lars-Håkan_E

Citat från: Buzzlover skrivet 25 januari 2021, 19:24:27 PM
Om jag inte minns helt fel så behöll Transdev "Båtbussarna" och gjorde dom Flygbussar man behöll till "Merresor" vilket får mig att tro att dom Båtbussarna/Merresor strajpade Scania bussarna förmodligen återgår till ordinarie Båtbussarna-trafik när nu trafiken med Kryssningsfartyg kommer igång 100%

Båtbussarna kör ju ingen "Kryssningstrafik" utan i huvudsak till Destination Gotland i Nynäshamn och hamnarna i Stockholm till Viking och TallinkSilja:s fartyg.

Det är ju i huvudsak den sistnämnda som i princip har upphört.

Gano

#4
Citat från: Buzzlover skrivet 25 januari 2021, 19:24:27 PM
Om jag inte minns helt fel så behöll Transdev "Båtbussarna" och gjorde dom Flygbussar man behöll till "Merresor" vilket får mig att tro att dom Båtbussarna/Merresor strajpade Scania bussarna förmodligen återgår till ordinarie Båtbussarna-trafik när nu trafiken med Kryssningsfartyg kommer igång 100%

Eftersom Transdev har några stycken grå Volvo 9700 tågersättningsbussar i Skåne som man inte använde under tågstoppet får mig att tro att dessa Interlinkar var här nere i annat syfte också. För om man ändå har andra tågersättningsbussar i närheten, men inte använder de känns det lurt. För man lär inte kört ner dessa från Stockholm om de bara skulle användas under en period på två veckor, när man ändå har andra bussar.

Citat från: Walter skrivet 25 januari 2021, 21:03:46 PM
Tack för bilderna.

Såg vad jag tror bör vara en av dessa fd båtbussar stående hos Scania i Lund. Sågs ut mot E22 så kunde inte se vilken individ det är.
Kul att det uppskattas.

Det är mycket möjligt. Om inte det är en av Vys flygbussar är de säkert en av dessa. Flygbussarna har också någon/några grå Scania Interlink/OmniExpress för trafiken mellan Malmö och Sturup.

Ulf Berlin