Arriva 6921 vid Tekniska Högskolan 18/5

Startat av Fredrik Gelin, 18 maj 2018, 17:13:10 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Bussfanatikern


buskörare


Fredrik Gelin

Citat från: buskörare skrivet 24 maj 2018, 06:07:33 AM
6922 och 23 går i trafik också.
Jag stötte på 6922 vid Tekniska igår på hemvägen.
Tanken var att försöka få två blå MAN på samma bild, men Frihamnens blåbuss ville inte vara med på det upplägget så det fick bli en närbild på 6922 istället.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Mikael T Nilsson

Tack för information och kompletterande bilder! 
Har motsvarande antal eller ett mindre antal Volvo B9S led slopats eller på väg att bli röda?
Man ser fortfarande en hel del Volvo på Norrorts stomlinjer 178 & 670.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

buskörare

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 25 maj 2018, 11:25:21 AM
Tack för information och kompletterande bilder! 
Har motsvarande antal eller ett mindre antal Volvo B9S led slopats eller på väg att bli röda?
Man ser fortfarande en hel del Volvo på Norrorts stomlinjer 178 & 670.

Tror ingen slopats än, tror man avvaktar tills man ser att man är i fas.

Fredrik Gelin

Många av, men inte alla de blå B9:orna i Norrort är ju inte Arrivas bussar utan avtalsbundna och SL-ägda vilket jag vet varit en orsak till att de inte kunnat avvecklas i förtid på andra depåer.
Däremot misstänker jag att det går att måla dem röda och slopa andra bussar som Arriva själva äger då det finns ett gäng sådana också.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


buskörare

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 25 maj 2018, 12:31:22 PM
Många av, men inte alla de blå B9:orna i Norrort är ju inte Arrivas bussar utan avtalsbundna och SL-ägda vilket jag vet varit en orsak till att de inte kunnat avvecklas i förtid på andra depåer.
Däremot misstänker jag att det går att måla dem röda och slopa andra bussar som Arriva själva äger då det finns ett gäng sådana också.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Nån sa att efter 13 år så får dom börja kasseras. De flesta av våra är ju 13 år.

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 25 maj 2018, 11:25:21 AM
Tack för information och kompletterande bilder! 
Har motsvarande antal eller ett mindre antal Volvo B9S led slopats eller på väg att bli röda?
Man ser fortfarande en hel del Volvo på Norrorts stomlinjer 178 & 670.

Att slopa bussar måste väl vara en väldigt dålig idé just nu? Det borde ju behövas en hel del bussar till 28:an under hela sommaren och fram till jul.

Mikael T Nilsson

Tack för era svar. Fet ska i alla fall bli intressant att se om Volvobussarna blir kvar och i vilken färgsättning,
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

buskörare

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 maj 2018, 08:57:50 AM
Tack för era svar. Fet ska i alla fall bli intressant att se om Volvobussarna blir kvar och i vilken färgsättning,

Jag tror inte man kommer köpa in 30 MAN till för att ersätta alla blå.

Fredrik Gelin

Det är kanske en fråga om medelålder också, för även om Arriva köpte ett gäng nya bussar till trafikstarten så har de ju också ett stort antal bussar som drar åt fel håll så att säga.
Gissningsvis är detta orsaken till anskaffningen av de nya MAN-bussarna.
Eftersom det är så många gamla bussar kvar kan jag tänka mig att de måste fortsätta köpa några nya bussar varje år alternativt minska trafiken tillräckligt mycket för att kunna slopa gamla bussar utan att ersätta dem.
Alternativt kanske det finns nyare begagnade bussar som kan frigöras på annat håll inom koncernen och flyttas till Norrort och/eller Råsta.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


buskörare

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 26 maj 2018, 12:51:30 PM
Det är kanske en fråga om medelålder också, för även om Arriva köpte ett gäng nya bussar till trafikstarten så har de ju också ett stort antal bussar som drar åt fel håll så att säga.
Gissningsvis är detta orsaken till anskaffningen av de nya MAN-bussarna.
Eftersom det är så många gamla bussar kvar kan jag tänka mig att de måste fortsätta köpa några nya bussar varje år alternativt minska trafiken tillräckligt mycket för att kunna slopa gamla bussar utan att ersätta dem.
Alternativt kanske det finns nyare begagnade bussar som kan frigöras på annat håll inom koncernen och flyttas till Norrort och/eller Råsta.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Förlorar Arriva Ekerö så blir det ju ett gäng blå Scanior lediga där. Vi har väl 30 blå Volvo samt uppåt 5-10 Scania kvar. Att man skulle byta ut alla 30 Volvo med sprillans nya bussar när man inte vet hur upphandlingen går låter osannolikt. Det är ju bara 3 år kvar här.

Fredrik Gelin

Det behöver inte nödvändigtvis vara blåbussar som byts ut, medelåldern räknas ut genom ett genomsnitt av alla bussar i trafikområdet oavsett färg och modell.
VDL:erna och Volvobussarna som köptes till trafikstarten drar än så länge åt rätt håll då det brukar vara ett snitt på åtta år som gäller. Med tanke på det stora antalet bussar som togs över från Keolis och de många B9:or och "gammelscanior" som också finns i området tror jag inte att det är någon större vits att flytta Scaniorna på Ekerö till Norrort.
Det lär nog behövas nya eller näst intill nya bussar för att balansera alla gamla bussar.
Det skall dock sägas att jag inte sitter med fakta i frågan, så jag gissar utifrån hur det sett ut i andra avtalsområden.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


buskörare

#28
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 28 maj 2018, 08:25:22 AM
Det behöver inte nödvändigtvis vara blåbussar som byts ut, medelåldern räknas ut genom ett genomsnitt av alla bussar i trafikområdet oavsett färg och modell.
VDL:erna och Volvobussarna som köptes till trafikstarten drar än så länge åt rätt håll då det brukar vara ett snitt på åtta år som gäller. Med tanke på det stora antalet bussar som togs över från Keolis och de många B9:or och "gammelscanior" som också finns i området tror jag inte att det är någon större vits att flytta Scaniorna på Ekerö till Norrort.
Det lär nog behövas nya eller näst intill nya bussar för att balansera alla gamla bussar.
Det skall dock sägas att jag inte sitter med fakta i frågan, så jag gissar utifrån hur det sett ut i andra avtalsområden.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Kräver SL att man köper helt nya bussar till ett avtal som går ut om 3 år? Med tanke på vad anbudet låg på låter det rätt dyrt. Framförallt eftersom man valde att inte ge optionsåren.

igel

Citat från: buskörare skrivet 28 maj 2018, 08:35:11 AM
Kräver SL att man köper helt nya bussar till ett avtal som går ut om 3 år? Med tanke på vad anbudet låg på låter det rätt dyrt. Framförallt eftersom man valde att inte ge optionsåren.
Vad jag har förstodt fanns det någon sådan avtalsklausul oavsätt om optionen föll ut eller inte.

Nu är det väl så att det inte bara är Mälaröarna som tar slut i juni 2019 utan även Märsta-Vallentuna. Så i dagsläget är väl E20 det längsta avtal Arriva har i SL området. Därutöver bedriver Arriva busstrafik i Halmstadsområdet. Med tanke på hur ekonomin har sätt ut och ser ut på bussidan i Arriva Sverige, så är väl frågan om de kommer att lägga några konkuranskraftiga bud alls, eller om de bara satsar på spårtrafiken i Sverige framöver.