(https://i.postimg.cc/Xq4Btts2/5120-678-Vxh-B.jpg)
JRB 570 - Volvo B58/ Ikarus 1977.
Härlig bild :)
Vad är det för något som hänger under strålkastarraden?
Enl Bussboken 1977 var 5118,19,21,22,24,25 placerade i Vaxholm,men hela serien 5116-25 var väl det eller var några Råstaplacerade för Flygbusstrafiken?
Dessa gick även som förstärkningsbussar på Stockholmslinjerna.
Linje 678 var Rindölinjen som nu heter 688./Ulf
Under strålkastarna?
Stötfångaren med gummihornen och de två metallstegen
Mittemellan metallstegen(det som ser ut som ett element) ;) /Ulf
Nedre delen av kylaren sitter där bakom
Tack för fin bild. Just denna buss fick specialuppdraget som Musikkårsbuss i Söderhallen från omkring 1986 och en bit in på 90-talet. När det gäller serien 5116-25 var 5118-25 för övrigt hela sin livstid i Vaxholm medan de två första fanns i Norrtälje tills de renoverades omkring 1986 för att bli abononneringsvagnar i Hornsberg. Råsta hade de två första serierna (4866-75 och 4886-95) för flygbusstrafiken, men de flesta ur den första serien hamnade redan efter några år i Söderhallen, Hornsberg och Nyboda för Muskötrafiken. Ur den andra serien fick 4886 förnyat liv efter flygbusslivet och renoverades omkring 1986 för att också bli abonneringsvagn i Hornsberg. Då hade redan resten av de två första serierna slopats. Några 51-vagnar blev kvar i Vaxholm till 1991 då de slopades ungefär samtidigt med 4886 och 5116-17.
Christian B
Tack för utförligt svar,Christian :) /Ulf
(Kommer mycket väl ihåg"Musikkårsbussen")
Vårvintern 1990 företog Norra Trafikdistriktet en rundresa i södra Sverige för att studera radiosystem.
(https://i.postimg.cc/mr2gBqpX/5125-V-xj.jpg)
H51 5125 en dimmig morgon i Växjö (ev. reprisbild).
5125 var väl den enda som var helturist av dem, övriga betecknades halvturistare. 4886 och 5116 & 5117 fick ny littera H51A efter renovering.
(https://i.postimg.cc/8zkSNjBb/H51-Blu-Dec90-Jan91-Web.jpg)
Okänd H51 vid Blåsut kring årsskiftet 1990/91.
Mvh Gunnar
Gunnars bild: Någon ur den första serien, de hade denna typ av framdörr.
5125 blev ommålad till vanliga oxblodslacken men sedan tillbakamålad till "flygbusslack"!