Moderbolaget till Facebook byter namn till META ?

Startat av S Svensson, 28 oktober 2021, 20:33:02 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

S Svensson


Nico

Lite meningslöst, men något konsultbolag lär sannolikt ha tjänat multum. Ingen vågar ju ta fram något nytt på egen hand utan först ska det konsultvaskas för dyra pengar.

Sannolikt blir utfallet det samma som med bl.a. Globen och Huddinge sjukhus här på min hemmaplan, dvs. det finns ett slags officiellt eller administrativt namn som typ myndigheter, media m.fl. använder. Sedan så kommer vanligt folk att fortsätta med de benämningar de är vana vid... dvs. just då Globen, HS/Huddinge sjh. och FB/Fejjan osv.

Tycker FB kunde donerat konsultarvodet till Unicef eller nåt och sedan bitit ihop och erkänt att de fumlat för att därefter fortsätta med befintligt namn.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

Meta? De kunde väl bytt till Fiska direkt... ;D ::)

Nisse Bökelund

Varför det skulle heta Meta, får man väl aldrig veta? ;)

Sundås

Alltså, själva tjänsten Facebook ska inte byta namn, vilket står i artikeln. Det är moderbolaget/koncernen som ska byta namn. I koncernen ingår ju också bland annat Instagram och WhatsApp som också kommer hamna under Meta. Det ger ingen effekt gentemot användarna skulle jag gissa på.

Jämför med Google, som skapade ett moderbolag som heter Alphabet, där Google numera är ett av de ingående bolagen.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

pegee

Meta- är ett prefix som kommer från grekiskan, med betydelsen mellan, efter eller bakom. (Wikipedia).
Namnet kan närmast tolkas som "Ett parallellsamhälle" eller "Ett samhälle i samhället". 
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Björn Ax

Meta är också en term inom webbprogrammering vilket lär nog vara därifrån dom tog det även om vi säkert aldrig får veta varför dom tog det.

Så när det handlar om multinationella företag så får man försöka att inte tänka försvenskat även fast själva namnet har en annan mening på svenska.

För dom som vill läsa lite mera om meta: https://www.w3schools.com/tags/tag_meta.asp (Dock på engelska)