+ 2010 #13 - Busser fra Luxembourg

Startat av Bergenga, 23 januari 2011, 00:15:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

+ 2010 - #13
Busser fra Luxembourg


Nummer 13 skulle egentlig ha kommet på luciadagen, og da måtte det jo være noe annet som begynner på "Lu". To busser fra Luxembourg ble det derfor denne gangen. I likhet med Liechtenstein er Luxembourg en heller liten stat, men er da en del større. Likevel var de to eneste bussene jeg fant fra det landet også tilfeldigvis fra samme selskap; Voyages Emile Weber i Canach.

Den første fant jeg i St. Moritz. Tilfeldigvis står den her ved siden av en Setra fra samme selskap som den liechtensteinske bussen, men den Setra'en tilhører moderselskapet i Østerrike. Bussen er en Mercedes-Benz O580-15RHD Travego, og hvor ny den var vet jeg ikke, men den er i hvert fall facelift-facelift, så den er tidligst fra 2009. Den har også noe annet som er ganske nytt, for luxembourgske registreringsnummer for busser har alltid tidligere hatt bare bokstaven B før tallene, men for noen år siden gikk man bort fra det og den har en annen bokstavkombinasjon.




EW 1509 ved St. Moritz Bahnhof, 01.07.2010.


Den andre bussen fra selskapet møtte vi på motorveien i Italia, en plass på veien mellom Lecco og Como. Dette er en Bova Futura Magnum, og den er i hvert fall ikke av nyeste versjon, så den kan sikkert være opp mot ti år gammel eller mer.


B 1557 på Autostrada dei Laghi, Fino Mornasco, 02.07.2010.
Mvh.
Øyvind Berg

Jacob

Snyggt! Nya Travego är helt klart den snyggaste enplans-turistbussen :) Skulle vilja se en Mercedesdubbeldäckare :D

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!