Motorproblem med nya MAN Lion's City 18C

Startat av Peter_ker, 19 oktober 2020, 17:59:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter_ker

Gamla Uppsala buss har beställt 15 nya MAN Lion's City 18C lätthybridbussar med biogasdrift.
Nu ska alla bussarnas motorer bytas ut redan innan dom tagits i trafik.
Jag hörde något om problem med överhettning i motorerna.
Är det någon som har hört något mer?

Bese001

Hej!

Inte mer än att jag sett 4 stycken på SBH:

DOW 47H        I trafik 201005
CHG 04S         
DUA 13U
JSL 69G          De tre sista i trafik 201007.

SBH anger vagnsnr 455-458 men de numren är ju redan upptagna av de 8 MAN A23 CNG som levererades i vintras.
Trist om det börjar med strul direkt!

Dessa lär väl, när de väl kommer igång, att ersätta några äldre dieselvagnar?   
211-220 från 2009, kanske.
   

Peter_ker

4 st. hann komma till Uppsala innan dom försvann igen.

Bussmicke

Citat från: Peter_ker skrivet 19 oktober 2020, 17:59:54 PM
Gamla Uppsala buss har beställt 15 nya MAN Lion's City 18C lätthybridbussar med biogasdrift.
Nu ska alla bussarnas motorer bytas ut redan innan dom tagits i trafik.
Jag hörde något om problem med överhettning i motorerna.
Är det någon som har hört något mer?

Snacka om kvalitet.... 😁😎
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

Vi har förvisso inga hybrider, utan rena diesel (RME)-bussar. Men oj vad det har krånglat med dom. Trots att de äldsta är runt 2,5 år. Motorstyrning fel, funktionsfel stående värme, underspänning, olje- kylvätskeläckage, bränsletillförsel osv.

igel


Citaro C2

Citat från: Bussmicke skrivet 20 oktober 2020, 07:49:53 AM
Snacka om kvalitet.... 😁😎

Inget ovanligt, alla tillverkare får kalla tillbaka fordon. Även Svenska...

bussgrabben


Nico

Det handlar nog mera om att alla tillverkare, i varierande grad och form, har sina problem med kvalité etc. Att kategoriskt döma ut en enskild tillverkare rakt av blir då inte helt rätt. Speciellt inte som det även ofta görs delvis baserat på subjektiva grunder.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Citaro C2

#9
Citat från: bussgrabben skrivet 21 oktober 2020, 08:04:49 AM
Menar du att det gör saken bättre?

Nä jag menar bara att alla tillverkare kan drabbas. Volvo, Scania, Toyota, BMW. Vi vet inte ens vad orsaken är. Det är alltid många underleverantörer inblandade i komplexa tillverkningsprocesser.

Peter_ker

Jag hörde att man satt i fel kolvar i motorerna så man byter hela motorn i bussarna.

Ersa

Föredömligt! Det finns ju tillverkare som dragits med motorras och problem med haverier längs våra svenska vägar, bl.a pga undermåliga kolvar. Detta för att man inte bytte ut dem tidigt.

Verkar som att GUB valt en bra leverantör.