Huvudmeny

Keolis Falun

Startat av Peter Öden, 08 december 2022, 14:37:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Idag kom det fem Volvo 8900-LE 4x2 till Keolis i Falun.
Fd. VR 8319, 8320, 8321, 8323 och 8324.
De står sedan 2022-11-07 regade på Keolis Sverige AB, teknikutveckling, Stockholm.
Keolis 66xx vagnar kommer att avyttras.

Mvh Peter Ö

buskörare

Då får vi hoppas att Keolis får ordning på tillsatsvärmarna i dessa, annars blir det en kall vinter för Falunförarna.

virtual1

Vilka av 6671-6681 gäller det som ska bytas ut? Eller har det försvunnit några på vägen redan så 5 st räcker?

Emem

Jodå
Tillsatsvärmarna fungerade idag när vi körde upp dem

buskörare

Vilket inte betyder att de funkar om en månad eller 2. Hos oss var de inte permanent trasiga, utan funkade i ungefär en vecka. För att sen vara trasiga igen. Samma på våra nuvarande, 4 v gamla och redan är majoriteten av tillsatsvärmarna ur funktion.

Lars-Håkan_E

Vad kör ni på för bränsle?

buskörare

Innan gick de på RME. Så förhoppningsvis bättre i Falun.

Fredrik Gelin

Ett problem kan vara att det inte monterats någon separat bränsletank för värmaren.
Kör man då motorn på RME brukar värmaren få problem med att antända bränslet vilket gör att munstycken och annat sätts igen.
Resultatet blir ibland en spektakulär rökutveckling som även kan leta sig in i bussen.
Speciellt otrevligt kan det bli om detta sker i servicehallen där den feta avgasröken inte hinner ventileras ut.

Kör man däremot på HVO brukar värmarna fungera hyfsat om man håller efter dem vid service och gör vissa punktinsatser vid behov.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


buskörare

Nej, nån separat tank brukar man nog inte montera på linjevagnar i södrare delar av landet.

Lars-Håkan_E

Det gör man på många håll där man använder RME som bränsle.

Att försöka få brännarna att gå på RME är bara slöseri med verkstadstid och pengar, det kommer aldrig att hålla mer än några dagar.

HVO funkar bra, mycket bra om man anpassar storleken på munstycket.

De flesta brännare har munstycken matchade efter tysk diesel.

buskörare

Okej, aldrig hört. Arriva gör det i alla fall inte och inte Transdev heller. Men jag antar att jag lyckats hamna på de enda bolagen som inte gör det då.
Och om nu Keolis är en av dom, så antar jag att man fixat det på dessa med och då är det ju lugnt!

pn81

Citat från: virtual1 skrivet 08 december 2022, 15:26:53 PM
Vilka av 6671-6681 gäller det som ska bytas ut? Eller har det försvunnit några på vägen redan så 5 st räcker?
Alla tio 66-vagnar som Keolis har i Dalarna (6671-6674 och 6676-6681) ska bytas ut av åldersskäl senast i maj/juni nästa år. 6676 och 6677 går i Falun idag och resten i Borlänge. Det räcker alltså inte med fem bussar för att ersätta dessa så jag utgår ifrån att det kommer flera senare. Jag vet inte när Volvobussarna kommer att trafiksättas.

Även ledbussarna 6033-6036 som går i Borlänge idag ska bytas ut till våren av samma anledning. Enligt uppgift ska de bytas mot nyare bussar av samma modell.

Bussmicke

Läge för en resa i vår då

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

homer

Enligt ryckte ska Citywide-bussarna i Eriksberg till Dalarna, kan vi kanske gissa att Omnilinkarna både korta och Led får nya hem i Stockholm

Det finns för övrigt 11 st 12 meters 8900 från Arriva som kanske alla hamnar i Dalarna

Mr.Omsi

8319-24 är lite mer lämpade för trafik i Dalarna än vad resterande 8900 som Keolis har köpt är. 8012-17 är stadsinredda