Allt nöjdare resenärer [SL]

Startat av Fredde, 21 februari 2008, 23:33:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Olle

Och då är i alla fall 31 % av resenärerna missnöjda, inget vidare resultat ?

Cero

Många enskilda individer inom SL-trafiken tycker jag gör ett jobb som jag ur trafikantsynpunkt kan bedöma som helt OK. Många gör det tom riktigt bra. En del är engagerade, andra inte, men många sköter iallafall sin uppgift. När det gäller entreprenörerna är det väldigt varierat även inom respektive bolag. Även om vissa trender kan skönjas mellan bolagen är det också väldigt områdes-/garage-/depåberoende. Här varierar det också över tiden vilket torde bero på personalen vid olika tidpunkter samt hur avtalen är utformade. Dessutom får man ju vad man betalar för, något som SL ibland inte riktigt verkar förstå.

När det gäller SL som helhet, dvs hur trafiken övergripande planeras, upphandlingar sköts, biljettsystem, etc, tycker jag det går stadigt utför. När man tittar som hastigast i rapporten verkar man inte ha särskilt stora ambitioner heller - 75% nöjda kunder 2010, dvs om tre år. Om jag hade 75% nöjda kunder skulle jag sluta jobba omedelbart och ägna mig åt något annat. Det är 100% eller åtminstone 98% som gäller som mål. Nu är ju förvisso SL en del i den politiska processen i Stockholms län och därmed får man ju ta saken i vacker tass och gilla läget, men totalt sett tycker jag SL fullständigt saknar ambitioner, visioner och framåtanda. Det verkar inte heller finnas lösnings- och kundorientering utan det är snarare problemorientering och tjänstemän och fack som tävlar i att säga "det går inte" flest gånger som gäller. Ur rent subjektiv synvinkel kan jag också konstatera att det från min Älvsjö/Fruängenhorisont snarare blivit indragningar än satsningar på kollektivtrafiken sedan trängselskattens införande och mer försämringar lär vara i antågande.