Bästa bilden 2007 om Bussar.

Startat av Möllers, 10 januari 2008, 18:59:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Citat från: Mattias Möller. skrivet 10 januari 2008, 20:33:13 PM
ahha okey.
Du har väl en Canon 350 väl Patrik.

Nej, hade.
Jag har haft en 40D i 4 månader nu.

Möllers

okey dom är dyra vet jag.
Bussmicke ha en med.

Dan Henriksson

#32
Citat från: Mattias Möller. skrivet 10 januari 2008, 20:09:33 PM
Jag ser skillat på system kamera i Didital kamera.
På system kan man fota ner det är dåligt väder o den är mörkt ute o så.
Jag hade min canon den gammla det var svårt ibland fota med hälst det var moln ute.
Så brykade den ljusa rött då  :-\
Vet ej om canon 400D är bra kamera är så osäker om den kameran.

Skillnaden mellan en kompakt- och en systemkamera behöver inte vara så stor, det finns numera även avancerade kompaktkameror liksom det finns förhållandevis enkla systemkameror. Som regel har du fler inställningsmöjligheter på en systemkamera. Den stora nyttan med en systemkamera är att du kan byta objektiv och därigenom "skräddarsy" kamerautrustningen för det behov du har för tillfället. 400D låter som en bra systemkamera att börja med!

/Danne H

Möllers

Då du köpte din första system tog det väl tid innan du kunde allt om den.

Patrik

Citat från: Mattias Möller. skrivet 10 januari 2008, 20:36:35 PM
okey dom är dyra vet jag.
Bussmicke ha en med.

Dom är dyra ja, men gillar man att fota och experimentera så är det värt det.
Bussmicke har en annan kamera.

Patrik

Citat från: Mattias Möller. skrivet 10 januari 2008, 20:39:32 PM
Då du köpte din första system tog det väl tid innan du kunde allt om den.

Vem menar du?
Använd frågetecken för guds skull.

Möllers

Jo jag ska köpa objektiv till min canon så klart och stativ ska man ha om det är mörkt ute.
Jag vet inte man får bättre bilder man ha stativ om det är ljust ute men det märker jag nog ?

Möllers

Jo tog det tid för dig lera dig canon 350  ???

Henrik N

Stativ behövs inte i dagsljus, då har du tillräckligt med ljus för att få upp slutartiden

Möllers

Sen är det noga man håller den stilla med man fotar med en system kamera annas får man skit bilder.

Henrik N

Du kan få skitbilder med en kompaktkamera också, det spelar ingen roll vad man fotar med då bilden hänger på fotografen.. annars finns det ju objektiv med bildstabilisator som underlättar, dock ingen garanti för att exempelvis en buss i rörelse ska bli skarp..

Dan Henriksson

Citat från: Mattias Möller. skrivet 10 januari 2008, 20:39:32 PM
Då du köpte din första system tog det väl tid innan du kunde allt om den.

Det kan ta ett tag att lära sig allt, men det grundläggande går ganska snabbt att lära sig. Man behöver förmodligen aldrig använda alla inställningsmöjligheter på kameran, det blir så att det är några funktioner som man tycker fungerar bäst för det man brukar fota. Själv tycker jag om att använda Av-läget, med det menas att man ställer in bländaren själv men låter kameran ställa in tiden.

Danne

Möllers

Jag har hört flera som ha AV.läget är inte Tv-läget bra på system  ???

Henrik N

Tv-läget fungerar utmärkt på en systemkamera, man kan välja vilket som

Dan Henriksson

Citat från: Mattias Möller. skrivet 10 januari 2008, 21:03:16 PM
Jag har hört flera som ha AV.läget är inte Tv-läget bra på system.

Jo då, det är ingen skillnad i kvalitet. I Tv-läget gör du tvärtom: där ställer du in tiden själv och låter kameran ställa in bländarvärdet. Man måste ha klart för sig att bländare och tid är beroende av varandra, så det är bara frågan om vilket sätt man vill arbeta på när man tar bilderna.

/Danne