Runstenar (Visa dina runstensbilder)

Startat av Bussmicke, 12 juni 2007, 00:14:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Hallå alla. Nu har min nya Runstenssida, Bussmickes Runrike, öppnat.
Det har tagit 2 kvällar och nätter i anspråk att få till allt därav min frånvaro härifrån ett tag.





//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Erol

Citat från: Bussmicke skrivet 11 januari 2008, 01:57:02 AM
Hallå alla. Nu har min nya Runstenssida, Bussmickes Runrike, öppnat.
Det har tagit 2 kvällar och nätter i anspråk att få till allt därav min frånvaro härifrån ett tag.




Är det Säby utanför Salem som menas eller?

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Har uppdaterat lite till på hemsidan.





//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Sandström

Runsten M15 i Medelpad.

Texten lyder: Björn reste denna sten efter Ofrid och efter Unn, sina söner.
Stenen påträffades när den gamla kyrkan i Skön revs 1848. Den satt med ristningsytan inåt ovanför en dörr. Var den ursprungligen rest är okänt. Sin nuvarande placering fick den 1970,


Peter Sandström

Runsten M16 Medelpad.

Av denna sten är endast övre delen bevarad. Även denna sten har suttit inmurad i Sköns gamla kyrka.
Runristningen på denna sten upptäcktes först 1911 när den, delvis täckt av murbruk, låg i en stenhög vid kyrkoherdens stall.

Av kvarvarande runor går att utläsa: Björn reste... sin far/bror. Gud hjälpe... ristade runor.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Sandström

Runsten M1 i Medelpad (Bure stenen)

Texten på stenen lyder: Bergsven och Sigfast och Fride reste denna sten efter Bure, sin far och Fartegn ristade.

Runstenen har varit känd av runforskare sedan början av 1600-talet. Johan Bure, adlad Johannes Bureus, vår förste riksantikvarie och runforskare, trodde felaktigt att den i inskriften nämde Bure var stamfar till hans egen ätt.
Av de förkommande mansnamnen var endast Sigfast vanligt under vikingatiden. På namnet Bergsven finns bara ett belägg, på en ristning från Östergötland. Fride förekommer även på en uppländsk runsten och Bure är unikt för Nolby-stenen.
Runmästare Fartegn, som signerat inskriften är inte känd från någon annan ristning.

Krille

Citat från: Peter Sandström skrivet 10 maj 2008, 22:06:34 PM
Runsten M1 i Medelpad (Bure stenen)
Texten på stenen lyder: Bergsven och Sigfast och Fride reste denna sten efter Bure, sin far och Fartegn ristade.
Runstenen har varit känd av runforskare sedan början av 1600-talet. Johan Bure, adlad Johannes Bureus, vår förste riksantikvarie och runforskare, trodde felaktigt att den i inskriften nämde Bure var stamfar till hans egen ätt.
Av de förkommande mansnamnen var endast Sigfast vanligt under vikingatiden. På namnet Bergsven finns bara ett belägg, på en ristning från Östergötland. Fride förekommer även på en uppländsk runsten och Bure är unikt för Nolby-stenen.
Runmästare Fartegn, som signerat inskriften är inte känd från någon annan ristning.

Kul att du delger vad som står på den!
Bara en stenbumling med lite kryptiska tecken säger inte så mycket för en vanlig dödlig...

/K

JAB

På önskemål av Bussmicke, runstenen vid Össeby kyrka.

Ca 1100 e.kr. Texten lyder: Här ligger Huskarl.

JAB


bjorn_k

Citat från: JAB skrivet 04 september 2008, 20:11:49 PM
Runstenen vid Attmar kyrka.





Typiskt och väldigt bra exempel på tidig kristendom, det kändes ändå bäst att beskriva saker och ting som man "alltid" hade gjort (och på det enda sätt man visste) genom att rista runor i sten. Tur för oss förresten att det gjordes annars hade vi inte vetat mycket om t ex Håkan, Skygne och Altrud... Runor är ju annars en högst okristen företeelse...

Bussmicke

Har nu uppdaterat hemsidan med nya bilder.











//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.