Huvudmeny

Rättegång

Startat av Jan I Nilsson, 15 januari 2014, 21:14:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan I Nilsson


Utanför tingsrätten i malmö.

Percy Nilsson som byggde Malmö arena och som pumpat in många miljoner i hockeylaget MIF, fick ett raseriutbrott på glassbilens tutande och rusade ut och borrade ett hål i glassbilens däck. Nu är han i rätten ang. detta och på gatorna runt tingsrätten stod dessa släp.

Nico

Tja, känns som ett riktigt I-landsproblem och det är väl inte mer än rätt att bli lagförd om man begått skadegörelse eller liknande. Släpen får annars mig mer att tänka på någon form av rättshaveri, om än utfört av någon med gott om pengar.

Visst kanske detta ljud stör någon som är känslig, men normalt sett är väl annars denna typ av ljud mest en del av det övriga bruset (typ utryckningssirener, tåg, biltrafik, flygplan etc.) som hjärnan i stort sett rensar bort automatiskt. Annars är väl just glassbilens signal (någon som minns den gamla klockan) på väg bort. Senast grejen var väl att man istället skulle få ett sms när den var på G.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

TageK

Trams!
Det ordet känner vi igen, och denna storväxte man kände sig dessutom hotad av en ung tjej som körde en glassbil.
Han kände sig hotad, dubbeltrams!

Muk

Det här påminner om Ekfors energi i Övertorneå och deras "nazist-skyltning".  Vissa har allt för mycket tid och pengar.  ::)

JDS

Hm, borra är inte så smart, han kunde ha gjort något roligare som t ex att parkera in hemglassbilarna bakom massor av släpvagnar, dyrt men roligt och under normala omständigheter inte åtalbart.

Håller inte alls med dem som tycker att man får tåla lite ljud. Det är en sak med sånt som är samhällsnyttigt på ett eller annat sätt (tåg- och vägbuller, utryckningsfordon, snöröjning m m) men när det gäller reklam är det bara miljöförstöring, det går ut på att man exploaterar en icke prissatt resurs (folks uppmärksamhet, som tack vare vårt genetiska arv fungerar även i sömnen) bara för att ingen kan hindra en.

Sen brukar ju glassbilen komma typ en gång om dagen på ganska snälla tider, så det är väl mest för att han tycker att den är löjlig som han blir irriterad. Tror inte att han jobbar så mycket natt, det finns nog andra än han som bättre än han behöver tystnad på dagen. Men han har rätt ändå, onödiga ljud bör begränsas.

Nico

Citat från: JDS skrivet 15 januari 2014, 22:51:55 PMHåller inte alls med dem som tycker att man får tåla lite ljud.

.... onödiga ljud bör begränsas.

Lite ljud bör man nog kunna tåla... det är när det blir mycket ljud som det blir problem. Sedan beror det även lite på var man valt att bosätta sig. Det är ju en klassiker att det inte går att äta kakan och ha den kvar. Har man valt att bosätta sig i en urban miljö med allt vad det innebär så får man nog även till viss del ta skeden i vacker hand... och frågan är sedan vad som egentligen är ett onödigt ljud?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Citat från: Nico skrivet 15 januari 2014, 23:01:43 PM
Lite ljud bör man nog kunna tåla... det är när det blir mycket ljud som det blir problem. Sedan beror det även lite på var man valt att bosätta sig. Det är ju en klassiker att det inte går att äta kakan och ha den kvar. Har man valt att bosätta sig i en urban miljö med allt vad det innebär så får man nog även till viss del ta skeden i vacker hand... och frågan är sedan vad som egentligen är ett onödigt ljud?

Var inte så himla filosofisk hela tiden. Jag har redan förklarat allting, du behöver bara hålla med!  :P

Nico

Uppfattat! Ska försöka att komma ihåg det till nästa gång.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Han har dock läst på om några lagtexter här, ser man.

1: Skyltar krävs det tillstånd (bygglov?) för, men detta gäller inte om budskapet finns på en släpvagn. Ser man bara till att släpvagnen är lagligt parkerad är det svårt rent juridiskt att få bort budskapet på den. (Därav alla gamla släp med reklambudskap intill motorvägarna)
Även om man inte pekar ut ett specifikt mål (eller specifik myndighet) kan man tvingas ta ner skyltar med obekväm text från sin egen mark:
http://op.se/lanet/berg/1.2073148-olle-ohlsson-stammer-staten

2: Hemglass färger är säkerligen inte varumärkesskyddade, så därför har han lånat dem, eller mycket snarlika färger. Han har däremot undvikit att ta med Hemglasas logotyp och typsnitt, så dessa med största sannolikhet är skyddade.

HJP

Citat från: Nico skrivet 15 januari 2014, 23:01:43 PM
Har man valt att bosätta sig i en urban miljö med allt vad det innebär så får man nog även till viss del ta skeden i vacker hand... och frågan är sedan vad som egentligen är ett onödigt ljud?
****
Nja, jag får nog hålla med JDS. Varför bör inte Hemglass "ta skeden i vacker hand" och störa så lite som möjligt? Det är ju ingen hälsokost de säljer. Jag kunde höra glassbilen, flera kvarter bort, när den gick här, och ungarna blev alltid glassugna.
Undrar om det inte finns en paragraf i trafikförordningen, som säger att man inte får störa onödigtvis, i trafiken. Är glassbilen en nödvändighet, eller ens viktig? Och vart ska alla flytta, som inte vill höra detta ljud?

HJP

Kvarne

Personligen har jag inte hört den där klassiska signalen på länge. Jag tycker inte den är störande....snarare trevlig....en del av samhället.
Ska vi hårdra det till sin spets dessutom så "tutar" ju inte bilen f.ö...snarare "spelar en melodi".


Kort sagt: Jag finner detta riktigt onödigt och tycker att vederbörande kanske borde lugna ner sig ett snäpp eller två.... :)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Nico

Citat från: HJP skrivet 16 januari 2014, 11:31:54 AMUndrar om det inte finns en paragraf i trafikförordningen, som säger att man inte får störa onödigtvis, i trafiken. Är glassbilen en nödvändighet, eller ens viktig? Och vart ska alla flytta, som inte vill höra detta ljud?

Man får väl flytta ut i obygden.  ;) Bor man urbant får man som sagt nog ta en del nackdelar (t.ex. att vissa kommersiella företeelser som vill sälja sina produkter förekommer) med fördelarna. Sen finns det givetvis regler mot höga ljud etc. Här har nog Hemglass sett till att de ligger på rätt sida om decibelgränsen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

virtual1

Citat från: HJP skrivet 16 januari 2014, 11:31:54 AM
****
Nja, jag får nog hålla med JDS. Varför bör inte Hemglass "ta skeden i vacker hand" och störa så lite som möjligt? Det är ju ingen hälsokost de säljer. Jag kunde höra glassbilen, flera kvarter bort, när den gick här, och ungarna blev alltid glassugna.
Undrar om det inte finns en paragraf i trafikförordningen, som säger att man inte får störa onödigtvis, i trafiken. Är glassbilen en nödvändighet, eller ens viktig? Och vart ska alla flytta, som inte vill höra detta ljud?

HJP

Själv hör jag den nån gång då och då, kanske uppmärksammar den då max en minut av dygnets alla otaliga, trots att den snurrar omkring i området där jag bor rätt flitigt. Signalen stör mig mindre än vad en mygga gör. och jag har extremt svårt att förstå varför just denna signal känns jobbigare än hundskall, babyskrik, inbromsande bilar, fulla människor som skriker eller andra dagliga ljud/oljud. För mig är debatten fullständigt obegriplig, och jag är lika utsatt som alla andra som hör signalen.

Jo

Jag stör mig inte på Hemglassbilen och det var väl i alla fall ett halvår sen jag hörde den sist. Dock håller jag med att det skulle bli jobbigt i längden ifall fler anammade samma idé.

Om tex stadens största taxibolag skulle börja spela melodier för att locka till sig kunder när man inte hade någon körning. Skulle ju bli lite småjobbigt.

Taunusch

Citat från: Ersa skrivet 16 januari 2014, 00:29:32 AM
Han har dock läst på om några lagtexter här, ser man.

1: Skyltar krävs det tillstånd (bygglov?) för, men detta gäller inte om budskapet finns på en släpvagn. Ser man bara till att släpvagnen är lagligt parkerad är det svårt rent juridiskt att få bort budskapet på den. (Därav alla gamla släp med reklambudskap intill motorvägarna)
Även om man inte pekar ut ett specifikt mål (eller specifik myndighet) kan man tvingas ta ner skyltar med obekväm text från sin egen mark:
http://op.se/lanet/berg/1.2073148-olle-ohlsson-stammer-staten

Ett fordon som parkeras i reklamsyfte kan flyttas genom myndighetsbeslut....

Förordning (1982:198) om flyttning av fordon i vissa fall

2 § Utöver vad som framgår av 2 § andra och tredje styckena lagen (1982:129) om flyttning av fordon i vissa fall får ett fordon flyttas i följande fall.
6. Om det är uppställt på en offentlig plats som upplåtits för parkering och det huvudsakliga syftet med uppställningen uppenbarligen är något annat än parkering av fordonet.