SAAB har återuppstått

Startat av Niklas Bygdestam, 03 december 2013, 01:11:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 december 2013, 23:30:27 PM
Beror på att det fanns ett större antal GM-motorer på lager sedan tidigare. Frågan är väl bara vad som sedan ska ersätta den.  En egenutvecklad modern motor som klarar miljökraven blir dyr att ta fram.

Ännu en anledning till att jag tyvärr är lite skeptisk när det gäller Saabs framtid. Har de pengar och resurser för en ny motor? Och hur går det med att ta fram en ny kaross i framtiden? För den 9-3 som de nu åter tillverkar är en gammal modell. I Kina kanske intresse finns, men här i Europa är det nog lågt. Till och med här i Sverige tror jag det kommer gå trögt. Det hade varit en annan sak om de nu hade släppt ut en ny fräsch modell.

En del som köpte den sista generationen 9-5 känner nog att de begick ett misstag. Bilmodellen är ju redan nedlagd.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Det är nog så att 9-3 är avsedd för den stora kinesiska marknaden. Ska man sälja något i Europa blir det nog tuffare, och elbilar är ännu inte så pass utvecklade (batterierna) att de får ett brett genomslag och vettiga priser. Så frågan är väl vad som ska produceras i Trollhättan?

Nico

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 03 december 2013, 17:53:32 PM
Du har svaren på dina frågor på den länkade siten. Bilen kan fås med en av två batteriuppsättningar. Den ena är på 65 kWh och det andra 85 kWh. Med den första kan du köra med en hastighet av ca 90 km/h i drygt 370 km och med den större kapaciteten ca 480 km.

M v h
Ingwar

jag ifrågasätter inte Tesla på så vis, men effektivitet innebär mer än enbart räckvidd, bl.a. då nyttolast, innerutrymmen, inköpspris, driftskostnader, andrahandsvärde, pålitlighet vid olika väderförhållanden etc. Där är Tesla långt framme, men samtidigt är en hel del av punkterna jag räknade upp ändå sådana som måste vägas in och som till stor del har utgjort elbilarnas akilleshäl.

Att sedan enbart gå på en tillverkes angivna siffror innebär inte heller att man kan räkna med att få helt rättvisande siffror i jämförelse med flera oberoende test osv. Detta då tillverkarna självklart har ett egenintresse i att få så bra resultat som möjligt och ser sannolikt till att beräkna detta utifrån så ideala förhållanden som går... vilket inte direkt alltid är samma resultat som produkten ifråga i slutänden visar upp i händerna på en brukare/konsument.

Jämför du t.ex. de siffror du angav ovan (som väl då får förmodas vara optimalt beräknade och då även förutsätter att man inte förbrukar el på något annat än drift) med en modern dieselbil i samma storleksklass som Tesla så ser i alla fall inte jag att Teslan skulle vara ett vettigt alternativ ur effektivitetssynpunkt om man räknar in olika parametrar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 december 2013, 01:09:27 AM
Ännu en anledning till att jag tyvärr är lite skeptisk när det gäller Saabs framtid. Har de pengar och resurser för en ny motor? Och hur går det med att ta fram en ny kaross i framtiden? För den 9-3 som de nu åter tillverkar är en gammal modell. I Kina kanske intresse finns, men här i Europa är det nog lågt. Till och med här i Sverige tror jag det kommer gå trögt. Det hade varit en annan sak om de nu hade släppt ut en ny fräsch modell.

En del som köpte den sista generationen 9-5 känner nog att de begick ett misstag. Bilmodellen är ju redan nedlagd.

Du tänker ur ett för svenskt perspektiv. Den europeiska (och framförallt den svenska) marknaden är väldigt dyr, ineffektiv och liten jämfört med den asiatiska. Om resurser för nya motorer finns i Kina? Jo, nog finns det pengar i Kina, och om Volvos ägare Geely har råd med utvecklingsarbete har nog även Saabs ägare Nevs det också.
Båda företagen är ju kinesiska nu. Vad är skillnaden?

Björn Forslund

Frågan är väl vilken framtid "Saab" har i Sverige. Det är ju knappast någon idé att producera bilar här om de ska säljas främst i Kina. Vill man sälja i Europa blir det nog billigare att producera i Kina och skeppa över, men knappast tvärtom.

Ersa

Det blir väl som för de flesta uppköpta europeiska bilmärkena. Att fabriken i Europa behålls, medan en ny ännu större fabrik med mångdubbel kapacitet uppförs i Kina. Så blir det nog även på Volvo på sikt.

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 04 december 2013, 10:13:06 AM
Det blir väl som för de flesta uppköpta europeiska bilmärkena. Att fabriken i Europa behålls, medan en ny ännu större fabrik med mångdubbel kapacitet uppförs i Kina. Så blir det nog även på Volvo på sikt.

Ja, kostnadsläget är nog betydligt bättre i Kina. Låga löner och skatter.  Ska man sälja äldre Saabmodeller i Europa måste de nog vara billiga att köpa.

Mikey

Citat från: Björn Forslund skrivet 04 december 2013, 11:36:15 AM
Ska man sälja äldre Saabmodeller i Europa måste de nog vara billiga att köpa.

Det är väl just det som 9-3 är. Den kostar visserligen 279000:-, men räknar man med att det är den fullmatade Aero-versionen med skinnklädsel, klimaautomatik, stor och stark motor osv. så blir det inte så dyrt ändå. Utrustar man en Skoda Octavia till samma nivå så blir priset det samma, och även Skodor är väl (Var i alla fall, och sålde bra) i grunden 10 år gamla VW-konstruktioner? Jag ser därför inte riktigt hur Saab skulle få väldigt svårt att sälja sin 10 år gamla konstruktion. Man har ju dessutom uppdaterat modellen flera gånger, så en ny ser ju inte precis ut som en 10 år gammal...

Ersa

Citat från: Mikey skrivet 04 december 2013, 13:04:29 PM
Det är väl just det som 9-3 är. Den kostar visserligen 279000:-, men räknar man med att det är den fullmatade Aero-versionen med skinnklädsel, klimaautomatik, stor och stark motor osv. så blir det inte så dyrt ändå. Utrustar man en Skoda Octavia till samma nivå så blir priset det samma, och även Skodor är väl (Var i alla fall, och sålde bra) i grunden 10 år gamla VW-konstruktioner? Jag ser därför inte riktigt hur Saab skulle få väldigt svårt att sälja sin 10 år gamla konstruktion. Man har ju dessutom uppdaterat modellen flera gånger, så en ny ser ju inte precis ut som en 10 år gammal...

De största Saabskeptikerna har ofta svårt att dra paralleller till andra bilkoncerner som har samma förutsättningar på åldrar och "gamla" generationer.
Det är rätt trist att så många svenskar verkar älska att klanka ner på vår egen industri. I t.ex Frankrike och Tyskland är man ju mera motsatsen. Där sitter man inte och är negativa till landets egna produkter och biltillverkare.

Cero

Citat från: Ersa skrivet 04 december 2013, 13:33:15 PM
De största Saabskeptikerna har ofta svårt att dra paralleller till andra bilkoncerner som har samma förutsättningar på åldrar och "gamla" generationer.
Det är rätt trist att så många svenskar verkar älska att klanka ner på vår egen industri. I t.ex Frankrike och Tyskland är man ju mera motsatsen. Där sitter man inte och är negativa till landets egna produkter och biltillverkare.

Jag förstår inte heller varför allt med svensk anknytning "per default" är kass och dåligt. Många gånger är de svenska produkterna lika bra eller rent av bättre än utländska konkurrenters, men ändå betraktar svenskar dessa som skräp. Kanske ligger det i den svenska avundsjukan; "du ska inte tro att du är något". Det gäller kanske även att företag inte ska tro att vi är något i världskonkurrensen?

Citat från: Mikey skrivet 04 december 2013, 13:04:29 PM
Det är väl just det som 9-3 är. Den kostar visserligen 279000:-, men räknar man med att det är den fullmatade Aero-versionen med skinnklädsel, klimaautomatik, stor och stark motor osv. så blir det inte så dyrt ändå. Utrustar man en Skoda Octavia till samma nivå så blir priset det samma, och även Skodor är väl (Var i alla fall, och sålde bra) i grunden 10 år gamla VW-konstruktioner? Jag ser därför inte riktigt hur Saab skulle få väldigt svårt att sälja sin 10 år gamla konstruktion. Man har ju dessutom uppdaterat modellen flera gånger, så en ny ser ju inte precis ut som en 10 år gammal...

Visst kan man förundra sig över varför det inte skulle gå att sälja en tio år gammal skapelse. Se bara på Volvo som fortfarande säljer XC90 med hyfsad framgång. Den modellen är tolv år. Dock tror jag här att problemet är två; Saab 9-3 har aldrig varit en produkt som ansetts "bäst" och sålts i stora antal på flera marknader och dessutom har Saab som varumärke ganska litet värde generellt sett. Volvo är betydligt starkare och vissa andra är naturligtvis ännu starkare.

Att VW kan sälja gammal skåpmat är inte så konstigt när de jobbat i femtio år med att hamra in sitt budskap i folks medvetande om någonting som påminner om "världens bästa bil med världens högsta kvalitet". Har man nått dit kan man i princip sälja vad som helst utan att "åka dit". Har man bara ett spritt och stabilt varumärke går många kunder på myten. Ett exempel på detta är Passat som åtminstone hos många svenskar betraktas som en nyare och modernare bil än V70. Sannolikt beror detta på att man bytte lyktglas på den för några år sedan och basunerade ut den som "ny". Passat debuterade 2005 och V70 2007. Det är upp till var och en att fundera över vilken modell som är nyast på marknaden.

Mr G

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 december 2013, 22:30:27 PM
Nu blir det knepigt. AIK så men Dif så. ;D

AIK skrivs förstås med versaler och gärna med punkt emellen bokstäverna, dvs A.I.K.

Den andra klubben skrivs förslagsvis dif, känns onödigt med versal i början där.  ;D

吉先生

Stefan Lindberg

När hundratals nya Saabar hamnat på skroten kan man ju undra om det finns någon efterfrågan  ???

Här ett foto från Skroten i Skepplanda http://www.redox.se/index.html




Mikey

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 09 december 2013, 20:41:05 PM
När hundratals nya Saabar hamnat på skroten kan man ju undra om det finns någon efterfrågan  ???

Här ett foto från Skroten i Skepplanda http://www.redox.se/index.html

Bilarna som hamnade på skroten var väl Saabs gamla utvecklings-, prototyp och testfordon som de haft de senaste åren. Dvs bilar som har dränkts, skakats tills de brister, modifierats med ikke-godkända medel, krockats och bilar som i olika stadium inte har byggts klart. Dvs fordon som hade varit rent livsfarliga att ha ut på vägen. Jag kan på bilden urskilja mig modeller från de senaste 10 åren, inte bara nya. Alla bilar som var körbara, säkra och kunde säljas gjorde ju även så i butiker och på auktion (KVD), och det gick ju rätt bra. Alla blev sålda.

Ersa

Och trots alla negativa skriverier och Bilprovningens hårdnackade motstånd, lyckades ägaren till 9-5 SportCombi nr 17 tillslut få svenska registreringsskyltar till sin bil. Detta genom att först köra till Kiel i Tyskland och registrera in den med tyska skyltar, som sedermera byttes in mot svenska.
http://9-5sc2012.com/?p=832

Nummer 8 har även den inregistrerats i trafik i Tyskland. I Leer, Niedersachsen närmare bestämt:
http://9-5sc2012.com/?p=872

Fredde

Lennart Fahlgren blev den förste private kunden av den nyproducerade Saab 9-3. 15 personer köpte bil av Nevs första dagen när försäljningen av bilarna startade på nätet.

http://www.dn.se/ekonomi/lennart-kopte-forsta-saaben-pa-natet/