SAAB har återuppstått

Startat av Niklas Bygdestam, 03 december 2013, 01:11:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cero

Med rätt marknadsföring, servicenät och prissättning kan säkerligen en gammal 9-3 bli en succé i Kina. Den kinesiska marknaden är stor och efterfrågan på billigare bilar finns definitivt där. Att modellen har några år på nacken stör nog inte kinesen, förutom de mera "posh" typerna i storstäderna förstås. En av storsäljarna i Kina har länge varit VW Jetta från åttiotalet, och den modellen går fortfarande att köpa nytillverkad. Dock måste Saaben tillverkas i Kina för att bli en hit. Annars kommer importtullarna att slå ihjäl den pga priset.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 december 2013, 16:49:31 PM
SAAB är en förkortning "Svenska Aeroplan AB". Detsamma gäller t ex ASEA, ABB, IBM, ITT, ICA osv och alla dessa loggor skrivs alltid med versaler när det gäller skyltar, reklammaterial mm.

Ja, då gör man som företaget vill. IBM, ITT och ABB skall för övrigt skrivas med versaler även i text eftersom det uttalas I-be-ämm. I-te-te resp A-Be-Be. I text skall det annars stå Asea resp Ica. Liksom t ex Ikea.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 december 2013, 16:49:31 PM
SAAB är en förkortning "Svenska Aeroplan AB". Detsamma gäller t ex ASEA, ABB, IBM, ITT, ICA osv och alla dessa loggor skrivs alltid med versaler när det gäller skyltar, reklammaterial mm.

Jovisst, fram till 1965 stämmer det. Med därefter skedde ett (i PRV) officiellt registrerat namnbyte från Svenska Aeroplan Aktiebolaget till Saab AB. Vad jag minns skrev koncernens namn mellan 1969-1995 ut Saab-Scania AB och inte "SAAB-Scania AB".
Och trots att Vabis är en förkortning av Vagnsfabriks-Aktiebolaget i Södertälje har jag för mig att man inte skrev "Scania-VABIS AB" utan Scania-Vabis AB om lastbilskoncernen före 1969. Om Scanias eget försäkringsbolag idag skrivs ut "Vabis Försäkringsaktiebolag" eller "VABIS Försäkringsaktiebolag" vet jag dock inte.

Däremot har jag sett den blandade versionen "Saab-ANA" flera gånger, bl.a på ANA:s egen hemsida, men nästan aldrig "SAAB-ANA" eller "Saab-Ana" i officiella sammanhang.

Visst är Saab-logotypen i versaler ännu, men även orden Volvo, Opel, Scania och Setra skrivs ju ut i enbart versaler när det gäller logotypen på deras fordon, samt på skyltar och broschyrer.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Nico skrivet 03 december 2013, 17:05:19 PM
Visst, men frågan är hur effektiv den är? Den är ju knappast jämförbar med en bil med vanlig förbränningsmotor och när Top Gear testade den så krämade de ur batteriet ganska fort vill jag minnas.

Du har svaren på dina frågor på den länkade siten. Bilen kan fås med en av två batteriuppsättningar. Den ena är på 65 kWh och det andra 85 kWh. Med den första kan du köra med en hastighet av ca 90 km/h i drygt 370 km och med den större kapaciteten ca 480 km.

M v h
Ingwar

Ersa

Citat från: Cero skrivet 03 december 2013, 17:28:58 PM
Med rätt marknadsföring, servicenät och prissättning kan säkerligen en gammal 9-3 bli en succé i Kina. Den kinesiska marknaden är stor och efterfrågan på billigare bilar finns definitivt där. Att modellen har några år på nacken stör nog inte kinesen, förutom de mera "posh" typerna i storstäderna förstås. En av storsäljarna i Kina har länge varit VW Jetta från åttiotalet, och den modellen går fortfarande att köpa nytillverkad.

Ja, Lada 2107 som i princip är jämngammal med Volvo 240 och Saab 99/900 tillverkades fram till september 2012 i Ryssland, men fortsätts tillverkas i Egypten än idag. :D
http://en.wikipedia.org/wiki/Lada_Riva

Citat från: Cero skrivet 03 december 2013, 17:28:58 PM
Dock måste Saaben tillverkas i Kina för att bli en hit. Annars kommer importtullarna att slå ihjäl den pga priset.

Att sätta ihop bilarna i Kina är en förutsättning, ja. Men detta kommer ju även att gälla Volvo och GM-märkena om de vill sälja i Kina. Det var/är väl samma slags importtullar i Australien? Jag har för mig att Volvo skeppade bilar i delar till Australien och satte ihop dem på en fabrik där för att slippa tullarna på 1970- och 80-talet.

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 december 2013, 17:43:55 PM
Ja, då gör man som företaget vill. IBM, ITT och ABB skall för övrigt skrivas med versaler även i text eftersom det uttalas I-be-ämm. I-te-te resp A-Be-Be. I text skall det annars stå Asea resp Ica. Liksom t ex Ikea.

Det är frågan om varumärken och jag tror inte firman vill att det står "Saab" på fasaden eller produkterna. Det är ju skillnad på logotyper och hur man skriver i löpande text. Det är ju dessutom begynnelsebokstäverna i flera ord och ursprungligen inget namn även om det går att uttala.
Inget att diskutera, bara ett gå in på SAAB:s hemsida och se hur man valt.

www.saab.com


Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 december 2013, 20:07:04 PM
Det är frågan om varumärken och jag tror inte firman vill att det står "Saab" på fasaden eller produkterna. Det är ju skillnad på logotyper och hur man skriver i löpande text. Det är ju dessutom begynnelsebokstäverna i flera ord och ursprungligen inget namn även om det går att uttala.
Inget att diskutera, bara ett gå in på SAAB:s hemsida och se hur man valt.

www.saab.com

Logotypen: SAAB
All form av löpande text: Saab

Så tolkar då jag hemsidorna:
http://www.saabgroup.com/en/About-Saab/Saab-History/Timeline/
http://www.saabcars.com/sv/the-company/

Därför ser det i mina ögon alltid rätt konstigt ut när någon skriver SAAB med versaler i daglig text.

Björn Forslund

Tycker det är ok med  "Saab" för bilarna eftersom det blivit ett namn i folkmun och ingen koppling längre finns med företaget. Men som sagt det var väl loggan vi diskuterade, inte hur man skriver i löpande text.
I vissa fall tror jag det är bättre med versaler oavsett. Om jag skriver "jag går till Ica" kan det ju vara en tjej det är frågan om. "En lastbil från Slab" fattar nog få vad det betyder. skriver man däremot SLAB förstår man att det rör sig om ett företag.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 december 2013, 21:31:29 PM
Tycker det är ok med  "Saab" för bilarna eftersom det blivit ett namn i folkmun och ingen koppling längre finns med företaget. Men som sagt det var väl loggan vi diskuterade, inte hur man skriver i löpande text.
I vissa fall tror jag det är bättre med versaler oavsett. Om jag skriver "jag går till Ica" kan det ju vara en tjej det är frågan om. "En lastbil från Slab" fattar nog få vad det betyder. skriver man däremot SLAB förstår man att det rör sig om ett företag.

Ja, men SLAB (Svenska Lastbils AB) skall skrivas SLAB eftersom det uttalas Ess-Ell-A-Be. Eller skulle för från 1968 skrivs det Svelast och från 2001 Green Cargo.
http://www.norvinge.se/bilder.asp?kat=50

En speciell fråga är hur man skall skriva: SAS eller Sas. Man hör ju både uttalet Ess-A-Ess (SAS) och Sass (Sas). MAN skulle också kunna vara att sådant exempel men där hävdar åtminstone företagsledning och återförsäljare att man skall uttala det Ämm-A-Änn.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Nu blir det knepigt. AIK så men Dif så. ;D

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 december 2013, 22:30:27 PM
Nu blir det knepigt. AIK så men Dif så. ;D

För förkortningar och signaturer säger skrivreglerna att man skall skriva ut dem om de inte ingår i det officiella organisationsnamnet.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

MAN är som SAAB en förkortning. Där hör man flera varianter. Em-a-en, Man (som hästens) och som tjejen säger, Mann...Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg heter firman.

Ersa

"Nevs planerar göra nya 9-3-generationen helt GM-fri. Det är inte så lätt som det låter, även om Trollhätteingenjörerna gjorde en hel del som de ville under det ursprungliga utvecklingsarbetet med modellen så utvecklades 9-3 parallellt med bland annat Opel Vectra. Och över tid kom många detaljer att bli gemensamma med andra GM-produkter".
http://www.teknikensvarld.se/2013/07/31/41983/nya-saab-9-3-blir-helt-fri-fran-gm-delar/

De första bensinbilarna i Nevs serie verkar ha samma gamla GM-motor som förr, kallad GM A20NHT, men framöver skall uppenbarligen en "GM-fri" bensinmotor komma.

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 03 december 2013, 23:20:41 PM
"Nevs planerar göra nya 9-3-generationen helt GM-fri. Det är inte så lätt som det låter, även om Trollhätteingenjörerna gjorde en hel del som de ville under det ursprungliga utvecklingsarbetet med modellen så utvecklades 9-3 parallellt med bland annat Opel Vectra. Och över tid kom många detaljer att bli gemensamma med andra GM-produkter".
http://www.teknikensvarld.se/2013/07/31/41983/nya-saab-9-3-blir-helt-fri-fran-gm-delar/

De första bensinbilarna i Nevs serie verkar ha samma gamla GM-motor som förr, kallad GM A20NHT, men framöver skall uppenbarligen en "GM-fri" bensinmotor komma.

Beror på att det fanns ett större antal GM-motorer på lager sedan tidigare. Frågan är väl bara vad som sedan ska ersätta den.  En egenutvecklad modern motor som klarar miljökraven blir dyr att ta fram.

bastyaelvtars

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 december 2013, 23:00:16 PM
MAN är som SAAB en förkortning. Där hör man flera varianter. Em-a-en, Man (som hästens) och som tjejen säger, Mann...Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg heter firman.
Företaget hette så i början. Sedan har det namnändrats 2 gånger. Först till MAN Nutzfahrzeuge AG, idag heter det MAN Bus & Truck AG.