SAAB har återuppstått

Startat av Niklas Bygdestam, 03 december 2013, 01:11:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

SAAB har ju precis nu återuppstått efter ett par års dvala. Högtidligt har man återinvigt fabriken med den första bilen som är tillverkad sedan uppehållet.

Frågan är nu bara om det har förutsättningar att överleva på sikt? Då Spyker hade köpt SAAB var jag försiktigt optimistisk. Victor Muller verkade i alla fall försöka få SAAB på fötter. Dessutom hade man en ny generation SAAB 9-5 på gång vilket kunde bli något. Även en kombi hade hunnit tas fram. På den tiden hette det också att en ny 9-3 på sikt skulle tas fram.

Idag tycks 9-5 vara nedlagd. Det som rullade ut från fabriken var en vanlig 9-3 som vad jag förstod inte erbjöd något nytt. Istället var det den gamla vanliga 9-3:an. Så någon ny modell var det inte.

Så har SAAB någon chans? Att återuppta en gammal bilmodell som legat i dvala i två år. Dessutom har de flesta av SAAB:s återförsäljare slutat sälja SAAB. Så vilken chans har de?

Tyvärr är jag skeptisk. Men jag hoppas jag har fel.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

#1
"Återuppståndelsen" är ju knappast någon överraskning, utan har varit planerad av alla spekulanter ända sedan Spykers konkurs. Den första generationen av 9-5 såldes till en kinesisk tillverkare som jag inte minns namnet på just nu, medan alla rättigheter till den andra "nuvarande" 9-5 behölls av GM som lade ned den helt. Sannolikt kommer en hel del teknik och utveckling av denna 9-5:a att hamna i en Opel framöver, utan någon cred till Trollhättan.
9-3 modellen från 2003 ingick i försäljningen till Nevs, och har nu börjat säljas med bensinmotor i några år medan Nevs huvudsakliga målsättning med att ta fram en riktigt effektiv elbil.

Vad gäller kinesiskt ägande är Saab Automobile och Volvo Personvagnar nu helt jämbördiga. Både Nevs och Geely har gott om pengar (vilket Spyker aldrig fick loss, pga blockeringen av de ryska pengarna), och att en stor del av bilproduktionen kan förflyttas till Kina i framtiden gäller nu bägge bilmärkena.

Dessutom har Saab som företagsnamn och produktnamn inte skrivits med versaler sedan namnändringen från Svenska Aeroplan AB till Saab AB 1967. Fascinerande att versalerna ändå "hänger kvar" på så många ställen i daglig skrift i Sverige än idag, snart 47 år senare.

Nico

Citat från: Ersa skrivet 03 december 2013, 05:19:49 AM...Nevs huvudsakliga målsättning med att ta fram en riktigt effektiv elbil.

Det där är väl den springande punkten i det hela? Samtidigt är väl det egentligen samtidigt problemet. Detta då man väl på olika håll försökt att få fram en effektiv elbil ända sedan 1908 eller något ditåt... och fortfarande inte lyckats.  :o
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 03 december 2013, 07:30:15 AM
Det där är väl den springande punkten i det hela? Samtidigt är väl det egentligen samtidigt problemet. Detta då man väl på olika håll försökt att få fram en effektiv elbil ända sedan 1908 eller något ditåt... och fortfarande inte lyckats.  :o

Visst är det problemet. Frågan är om det finns någon direkt vinst att hämta i någon biltillverkning idag, vare sig det är bränsle- eller elbilar.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Nico skrivet 03 december 2013, 07:30:15 AM
Det där är väl den springande punkten i det hela? Samtidigt är väl det egentligen samtidigt problemet. Detta då man väl på olika håll försökt att få fram en effektiv elbil ända sedan 1908 eller något ditåt... och fortfarande inte lyckats.  :o

Tesla i Los Angeles tillverkar en framgångsrik elektrisk bil. Den har korats till USA's säkraste bil som tillverkas för närvarande. Information på engelska: http://www.teslamotors.com/.

M v h
Ingwar

Esbjörn

Citat från: Ersa skrivet 03 december 2013, 05:19:49 AM
"Återuppståndelsen" är ju knappast någon överraskning, utan har varit planerad av alla spekulanter ända sedan Spykers konkurs. Den första generationen av 9-5 såldes till en kinesisk tillverkare som jag inte minns namnet på just nu, medan alla rättigheter till den andra "nuvarande" 9-5 behölls av GM som lade ned den helt. Sannolikt kommer en hel del teknik och utveckling av denna 9-5:a att hamna i en Opel framöver, utan någon cred till Trollhättan.

Tekniken i sista Saab 9-5 finns sedan många år i Opel iom att denna delade bottenplatta och mycket mer med Opel Insignia.
Precis som att första GM-Saaben 900/9-3 delade teknik med första (!) generationens Vectra som vid Saabens introduktion redan var på väg att ersättas.
Saab 9-5 delade teknik med Vectra generation 2 och den Saab 9-3 som byggts sedan 2002 och som nu återuppstår är byggd på teknik från Vectra generation 3.


Ersa

Där står det ju svart på vitt, det som iofs varit känt länge, att huvudmarknaden är Kina. Men att den även går att beställa i Sverige.

HJP

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 03 december 2013, 08:00:55 AM
Tesla i Los Angeles tillverkar en framgångsrik elektrisk bil. Den har korats till USA's säkraste bil som tillverkas för närvarande. Information på engelska: http://www.teslamotors.com/.

M v h
Ingwar
****
Gjorde inte Ford eller GM (??) en elbil för några år sedan. Den ansågs som ett hot mot de traditionella bilarna, och flera hundra nya bilar skrotades. Jag minns inte detaljerna i detta, men något i den stilen var det.
Påminn mig gärna.

HJP

Björn Forslund

Jag vill påpeka att namnet SAAB är det företag som tillverkar flygplan och militära produkter sedan 40-talet.
Det finns kvar och har inget med bilarna "Saab" att göra. Bildelen såldes av till GM för årtionden sedan.

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 december 2013, 13:39:33 PM
Jag vill påpeka att namnet SAAB är det företag som tillverkar flygplan och militära produkter sedan 40-talet.
Det finns kvar och har inget med bilarna "Saab" att göra. Bildelen såldes av till GM för årtionden sedan.

Flygplanstillverkaren Saab AB är det företag som 1967 (eller möjligtvis 1969) skippade versalerna.
Först när GM kom in i bilden många år senare bildades dotterbolaget Saab Automobile AB som först togs över till hälften av GM, och sedermera helt. För att ännu senare säljas till Spyker, konkursa och återuppstå i Nevs ägo.

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 03 december 2013, 15:17:10 PM
Flygplanstillverkaren Saab AB är det företag som 1967 (eller möjligtvis 1969) skippade versalerna.
Först när GM kom in i bilden många år senare bildades dotterbolaget Saab Automobile AB som först togs över till hälften av GM, och sedermera helt. För att ännu senare säljas till Spyker, konkursa och återuppstå i Nevs ägo.


SAAB skrivs med versaler när det gäller firman jag jobbar på!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 december 2013, 16:30:25 PM

SAAB skrivs med versaler när det gäller firman jag jobbar på!

Enligt skrivreglerna skall företagsnamn i text skrivas med inledande versal och gemena om det uttalas som ett ord. Alltså Saab för "sab". Om det skulle uttalats Ess-A-A-Be skall det skrivas SAAB. Varje företag äger naturligtvis rätt att skriva sitt företagsnamn som de själva vill men det påverkar inte hur man skall skriva det i löpande text.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 december 2013, 16:42:56 PM
Enligt skrivreglerna skall företagsnamn i text skrivas med inledande versal och gemena om det uttalas som ett ord. Alltså Saab för "sab". Om det skulle uttalats Ess-A-A-Be skall det skrivas SAAB. Varje företag äger naturligtvis rätt att skriva sitt företagsnamn som de själva vill men det påverkar inte hur man skall skriva det i löpande text.

SAAB är en förkortning "Svenska Aeroplan AB". Detsamma gäller t ex ASEA, ABB, IBM, ITT, ICA osv och alla dessa loggor skrivs alltid med versaler när det gäller skyltar, reklammaterial mm.

Nico

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 03 december 2013, 08:00:55 AM
Tesla i Los Angeles tillverkar en framgångsrik elektrisk bil. Den har korats till USA's säkraste bil som tillverkas för närvarande. Information på engelska: http://www.teslamotors.com/.

M v h
Ingwar

Visst, men frågan är hur effektiv den är? Den är ju knappast jämförbar med en bil med vanlig förbränningsmotor och när Top Gear testade den så krämade de ur batteriet ganska fort vill jag minnas.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman