Enbart EU-skyltar efter årsskiftet

Startat av Niklas Bygdestam, 29 september 2013, 13:16:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Antar att flera här redan känner till att det efter årsskiftet enbart kommer tillverkas EU-skyltar. Den äldre typen utan EU-märke utgår helt. Se länkar:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Sveriges-registreringsskyltar-forandras/

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Nyhetsarkiv/Vag/Skyltritningar%20f%C3%B6r%20skyltar%20fr%C3%A5n%202014-01-01.pdf

På nya fordon ser det ju faktiskt bara bättre ut med EU-skyltarna. En EU-skylt är 52 cm lång medan den äldre typen av skylt utan EU-märke är 48 cm. Så på moderna fordon som är anpassade för de längre skyltarna ser det mest illa ut med skyltar av äldre typ.

Men det är värre med veteranfordon. För oss som håller på med veteranbussar blir det mindre lyckat om vi tvingas sätta upp EU-skyltar på t ex en vacker veteranbuss från 1950-talet.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Jo, saken diskuterades i flera forum i början av sommaren. Så det gäller att beställa reservskyltar till sina äldre fordon innan årsskiftet.

Mikey

Citat från: Ersa skrivet 29 september 2013, 13:53:56 PM
Så det gäller att beställa reservskyltar till sina äldre fordon innan årsskiftet.

Eller använda bågfil... ;D

Niklas Bygdestam

Citat från: Mikey skrivet 29 september 2013, 14:17:24 PM
Eller använda bågfil... ;D

Jag pratyade med en ansvarig på Transportstyrelsen om den här saken. Enligt honom är det olagligt att klippa bort EU-märket på skylten då man har gjort åverkan på skylten.

Nu skulle det faktiskt dessutom inte se speciellt snyggt ut heller då skylten skulle se sönderklippt ut :(
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mikey

Det går väl att runda av hörnen också, och måla på den svarta kantranden runt där man har klippt, så att det ser dugligt ut. Att man sedan inte får är en annan sak, men i praktiken tvivlar jag starkt på att någon skulle ha några invändningar så länge man gjort ett bra jobb så att det inte ser allt för klippt ut. 

Sundås

Får man undra varför man skulle vilja plocka bort det? Känns väldigt onödigt på något vis..
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Ersa

Citat från: Mikey skrivet 29 september 2013, 14:50:06 PM
Det går väl att runda av hörnen också, och måla på den svarta kantranden runt där man har klippt, så att det ser dugligt ut. Att man sedan inte får är en annan sak, men i praktiken tvivlar jag starkt på att någon skulle ha några invändningar så länge man gjort ett bra jobb så att det inte ser allt för klippt ut.

Jodå, om polisman och besiktningsman gör sitt jobb korrekt blir det anmärkning och ombesiktning om skylten är sliten, skadad eller utsatt för yttre påverkan.

Ersa

Citat från: Sundås skrivet 29 september 2013, 16:16:30 PM
Får man undra varför man skulle vilja plocka bort det? Känns väldigt onödigt på något vis..

Valfrihet. För att det inte riktigt passar med EU-märke på en veteranbil från t.ex 1950-talet.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 29 september 2013, 16:19:05 PM
Valfrihet. För att det inte riktigt passar med EU-märke på en veteranbil från t.ex 1950-talet.

Är inte det ändå mycket av en vanesak. Dagens skyltar med tre bokstäver och tre siffror passar ju inte heller på en veteranbil från 1950-talet i så fall.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Sundås

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 september 2013, 16:21:26 PM
Är inte det ändå mycket av en vanesak. Dagens skyltar med tre bokstäver och tre siffror passar ju inte heller på en veteranbil från 1950-talet i så fall.

De har ju fått byta skyltar tidigare - många veteranbilar hade väl den ännu äldre modellen tidigare.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sundås skrivet 29 september 2013, 16:22:23 PM
De har ju fått byta skyltar tidigare - många veteranbilar hade väl den ännu äldre modellen tidigare.

Jo, det går att skaffa personligt registreringsnummer men det är inte många veteranfordon som har det.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 september 2013, 16:21:26 PM
Är inte det ändå mycket av en vanesak. Dagens skyltar med tre bokstäver och tre siffror passar ju inte heller på en veteranbil från 1950-talet i så fall.

Tänkte spontant lite åt samma håll. På vilket sätt skulle en modern skylt med EU-symbol vara värre än en modern skylt utan EU-symbol på ett fordon från 50-talet? I min lilla värld känns det ungefär lika fel i båda fallen och på något vis vänjer man ju sig med tiden vid att bortse från sådant. Ska fordonen användas någonstans där det tidstypiska är väldigt viktigt, t ex fotografering för modellbyggen, filminspelningar m m, då hänger man väl helt enkelt på en tidstypisk skylt från 50-talet just för det tillfället?
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

a32

Citat från: Mikey skrivet 29 september 2013, 14:50:06 PM
Det går väl att runda av hörnen också, och måla på den svarta kantranden runt där man har klippt, så att det ser dugligt ut. Att man sedan inte får är en annan sak, men i praktiken tvivlar jag starkt på att någon skulle ha några invändningar så länge man gjort ett bra jobb så att det inte ser allt för klippt ut.


Eller så gör man som på denna bilen, en egentillverkad skylt med troligt polskt ursprung.
Lite för stora bokstäver och siffror för den skylten.



Fotad för tre år sedan.

Ersa

Citat från: Sundås skrivet 29 september 2013, 16:22:23 PM
De har ju fått byta skyltar tidigare - många veteranbilar hade väl den ännu äldre modellen tidigare.

Ja, det är också fel. I bl.a Finland, Norge och Storbritannien har äldre fordon äldre än c:a 1972 års modell än idag kvar sina gamla skyltar. I Storbritannien är de svarta med silverfärgade tecken, till skillnad mot nya bilars skyltar som är vita framtill och gula baktill - med svarta tecken.

Ersa

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 29 september 2013, 16:33:40 PM
Tänkte spontant lite åt samma håll. På vilket sätt skulle en modern skylt med EU-symbol vara värre än en modern skylt utan EU-symbol på ett fordon från 50-talet? I min lilla värld känns det ungefär lika fel i båda fallen och på något vis vänjer man ju sig med tiden vid att bortse från sådant. Ska fordonen användas någonstans där det tidstypiska är väldigt viktigt, t ex fotografering för modellbyggen, filminspelningar m m, då hänger man väl helt enkelt på en tidstypisk skylt från 50-talet just för det tillfället?

Det var nog fel av mig att skriva 50-talet, då debatten låste sig på detta. Om jag skrivit fordon tillverkade 1972-1990 kanske det blivit bättre?
Jag ska iaf beställa en extra uppsättning skyltar utan EU-märke till min 80-tals Saab, då jag inte vill ha alltför moderna skyltar på den.